Ute av water :S

Jeg har aldri fyllt 152-literen helt full før.... I dag gjorde jeg dette bare for å kunne sjekke at alle fuger er tette helt opp til toppen... (Fuget det på nytt etter jeg kjøpte det)
Jeg oppdaget til min store forskrekkelse at karet ikke står helt i water... Det er nok gulvet som er litt skjeivt....
Når det 95 cm lange rammekaret er helt fullt på den ene enden, så mangler det ca en halv cm på den andre enden....

Altså ca en halv cm forskjell pr meter. Er det krise? Eller pleier det å gå greit...? :-S
Har selv gulv som ser ut som en berg-og-dalbane, og forsøker å kile opp slik at karene er så og si i vater. Men 100%, det blir det aldri...
Til nå har dette gått bærre lækkert. Men 5mm på meter`n kan vel bli i meste laget. Du greier ikke å tappe det ned, og kile noe under på den laveste siden? Altså under føttene på underlaget, ikke en liten kile under selve karet (det heter flooosh, er jeg redd)
Joda, det skulle nok gå fint. Er jo bare sand og vann i foreløpig...
Justerbare ben
Er ikke kiler litt tungvint å bruke da? Bordben med justerbare føtter må jo være bedre? Så er det bare å skru, til bordet er dønn i vater. IKEA sine ben for kjøkken og bad innredning, har slike. Å lage det, kan jo ikke være så vanskelig heller. Når så karet kommer ut av vater, så er det bare å skru det rett, og det på 10/millimeteren. Nøyere kan man ikke få det. Mange akvarie bord, er vel også utstyrt med det?
Tom tank
Er ikke kiler litt tungvint å bruke da? Bordben med justerbare føtter må jo være bedre? Så er det bare å skru, til bordet er dønn i vater. IKEA sine ben for kjøkken og bad innredning, har slike. Å lage det, kan jo ikke være så vanskelig heller. Når så karet kommer ut av vater, så er det bare å skru det rett, og det på 10/millimeteren. Nøyere kan man ikke få det. Mange akvarie bord, er vel også utstyrt med det?


Jeg har slike aluminiums-rammebord med justerbare føtter under mine akvarier. Jeg klarer å få justert ("Skrudd") beina på bordet til 100-literen. Men 375-literen er så tung at selv om jeg tapper ut mye vann, har jeg ikke sjangs til å få "skrudd". Heldigvis er det minimalt ute av vater.

Jeg tror nok som Frank sier, at det er lurt å gjøre noe med det.
Om du ikke har aluminiumsrammebord m/justeringsbein allerede, så koster ikke et slikt veldig mye. Praktiske greier de serru, så fremt akvariet ikke er altfor stort og fult av stein da.
Nå er det ikke alle møbler der slike justerbare løsninger er mulig å montere. F.eks på AquaEl-karet mitt med møbel, står hele sulamitten på smale sponplate-enter med nylonklosser under. Her er det da ikke mulig med annet enn noe stukket rett under klossene. Å sette "labber" på andre steder enn der vekta er beregnet sentrert, vil føre til fare for kolaps av hele suppa. Har sett mer enn ett bord, som har blitt vatret opp av uerfarne, der det har blitt plassert ting der ting ikke skal plasseres. Det går til he.... er det vel noen som har sunget, og det gjør disse bordene også

Når det gjelder å vatre opp ett alubord med vekt på, har jeg rett å slett ofra ett stort brekkjern. Laget rett å slett ett litt større spor bak, og kan på denne måten forsiktig løfte på racken, og justere en halv omdreining for hvert løft. Dette betyr, mange løft før ting var på plass, men lettere enn å tømme 450L vann ut
For det som var i vater når denne var tom, var kilometervis ute av vater når ting ble fylt. Dårlige gulv, er vel ordet
Pakk under møbelknotter, på den laveste siden.
Disse er å få kjøpt i filt, gummi, og nylon.
Jeg tror jeg ville ha gått for gummi...
Takk for alle tipsene
Jeg har et furumøbel uten bein. Tenkte det var tryggest å ha den uten bein, i tilfelle den skulle finne på å bli sadelrygget ;P
Bilde av den i denne tråden.
Jeg prøvde med et stykke liggeunderlag under den siden av møbelet som var lavest, men det ble for mye...
Så jeg droppa rett og slett hele saken... Fylte opp karet igjen.
Jeg har liggeunderlag under hele karet, så jeg satser på at det er med på å utligne det skjeive trykket....
TROR, det vil bare bli verre av det...
Liggeunderlaget vil vel bli mest sammenklemt, der det er mest vekt...
Altså den siden det heller til, er det mest vann, og mest vekt...
Tenker det samme som deg her, TiE...

Jeg ville nok forsøkt å få tak i noe tynne platebiter, enten av tre eller plast (eller ett annet materiale), og kile opp.
Og ja, møbler som ikke er bereget for vekta, blir mektig salrygga av akvarier
Har selv en billig kommode eller hva i kjøttkaker det heter (dør ytterst, skuffer i midten) med bein. Disse måtte bort av vekta av 2 63litre. Snekret likegodt en ny sokkel av 2"*4". Denne var så stiv, at kun halve var i kontakt med gulvet mitt som går både opp og ned om hverandre Men i vater, det var det
Ja ikke vet jeg hva som har skjedd...
Plata på toppen som har satt seg bedre?
Nå er den max 2mm ute av water...
Og det må vel kunne tåles....?
2mm skulle gå bare fint (er bedre enn noen av karene mine )
Takk og pris! Så slipper jeg å tømme en gang til
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap