Jebo system, hvordan velikeholde?

Jeg har ikke greie på tekniske termer her, så bær over med meg. Har et Jebo 150 l.
Vannet går fra pumpa opp på toppen av karet over, og inn igjen på andre siden. På toppen er det to rom som skal filtrere. Her ligger det masse hvite "steinsmulteringer" og vatt oppå.
Så til spørsmålet. Hva gjør jeg med smulteringene? Skal de bare ligge der, eller skal de tas opp og rengjøres i blandt? Husker de sa at de er tilsatt noe eller gir fra seg noe eller...
Dette høres virkelig amatørmessig ut, men den som ikke spør, lærer ikke.
Først av alt vil jeg si, at dette systemet til Jebo har fått stryk-karakter mer enn en gang. Dette holder skjeldent mål...

Smultringene vil etterhvert tettes de og, som all annen filtermasse. De trenger derfor rens innimellom de også.
Jeg er svært usikkert på om infoen du har stemmer, med tanke på at disse avgir ett eller annet til vannet. Om de gjør dette, vil de jo med tid og stunder rett å slett forsvinne... Jeg ville kontaktet selger, for å forhøre meg om dette, samt hva i alle fiskeboller det er de skal avgi
Uffda
Dette hørtes ikke bra ut. Jeg skal reise i butikken og snakke med de. Husker ikke akkurat hva det var skjønner du for det var veldig mye innformasjon på en gang den dagen vi kjøpte karet. Bør jeg da kjøpe et eksternt system å koble på? Karet har gått bra i et år, men det kan hende fisken min er hardfør. Huff og huff.
Tusen takk for svar.
Jeg ville definnitivt kjørt ett utvendig filter til karet Utvendig er det beste av det beste, og det er kun det som er godtd nok for mine fisker

Kan på det varmeste anbefale en Eheim 2026.
Enig med alt som er skrevet!
Jeg har tre JEBO kar og har gitt opp det medfølgende filtersystemet i samtlige. Det bråker og er ineffektivt. Men heldigvis er det enkelt å tre inn slanger fra et eksternt filter i de åpningene som er i JEBO-lokkene.

Jeg har både Eheim, AM-Top og JBL-filtre, men synes i øyeblikket at JBL-filterne fungerer greiest, og er dessuten rimeligst å anskaffe.
Takk for råd. Det var betraktelig rimligere ja, og siden de fungerer bra også..
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Flister
Reklame for plussmedlemskap