mere lys i hjørneakvarium

Heisann, har et 130 liters hjørneakvarium som jeg synes har altfor lite lys. Det er et lysrør i front, men bak røret ligger denne sorte tenningsboksen som "skygger" for lengere bak i akvariet. Det er et vanlig 15 w rør som står i nå. Et lysarmatur tar mye plass, og dette akvariet skrår jo litt innover ...så hva skal jeg gjøre? Man får vel ikke tak i sterkere rør på samme lengde eller gjør man det??
på forhånd takk
Dette er ett kjent problem for de fleste hjørnekar.
15W på såpass mange liter, er meget lite, på grensen til hva det i det hele tatt er mulig å få planter til å vekse i (planter som er lite lyskrevende i utgangspunktet).
Desverre er det ikke mulig å dytte ett kraftigere rør i dette systemet, lysrørenes styrke bestemmes av lengden på røret.
Jeg vet ikke hvilket kar du har, men noen få er det plass til å sette inn flere rør. Dette er nesten noe du selv må vurdere.
Om du vil; ta bilde av armaturet (innside), legg med målene som er viktige, så er det sikkert noen som kan se om det er plass, eller ikke, til mere lys i armaturet.
Bli ikke overrasket om det ikke er plass til dette
Har tenkt litt på dette selv....
Jeg har et hjørnekar selv, som jeg tenkte å montere mere lys i før jeg satte det opp.
Tror nokk dette (bilde) er løsningen, alle rørene "møtes" i hjørnet.
Spørs jo litt på målene på karet...
(har du mål på karet, så kan jeg gjerne hjelpe med tipps til oppsett;O)
Løsningen med å sette rørene slik, er vel mest plassmessig kjekt, om det er mulig å få tak i korte nok rør. Fordelen er jo også at lyset konsentreres om veggene på karet, det de fleste velger å ha mest planter.

Jeg ville, om det var plass, gått fort ett rør fremts på skissen din også, TiE.
Velg gjerne T5, disse er kortere enn T8 om en sammenligner med W, og i tillegg får en nesten dobbelt så mye lysutbytte pr cm rør, kontra T8 med tenner og gammeldags forkobling.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap