Plassering av lysrør

Skal bygge om armaturet på 200l på skolen jeg jobber, fra 1x30W til 3x30W
Har 1 Power-glo, 1 flora- glo, og 1 Aqua-glo.
Hvor plassere de forkjellige rørene? (fram, midten, bak)

Det er også en reflektor der, hvilket rør skal få den?
Plante bak, og høyere K framover.
Ville forøvrig byttet ut Aqua-glo med Life-gloII. Ekstremt mye bedre lys for akvairet
Takk!
Håpet på et "Frank Svar" her:O)
Da blir det Life-gloII om 6mnd, da Aqua-glow'en er et år.
Spørs om det blir satt inn et eller to rør til, da jeg har MASSE drosseler i div str. liggende...
Power-glo, og Aqua-glo, har samme K...
Har farge spekteret noe å si om plasseringen?
Plassering av lysrør avhenger også av hvilke planter du har, har planer om å ha, og hvor de er plassert i karet. Forskjellige typer planter trenger forskjellige typer lys selvsagt. Men Life-glo II foran i karet får fiskene til å se nydelige ut.
Det jeg misliker med Aqua-glo, er at dette røret har ett uvanlig høyt innslag av orange\ rød. Alt ble liksom så veldig rødt hos meg

I tillegg vil to rør, hver på 18000K gjøre at plantene ikke vokser seg til normal høyde.
Lav K= Høye planter (noen ganger for høye)
Dagslys= Normal vekst
Høy K= Lave planter, gjerne noe tettere mellom blader enn normalt

Grunnen til at jeg foretrekker rør med lav K bak, er rett å slett for å få bakgrunnsplantene opp. Snur en det hele, får en høye planter foran, og lave bak. Det blir litt snodig :p

Edit: Aqua-glo på 30W har en servicelimit på 7500t, med en tenning pr døgn, og elektronisk forkolbing.
Med gammeldags drossel, vil jeg tro denne faller til i alle fall 6000t.
Om vi da bytter ved 4500t, bare for å være på den sikre siden, tilsier dette 450 døgn ved 10t lys i døgnet, 375 ved 12 timer i døgnet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap