Konkretisering av planters lyskrav?

(Beklager hvis dette er besvart før, men jeg har søkt en del og ikke funnet svar.)

Her på forumet skaleres plantenes lyskrav fra "veldig lite" til "veldig mye" lys. Men hva vil egentlig det si i praksis?

Jeg har f.eks. to Juwel-kar med standard lysutstyr.

Det ene er på 110 liter med 2 x 18 watts T-8 lysrør og det andre 180 liter med 2 x 30 watts lysrør. Begge disse har altså originalt ca. 1/3 watt pr liter.

Hvor på skalaen hører disse hjemme? Og hvor vil jeg havne ved å putte inn ett eller flere lysrør?
Vanskelig å definere. Lite lys vil jeg si er når det ikke er så mye lys som treffer planten direkte. Mye lys er kanskje ekstra lys og middels er sånn du har. Men det blir såklart ikke helt sant. Har selv Juwel med to lysrør som jeg skifta ut til Lifeglo II og Sunglo, noe som selvsagt forbedra lyset. Vet ikke om det klassifiserer til mye lys, men det er i hvertfall mer enn nok til at plantene mangler CO2 mer enn de mangler lys.

Forskjellige planter krever forskjellige typer lys, avhengig av farge på plante/blader osv. også. Noen er veldig avhengige av mye lys (bla. noen Hygrophila sorter) noen nesten ikke (bla. noen Anubias). Bredt spekter, anbefaler vel egentlig bøker hvis du vil spesifikt vite mer om lys for hver art.
Det er flere ting enn bare W som spiller inn.
Uansett hvilket lyskrav plantene har, pleier jeg å sørge for at de får så bra lys som mulig, både med tanke på gjenværende lysutbytte i røret, og med tanke på fargegjengivelse og fargetemperatur.

Selv tenker jeg gjerne slik, når det gjelder nivåene;
Laveste nivåanngivelse: Planten greier seg med under 0,15W\l
Deretter: 0,15-0,25W\l
Så vil jeg si at 0,25-0,4W\l er passe
Nest høyeste nivå, 0,4-0,7W\l
Høyeste nivå, over 0,7W\l

Det hjelper forøvrig lite med godt lys, om det er planter\ annet som skygger for lyset til lyskrevende planter
"Mye" vil kanske tilsvare så mange T-8 rør med reflektorer det er plass til i bredden, "Veldig mye" sterkere lys som T-5 eller MH hvis det er et litt stort akvarie. De som krever "mye" bør nok ha 4 T-8 rør med gode reflektorer uten dekkglass i 180 literen. De mest lyskrevende bør ha enda mer. Det spørs litt hvor pent, lavt og kompakt du krever at de skal vokse, om det er andre planter som skygger. Dybde på karet har mye å si, og om planten står rett under lysrørene. Limnophila aromatica, Ludwigia inclinata var. verticillata ''Cuba'', Myriophyllum tuberculatum Red, Eusteralis stellata fikk for lite lys med med 4 rør med reflektorer i en 240l Juwel med Co2 hos meg. De overlevde, men ble ikke pene. Ricciaputer hadde også problemer med lyset. Hemianthus micranthemoides, Micranthemum umbrosum, Heteranthera zosterifolia, Rotala rotundifolia, Eleocharis acicularis, Glossostigma elatinoides klarte seg ok.
Man merker stor forskjell på planter som står i midten og de som står i siden av karet. Hvis man har to forskjellige lysrør så er det også en god ide å planlegge hvilken plante man skal ha nær hvilket lysrør, man kan merke god forskjell der også, med annet enn grønne planter blant annet.
Noen praktiske eksempler på hva noen proffer har brukt synes jeg kan være nyttigere enn for mye regning av watt og liter. Oliver Knotts gallerisider på viser masse eksempler på forskjellige akvarier, og det står som oftest hvilken belysning og plater som er brukt. Det varierer også endel på lysmengde der, alle har ikke veldig sterkt lys.
Et annet eksempel kan være de eldre Amanokarene som vises i bøkene. De brukte vanlige lysrør. Der hadde 60x30x35 akvariene som regel 4 lysrør på 20w/18w. 90x45x45 karene hadde gjerne 6 rør. Idag er det mye Metallhalogen det går i der. Over 120cm og 180cm akvariene henger gjerne 2 og 3 hengearmaturer med en 150wMH og to 36w kompaktlysrør i hver.
Personlig sverger jeg til middels til endel lys. Det jeg mener med middels til endel lys er omtrent det dobbelte av det som er vanlig på billige akvariesett.

Ihuga planteakvarister bruker ofte 4-5 ganger så mye som det billige akvariesett leveres med. Dette vil nødvendigvis føre til begrensninger i forhold til hvilke fiskearter man kan holde. Watt=varme som fører til den sikre død for arter som ikke tåler dette Feildosering av gjødning og Co2 gir også større utslag ved stor lysintensitet.

Grunnen til at jeg går denne veien selv er at jeg ønsker lite vedlikehold, samt slippe å tilføre store mengder næring og Co2. Dette begrenser selvfølgelig hvilke plantearter jeg kan holde. Fordelen er at jeg slipper å klippe hele tiden og overvåke næringsparametrene.

Legger man hovedvekt på plantenes ve og vel vil det ofte gå utover fiskene. Dette kommer selvfølgelig an på hvilke arter man vil holde. Man må finne en balanse i disse tingene utifra egne prioriteringer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap