Strømforbruk og skjøteledninger

Jeg som mange andre har sikkert ett hav av skjøteledninger i huset pga hobbyen. Fikk faktisk påpekt av en kompis at viss det ble elektrisk kontroll så fikk de sikkert bakoversveis! Skal bytte ut alle småkontakter med en stor 8 eller 10.
Men begynte å tenke på strømforbruket. Jeg bor i en liten leilighet med små sikringer, vil tro at utstyret drar endel?
Jeg har filter som drar 21w
varmekolbe på 150w
3 lysrør på 30w
1 sirkulasjonspumpe på 6w
og en luftpumpe på 2w i 240 literen.

I 20 literen har jeg lys på 25w
varmekolbe på 25w
lite svampfilter jeg ikke vet watt på.

Undres litt på hvor mye ekstra strøm man bør beregne å bruke i løpet av 1 måned og om det kan ende i at sikringene går? Ellers er det ikke så mye i leiligheten som drar mye strøm,har verken vaskemaskin eller oppvaskmaskin som går på mine sikringer. bli mere sånn som kjøleskap/komfyr, lys og varme. og tv da men sånn ting står jo ikke konstant på.

Noen som har en peiling? Skjønner at i forhold til de mer drevne som har 20kar i huset er sikkert dette beskjedent men lurer no litt lell
Spørs på alder på huset og elektrisk anlegg i huset. I nyere hus/leiligheter er det stort sett bra størrelse og oppdeling på sikringer og kretser. Mine er fullstappa stort sett. Og betaler derav mye i strømregning selv om kåken er under 30 kvadrat :P

Det er ikke slik at sikringen plutselig går. Belastningen er stort sett jevn hvis du ikke har utstyr med feil på eller spesielt utstyr. De ryker når det blir plutselig mer belastet på et område og det er på grensa fra før. Og om lysrøret er 18w så betyr det ikke at reell strømbruk er så lett målbar uten utstyr likevel

Selv har jeg sånn ca:

2 uttak: En til elektrisk ovn for hele leiligheten, en til padde med 6 kontakter, hvorav en til 5.1 høyttalere, en til PC, en til skjerm, en til bredbånd modem.

2 uttak: En med kabeltv modem, en til padde med 6 kontaker hvorav en er kabeltv digitalboks, en er xbox 360, en til TV, en er til nettverkshub og en er til å lade opp PC musen.

2 uttak: en til å lade håndholdt støvsuger. En til padde med 4 kontaker hvorav 3 blir brukt av Juwel karet.

2 uttak: en til padde med 4 kontaker hvor 3 blir brukt til lille akvariet og den siste blir brukt til å lade mobilen nå og da.

Så ja, det blir litt kontakter. Det meste står i hele tiden :o Men jeg kobler aldri skjøteledning på en annen skjøteledning. Begynner man med mer en to ledd slik så blir det fort brannfare, spesielt om man bruker gammelt og slitt utstyr/ledninger osv.
Inaktiv bruker
Nå er det noen år siden jeg gikk elektro så jeg er ikke helt sikker på at jeg bruker de rette formlene, men jeg kommer til at alt utstyret ditt trekker 1,45 amper. Den minste sikringskursen i et hus er 10 A, så du har litt å gå på. Men en kurs er koblet til flere lamper, stikkkontakter eventuelt vaskemaskiner, komfyrer osv. Så det kan lønne seg å vite hva som er koblet til hvilken kurs, så slepper du at sikringa går hver gang du skrur på varmovnen
Står forøvrig i sikringsskapet hvor store kretsene er og hvilket område de er for. Skal ihvertfall stå der
Selv var jeg dritt lei av kabler som gikk over alt, litt her og litt der.
Har derfor satt opp doble jordede stikk i stor stil, i skapene der akvariene står. Stikkene er koblet til ett løst støpsel, og dette er med andre ord ikke å renge som en fast installasjon, og dermed helt lovlig. Men vet man ikke hva en holder på med, skal fingrene være langt unna alt som heter kobber og 220V!

Siden jeg har to separate kurser med strøm i stua, har jeg lagt opp akvariene på den ene, og resten på den andre. Dette betyr t jeg konstant kan forbruke 2.200-2.400W, før siktinga går (trege patronsikringer tillater vesentlig høyere forbruk over kort tid, før det blir mørkt).
Ett slik dobbelt stikk, koster fra 75.- og oppover. Jeg har galant styrt unna de aller billigste modellene, billig er billig...
Totalt har jeg sikkert satt opp 20 slike doble stikk, til akvarier, tv\stereo, PC etc. Koster litt, men du verden hvor mye bedre enn å ha ting liggende å slenge!

Hadde el-kontroll for ett par år siden, regnet med att det ville bli påtalt att jeg hadde skjøteledninger i hytt og pine på akvarierommet.

Men til min store overraskelse ble det ikke nevnt ett ord om dette.
Har 5 skjøteledninger med tilsammen 17 uttak.

Så noen bakoversveis bør det ikke være grunn til å være redd for.
jeg fant meg en skjøteledning med plass til 9 kontakter i dag, og pluss en 3'er og en 2'er så har jeg det jeg trenger ble litt mer ryddig enn tidligere,hehe
ropede
Hadde el-kontroll for ett par år siden, regnet med att det ville bli påtalt att jeg hadde skjøteledninger i hytt og pine på akvarierommet. Men til min store overraskelse ble det ikke nevnt ett ord om dette. Har 5 skjøteledninger med tilsammen 17 uttak.


Jeg mener å huske at det var et program på TV om dette med el. sjekk...tror det var på TV2 hjelper deg eller FBI. Der de testet en del forskjellige elekro firmaer...og det var visst ganske stor forskjell på disse firmaene...noen av de holdt ikke helt mål...så hvilket firma brukte du til denne el. sjekken?

Billige/gamle skjøte padder med tynn kabel bør unngås. Kravet for padder idag er 1,5mm2 (over 2meter ledninger, kortere ledninger kan man bruke 1mm2). Har man en med mindre tverrsnitt, så kast den da den er ulovlig. Bruker man skjøteledning på trommel og belaster denne mye, så rull ut hele trommelen sånn at kabelen ligger fritt. En kabel bør ikke bli varmere enn 70*c da dette vil svekke levetida til isolasjonen betydelig.

Husk at det er eieren av el. anlegget som er ansvarlig for at det er i forskriftsmessig stand.
Nå var det ikke sånn at kontrollen var noe jeg hadde bestilt. Det var en kontroll som ble foretatt i regi av det lokale e-verket.

Alle husstander her ble sjekket enten de ville eller ei, og eventuelle mangler ble du pålagt og ordne innen rimelig tid.
Fikk selv ett par, men som sagt på akvarierommet var det merkelig nok intet å bemerke.
Slapp av
Det er ikke ulovelig med skjøteledninger, så det er helt ok. Strømmen som blir brukt er så liten at det ikke spiller noen rolle for deg eller andre. Med en intermittens på ca 50% (skrudd på halve tiden - skrudd av halve tiden) så har du et forbruk på litt over 0,1 kWh til akvariegreier. Hvis vi sier at det koster kr 1,- pr kWh (og da tar jeg i kraftig) så blir det kr 876,- pr år.

Så, det er ikke ulovelig, og det er billig. Stå på!! :o)
TomLewis
Det er ikke ulovelig med skjøteledninger, så det er helt ok. Strømmen som blir brukt er så liten at det ikke spiller noen rolle for deg eller andre. Med en intermittens på ca 50% (skrudd på halve tiden - skrudd av halve tiden) så har du et forbruk på litt over 0,1 kWh til akvariegreier. Hvis vi sier at det koster kr 1,- pr kWh (og da tar jeg i kraftig) så blir det kr 876,- pr år. Så, det er ikke ulovelig, og det er billig. Stå på!! :o)


Skjøteledninger er ulovelig så lenge de ikke holder de kravene jeg har skrevet i innlegget over!

Den watt beregningen din, holder ikke mål her hos meg. Koster noe mer 876kr for å drive karene jeg har.


For de fleste akvarister..
..er ikke dette et stort problem.

Problemet med skjøteledinger oppstår når de tilkoblede enheter bruker mye effekt. Akvarieting bruker som oftest lite effekt i forhold til støvsugere/varmeovner med mer.

Alt godkjent elektrisk utstyr skal være merket med effekt (Watt, forkortet W)
Legg sammen hva dine enheter bruker, sjekk hva skjøteledningen tåler, den skal være merket.

Styr unna:
* Skjøteledninger gjennom dører
* Skjøteledninger som ligger i klem

Forsøk også å unngå
* Skjøteledninger på skjøteledinger.
* Skjøteledninger på rull. (Kan bli varme som tidligere nevnt)

Da bør en være på den sikre siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap