Filter til malawi`er

Etter eg bestemte meg og prøve å gå for malawi akvarie, så blei eg eg fortalt at bluwave 07 filter er for lite til fiskens krav i et 230 liter. I den grunn har eg stotte meg i gang med og lage et 30liters filter med grov blåsvamp,bioball, kjeramisk rørstubber(vett ikkje hva det hette) fin blåfilter og åpent rom til eventuelt kull filter kolbe etc. kvart filter kammer blir 25cm*25cm*10cm( vist eg husker rett) Oppi her tenkte jeg to sirkulasjonspumper på 2000l/t til sammen.

Er det noen som har formeining om dette vil gå fint?
Vil det i prinsippet vere nok filtrering og sirkulasjon?
Jeg er helt enig i at det ferdige filteret du nevner ikke kan gjøre jobben godt nok.
Det høres ut som det er en sump du lager? Eller er denne boksen noe du tenker å ha inni karet? Vel, ville ikke gått for noe innvendig, jeg.

Litt om sump:
Dette er en ypperlig måte å filtrere vannet på. Jeg ville nok benyttet en god del bioballer i denne sumpen, i stedet for kjeramikkrør (det finnes mange ulike kjeramikkrør, noen skaper kun turbulens, andre har noe overflate til bakterier).
Kull trenger du ikke å tenke på.

Om jeg laget en sump, ville jeg hatt ett grovt filter først, altså en grov svamp (max 20% av volumet i sumpen). Deretter ville jeg hatt bioballer, ca 50% av sumpen. Så en tyn, grov svamp (5cm), og Ehfisubstrat pro. Til sist ville jeg hatt en plate på 5cm tykkelse med finere blåsvamp.

Jeg ville laget sumpen, med dobbelt så mye lengde som bredde.
Slik jeg ser for meg en god sump, bør denne være minst 25x25x50cm ren filterdel, og så delen med kolbe og utpumping. Hvor kraftig utpumping du trenger, kommer helt ann på hvor fort vannet renner ned i denne.

Legger ved en enkel og stressa skisse av en sump.
Fra venstre:
Kammer til vann inn, grov svamp, kammer med bioballer, grov svamp, kammer med ehfisubstrat pro, fin svamp, kammer til kolbe\ pumpe.
Svampene og seksjonene er satt inn uten noen tanke på fysisk volum på skissa, dette er kun enn enkel illustrasjon.

Om det ikke er en sump du tenker på; gå heller for ett godt utvendig filter. Anbefaler på det sterkeste Eheim 2028
Lenker rett til en editionutgave av dette, der all filtermasse følger med for en meget behagelig pris
Er vel forlite filtreringskapaitet på filteret mitt ja. Ser at det sirkulere like mye i timen bluwave 07 og eheim 2028. Vist ein ein runder av godt rette veien:P'

Dette blir som ein sump ja. Personligt så hadde eg tenkt heilt omvendt på filtreringa. Mær mekanisk, mindre biologisk. Godt eg ikkje har begynt å sette sammen skilleplatene enda

sumpen vil bli lagt med tjokk og go tur med nivå regulering som i dassen(faktisk) strømminga vil da bli det som pumpa klarer å levera på retur`en. Stopper pumpa vil vannstanden stige til flotøren stenger. Enkelt og sikkert håper eg!

Går nok for sumpen liker å prøve ting, hvartfall når det funker.
Skal huske det med filtermassen når eg setter det sammen!!

Takk for et godt svar
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap