Jeg trenger tips til ny armatur!

Dette spørsmålet burde jeg nesten plassert under nybegynner, for er det noe jeg vet lite om, så er det lysrør og belysning! Prøvde å lese den artikkelen om planter og belysning, men gav opp.

Jeg har et 160 liter kar som måler 100x40x40 cm.
Det er et rammeakvarium, en gammel Akvastabil.
Armaturen er gåen. Det er to lysrør, men det ene virker ikke. Vi har prøvd å skifte lysrør og tenner, men det virker som det er bryteren som er gåen.
Så jeg tenker på å bygge om hele kassen og sette inn ny armatur.
Her jeg sitter i sofaen med pc'n i fanget kan det med grovt øyemål se ut som kassen er ca 95 cm lang, sånn at jeg må ha ca 90 cm lange rør. Kan det stemme?
Er det noen som har forslag til armatur og lysrør?
Jeg ønsker å ha best mulig lys til en rimelig pris (bombe). Jeg vil ha godt lys til planter, men det skal ikke skjære i øynene, skal jo tross alt ha det på stua.
Og så vil jeg helst unngå å måtte ha dekkglass.

Lyskassen er bygd opp av "skinner" av metall som er hengslet i hverandre. De er skrudd fast i endestykkene. På hver av langsidene kan man løfte opp den ytterste skinnen som en luke. (Hvis noen har sett sånne før, så skjønner de forhåpentligvis hva jeg mener...)


Akvariet står som en "romdeler", altså er det ikke noen bakvegg som stjeler lys, men stua er vendt mot nord, så det er jo ikke noe vekstlys fra vinduene for planter der akvariet står, selvsagt.
Regner med det er dårlig kontakt noen plass....
Ta foralldel vare på de elektiske delene til det gamle armaturet, kjøp deg nye holdere til rørene med IP67
Pluss et lysrør sett til 30W
Kanskje Reflektorer
Ny kasse kan du bygge, eller få noen til å bygge.
Skal du bygge i tre, vil jeg anbefale epoxy lakk innvendig(Obs Bygg 199,-)
Takk for svar til en stakkars elektroblind Ranheiming!

Det var ikke noe bilde av "holderne", så jeg lurer i all min ukyndighet på hva DET er?
Og det lysrørsettet, er det det som er selve "armaturen", altså det som du setter lysrørene inn i?
Hvis det er det, trenger jeg ett sånn lysrørsett pr. lysrør?
Og er de vanntette, sånn at jeg slipper å ha dekkglass foran?

Det kan jo hende jeg får til å sette det inn i den kassen som allerede er der, hvis jeg får ut det som allerede er inni.

Nå har mannen min akkurat sagt at han kan fikse bryteren, men som sagt, jeg vil gjerne slippe det "dekkglasset" som er foran rørene (en matt, fæl plastplate som sikkert tar 20% av lyset!), så om jeg kan skifte til vanntett armatur uten for store utgifter, gjør jeg nok det før eller senere...
Og hvorfor T8 og ikke T5?
Prisen, selvfølgelig, men blir det ikke mye bedre lys med T5?
Har du penger, så ville jeg absolutt gått for T5:O)
Regnermed det er en felles drossel for de to gamle rørene, og at det er kun "småfix"
Bryteren kan du fjærne, så fremt du har timer(sukkerbit der bryteren står)
Blir det problemer under ombygningen, så sitter jeg på andre siden av væresletta:O)
Er gjerne behjelpelig med "elektro fix";O)
Penger er vel aldri noe problem??? (Moahaha!)
Takk for tilbudet! Jeg skal nok vite å utnytte dine elektrokunnskaper til det ytterste dersom jeg blir i beit!
Men jeg må nok la mannen prøve seg først, så han føler seg litt delaktig i hele akvariedilla. Han føler seg litt uttafor og oversett, dakar... ;o)

Honnjhammern?
Siden du er på grensen med tanke på lengden av rørene, ville det vært greit om du fant ut først akkurat hvor mye plass det er til rørene. Er jo jæ... kjedelig å finne ut at du mangler 5mm i hver ende etterpå

Jeg ville gått for T5, ut i fra størrelsen på karet. Her er det 39W rør som er aktuelle. To slike, gir vannvittig mye mer lys enn hva du tror 78W skulle gi.
Grunnen er rett å slett at en for å si det enkelt, får omlag dobbelt så mye lys ut av hver cm rør en benytter, med T5 kontra gammeldags T8.

Jeg ville rett å slett kjøpt en ferdig armatur. Er du ikke nevenyttig, og har verktøy\ materialer liggende, blir det skjelden billigere å bygge selv.
I tillegg er det å begynne å tukle med elektro noe mange heldigvis har tilstrekkelig med respekt for. Dette kan gå fint, men kan også være en brannbombe.

Forresten; med innbyggingssettet TiE linker til, trenger du ikke løse kontakter. Løse kontakter er kun behøvelig dersom en ønsker høyere IP-faktor (da kjøper man heller ett ferdig sett med høyere IP-faktor, ikke sant), eller om en bygger alt fra bunnen av (trekke kabler, kjøpe separat forkobling, sko til tenner etc.)

Om du vil lage selve kassa til lyset selv, bør du ha plass til en slik innbyggingsmodul, og vel så det.
For å si det slik; denne er såpass billig, at det ikke lønner seg å bygge dette selv!
Forkobling + fester kommer på ca 750.-, så kommer kabler, bryter, stikk, flemmer, og ikke minst noe å sjule kalaset med.
Anbefaler også å behandle treverket innvendig med epoxy, men vil nok satse på noe om er skikkelig i utgangspunktet.
De fleste epoxymalinger er giftige, og det er ikke noe jeg vil utsette fiskene for, selv om det "bare" er ett armatur (kondens drypper da ned i karet stadig vekk.)
Om en ser prisen på innbyggingsmodul, materialer ++++, opp mot en ferdig armatur fra Akvastabil (til 160, 180 og 200L), som i danmark koster 965 danske (+300 for dempbar, absolutt verdt det!), lønner det seg ikke i det hele tatt å begynne å tukle med slikt selv (965 danske=1052 norske i dag)
Hei, Frank!
Som vanlig med grundige svar! :o)

Den ferdige armaturen fra Danmark så unektelig fristende ut! Jeg ville i så fall ha den i sort, dempbar versjon

Men når den er "dempbar", hvordan arter det seg når en har den på tidsbryter? Må en ha en sånn Effectline Sunriser i tillegg til at man må ha dempbar armatur? Og dermed kutte ut tidsbryteren?
Ohoi, pengene bare blafrer foran øynene mine, her...

Kjenner du denne typen så godt at du kanskje vet hvordan den er å ta av og på? Er det åpning for foring og sånn? Er den lettvint å vippe opp for andre ting en må gjøre oppi akvariet?
For å få full utnyttelse av dempingen, er en sun-riser helt klart ideelt. Denne er noe jeg sterkt vil anbefale, denne koster ikke så mye at det ikke er verdt pengene.
Spesielt siden du med dette armaturet får tett på dobbel utnyttelse av lyset, er det svært lurt å kunne ta denne økningen gradvis. Plantene får liksom sjokk, av det plutselig vesentlig mer intense lyset.
Om en ikke vil kjøre sun-riser, er det selvsagt ikke noe problem å kjøre en vanlig timer på lyset, men da mister en jo halve poenget, nemlig dimminga

Har ikke denne typen armatur selv, men disse skal være svært greie å ha med å gjøre. Slik jeg har forstått det, må hele armaturet vippes opp, for å komme ned i karet. Mener, men er slett ikke sikker, at disse armaturene har en "pinne" ala de som holder panseret på bilen oppe, slik at det enkelt blir stående åpent.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap