Er det luftpumpa eller sterkere filterpumpe som produserer varme?

Fikk hvitprikk i karet mitt og startet varmekur med sterkere filsterpumpe, gikk fra Juwel 1000 l/t til 1500 l/t, ekstra varmekolbe (Eheim /Jäger) og luftpumpe med luftestein (Rena). Etter avlsuttet kur, med fremdeles sterkere pumpe + luftpumpe, har jeg problemer med å få tempen ned i de vanlige 25-26 grader. Kolbene er utkoblet, men tempen ligger nærmere 27 grader med lysrørene tent.

Før jeg kobler bort noe, kan noen fortelle meg om det er luftpumpa, støyende/ står inne i et skap, eller vannpumpa som gir den ekstra tempen?

Har planlagt å kutte ut luftpumpa nå etter endt varmekur+ medisinering. Det haddde bare vært greit å vite om jeg bør bytte tilbake til til 1000 l/t pumpa også for å få ned tempen...
Vet ikke hvordan det er med Juwelpumpa, men en innvendig Eheim 2252 (kraftig innerfilter)økte varmeproblemene hos meg.
Luftpumpen kan ikke varme akvarievannet, den gir jo bare luft og den varme motoren er ikke i kontakt med vannet.
Innvendig pumpe kan derimot gjøre det.

Men du, har du tenkt på at temperaturen ute (og dermed også inne) har steget i det siste? Det er vår og temperaturen overalt har generelt steget. Og er varmen i huset en grad eller to høyere enn for en uke siden f.eks., så øker jo temperaturen i vannet også. Jeg ser at mine kar er en grad varmere enn vanlig nå, siden det er varmere inne og ute.
Kan nok være den generelle temperatur-økningen ja, blir spennende å se om jeg må i gang med vifte til sommeren...
Harald Krystad
...Før jeg kobler bort noe, kan noen fortelle meg om det er luftpumpa, støyende/ står inne i et skap, eller vannpumpa som gir den ekstra tempen?...


Generelt sett virker luftpumper kjølende.

Naturens egen kjølemetode er fordampnings-kjøling, svetting.

Fordampning oppstår når vann er i kontakt med tørr luft. Det er jo akkurat dette som skjer når man bruker en luftpumpe med brusestein.
Har sterke tvil til at en luftepumpe kan bidra til økt varme, heller motsatt. Den dytter (mest trolig) kaldere luft inn i karet, enn hva vannet er.

Men at en del vannpumper, utvilker noe varme, er det ingen tvil om. Selv kan jeg ikke si at jeg har opplevd forskjell i vanntemp\ innslag av varmekolbe(r) med overgang til kraftigere pumper.
For at det i det hele tatt skal utvikles varme, må det være enten økt friksjon i mekanismen (meget usannsynlig, en impeller-pumpe har jo bare løse deler, ingen direkte slitasje av betydning), eller rett å slett en u-effektiv motor.
Greier du å finne ut av om den nye er på svært mange flere W enn den gamle?
Den gamle pumpa er på 6,5 watt, skal sjekke den nye ved neste vannbytte.

Jeg tror nok det jeg opplever er en effekt av den globale oppvarmingen
Opplever dette i mallekar med mye sirkulasjon. Sjekket noen av powerhead'ene jeg bruker og oppdaget at disse bruker fra 20 -60 watt. Og siden all effekt blir i hovedsak blir omformet til varme, enten gjennom friksjon eller direkte varme fra spolene i motoren er det ikke så rart at akvarievannet blir varmere. En stor synder her er jo selvfølgelig også lyset, og selv om du bruker T8 eller T5 produserer disse mye varme.
Enig med Nils! Powerhead kan være skikkelige varmeelementer.

Det karet jeg har størst varmeproblem med er 128 literen som har en powerhead bak den innvendige bakgrunnen. Har lenge mistenkt den for å avgi uhyggelig mye varme. Det går fort opp i 27-28 C i det karet, og jeg har ikke varmekolbe i det engang...
Frank Angell
Greier du å finne ut av om den nye er på svært mange flere W enn den gamle?

Den gamle (100 l/t) er på 6,5W, den nye (1500 l/t) er på 12W.
Nils Vollstad
En stor synder her er jo selvfølgelig også lyset, og selv om du bruker T8 eller T5 produserer disse mye varme.

Joda jeg har merket at lyset produserer mye varme. Bruker T8; 40W 18000K Aqua-Glo fra Hagen og 38W "Fresh Water Lamp" fra Arcadia og tempen stiger en til en og en halv grad i løpet av de åtte timene lyset står på.

Jeg tror nok hele forklaringen ligger i det Mona skrev, omgivelsestemperaturen har steget jevnt og trutt den senere tid (ser/hører at det ikke er likedan "nordaførr" Frank ), men jeg hadde ikke lagt merke til dette innendørs da karet på 32+ grader faktisk virket som en varmeovn mens kuren pågikk.
Er enig med dere i at økt omgivelsestemp, har noe av grunnen Men en pumpe som har tett på dobbelt så høyt forbruk av W, bidrar ikke til å gjøre problemet mindre

Når det gjelder oppvarming Nordafør:
i 375litern har jeg pumper som subler unna 100W. Likevel er jeg avhengi av varmekolbe :p Sommer, som vinter
Men at man merker at våren kommer tidligere hvert år, er det ikke tvil om. Vi har vel snart grønn vinter, her også (bortsett fra påska, med kuling og storm, og sny så en ikke ser fem meter framfor seg i støytene :p)
[QUOTE=Frank Angell]Er enig med dere i at økt omgivelsestemp, har noe av grunnen Men en pumpe som har tett på dobbelt så høyt forbruk av W, bidrar ikke til å gjøre problemet mindre
QUOTE]
Blir kanskje nødt til å sette inn den originale motoren når det blir enda varmere i omgivelsene, litt synd for den nye støyer (ressonnans-brummer) mye mindre.

Skal forresten ikke klage på varmen; perfekt båtpussvær, 10 - 14 grader i skyggen, mye varmere i sola og kun liten kuling i kastene...
Harald Krystad
Skal forresten ikke klage på varmen; perfekt båtpussvær, 10 - 14 grader i skyggen, mye varmere i sola og kun liten kuling i kastene...
Å hold no flabben Urettferdi!!
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap