varmekabel

skal nå investere i 325 liter, der planlegger jeg å bruke bitemasand.
Hører folk anbefaler varmekabler istedet for kolbe.
Er det da mulig å bruke en hvilkensomhelst varmekabel, eller må jeg da kjøpe spesialutstyr=?

Varmekabler er et av mange tema jeg desverre temmelig grønn på.
Her tror jeg du har hørt på julenissen
En varmekabel, erstatter ikke en varmekolbe i det hele tatt.

Varmekabelens misjon er å skape litt temperatur i bunnlaget. Dette gir noe økt plantevekst. I tillegg vil økt temp i bunnlaget, sørge for at det hele tiden passerer litt vann ned i bunnlaget. Dette bidrar til å trekke næring ned til planterøtter, til å trekke oksygenrikt vann ned til bakterier, og til å forhindre gasslommer.
Det er svært liten merkbar effekt av varmekabelen når det gjelder den totale tempen i karet.

En varmekolbe, kobler inn og ut etter behov for varme-effekt i karet. Det er det ytterst få varmekabler som gjør. Man sikrer derfor en stabil temperatur for fiskene.

I tillegg til dette, måtte du ha anstendig mange meter kabel, for å få tilstrekkelig antall watt varme. Til ett 325L akvarie, med normal belysning og innetemp, går det med ca 125W varme (konstant). 125W+ tap i underlagget, er en laaaaang kabel
Varmekabler til akvariet er beregnet til dette formål. Jeg hadde ikke turt å bruke kabler f.eks til gulv til slikt.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap