Hvordan er lysrørene Osram Lumilux Daylight 18W/954

Noe sier meg at disse lysrørene ikke er så godt egnet til akvarieplanter.
Det står også > 90 Ra på pakningen, dvs lavere enn 90 Ra.

Jo høyere tall etter ni-tallet i "Osram Lumilux Daylight 18W/954 ", jo bedre, er det ikke så?

Bør jeg satse på noen andre lysrør?
Disse fulgte med i bestillingen til reolen (selv om jeg faktisk ikke bestilte lysrør, så trodde de sikkert jeg hadde glemt det). Vurderer å returnere dem om de ikke er bra nok, jeg vil jo ikke betale for noe som ikke er noe spesielt bra for plantene.
Røret er slett ikke gærnt, det
Røret har en RA på akkurat 90, og regnes som ett klasse 1A på CRI-skalaen (en utvidet skala ala RA).
5400K er ikke håpløst ille, plantene i 375litern har kun to rør med samme K over seg, og trives som ugress.

Antar dette dreier seg om ett Luminux De Luxe rør? Finner ikke 954 i noen andre luminux-versjoner.

Som du ser av fargespekteret, er det ganske mue rødt og blått i røret. Dette vil plantene sette stor pris på. Men med for mye, vil nok algene også lage grønne smilefjes på glasset
[External Image]
Å, takk for svar Frank Da bruker jeg dem Har ikke hatt Osram rør før, så jeg ante ikke noe om dem.

Dette er altså rørene som skal være i den doble reolen min. Har kun ett rør pr kar i enkle 70 cm armaturer, unntatt over det ene karet. Der har jeg et dobbelt 70 cm armatur som jeg hadde liggende (ubrukt) fra tidligere (altså 2 x 18 W). Der tenkte jeg å ha litt bunnlagsnæring og plante noen Cryptocoryner og litt mer "krevende" planter enn i de andre karene i reolen.

Høres altså bra ut da, med disse rørene?
Siden røret har ett høyt innslag av rødt, er dette ett rør som ofte vil vikre malplassert i kombinasjon med andre rør. Har testet AquaGlo, som også er rødt, og det ble mildt sagt fælt med de andre rørene jeg testet det sammen med

Om du har mulighet; test ut med ett rør først, og se om du også er tilfreds med lyset dette gir.
Selv er jeg håpløst sær når det gjelder lys i kar, og har derfor ett større lager med rør som bare ligger der (noen er solgt, noen blir kasta etc).
Det er jo surt å sitte der med rør til en hel reol, og så ikke ville\ kunne bruke disse
Mener de bakerste rørene i det største karet mitt er slike. Vet ikke om de er ideelle, men de har ikke hatt noe påviselig negativ virkning ihvertfall. (Er stort sett Javabregner de belyser der.)
Litt gammel tråd dette men prøver og blåse litt liv i den. :-P

Sitter og titter på billige lysrør på nett her og har kommet over noen utrolig billige "Osram Lumilux 11 Daylight 26 mm 1200 mm 36 Watt".

Er dette de samme som du snakket om Mona? Bortsett fra watt'n da.
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap