Trenger hjelp til HW shopping-liste for lite Discus kar

Som nykommer og nybegynner må jeg først få lov å takke dere alle for en utrolig inspirasjon - det er med stor interesse og underholdning jeg har lest (og forsøkt) og lært mens påskeværet ikke akkurat har imponert.
Jeg er Bitt.....!
Takk også til de kompetente moderatorene for et veldrevet forum med god tone.

OK, for å sjekke at jeg ikke bare har lest, men også lært noe, trenger jeg litt verifisering av min shopping-liste. Håper noen av dere har tid til å hjelpe.

Målet er et kar for 5-6 stk. Discus (ikke VF -> phase 2, noen tetra + et fåtall alge/bunnfisk i et planteakvarie.

Har endelig funnet et møbelakvarie på nett som passer inn i stuen, et 120x50x50 300L WOHA.

1) Er WOHA et fornuftig kjøp, kvalitet? (og ikke bare kvalitets-pris

2) Finner ingen i Norge som forhandler WOHA... antar jeg må importere selv fra Tyskland?

3) Lys. WOHA leverer en T5 topp, med 4 x 39W til karet. Ikke for Discusens skyld, men for evt. lyskrevende planter og CO2, så burde vel dette holde? (er svak for innslag av røde/-brune planter)

4) Bakgrunn. Falt i utgangspunktet for BTN Amazonas, men den stjeler nok for mye plass. Noen som vet hvor mye Papillon Tre eller Pavilca Delta bygger ut? (Målet er 5-6 stk. Discus i 300L). Noen som har sett den sistnevnte "live" ?

5) Filter. Ønsker å lykkes uten daglig vannskifte. Kan jeg benytte en Eheim 2128 og en 2028 sammen? Ønsker stort filter med backup, dog uten å blåse Discusen ut av karet.

6) UV-filter. Passer et De Bary AN-15E 18W UV filter til 2x28?

7) Pumpe til skifte av vann. Tenkte jeg skulle borre hull i kjøkkenveggen (ikke fortell det til min mann) for å legge opp et rør til primitivt manuellautomatisk skifte av vann Blir mellom 3 og 4 meter. Pumpen skal pumpe vann ut av karet og ut i kjøkken-vasken, og deretter kobles om å fylle fra luftekaret i kjøkken-benken. Kjøkkenkranen kan ikke tilkobles noe std. Om dette er særlig intelligent vet jeg ikke (alternativer mottas), men ønsker ikke at vannbæring og søl skal gjøre vannskifte til et "ork" Forslag til pumpe og #W for dette? Den må kunne overleve en kort fase med tørrgang.

8) CO2. Vel... så langt har jeg ikke kommet i min lesing... så input mottas.

Beklager at dette innlegget ble så langt. Kombinasjonen fersking og bruk av mange penger, gir mange spørsmål All hjelp mottas med takk.

Nina H
1) Er WOHA et fornuftig kjøp, kvalitet? (og ikke bare kvalitets-pris;-) 2) Finner ingen i Norge som forhandler WOHA... antar jeg må importere selv fra Tyskland?
Har ikke hørt om Woha før, så jeg ser slett ikke bort i fra at dette er noe du må ordne med import av selv. Siden jeg ikke har hørt om dette, aner jeg 0&nix om kvaliteten
Men jeg kan nevne at danske aqualine har kar med akkurat samme målene, om du er ute etter noe som er mer kjent\ annerkjent
300L helglasskar koster hos akvarieudstyr i danmark under 1800.- (inkl norsk mva). I tillegg kommer understell\ møbel og lys
Nina H
3) Lys. WOHA leverer en T5 topp, med 4 x 39W til karet. Ikke for Discusens skyld, men for evt. lyskrevende planter og CO2, så burde vel dette holde? (er svak for innslag av røde/-brune planter)
Dette skulle holde i massevis til de fleste lyskrevende planter. Faren for at de ikke vil trives, kommer nok helt ann på annet enn lyset i ditt tilfelle. Diskus og plantekar, er litt jobb å få til samtidig
Nina H
5) Filter. Ønsker å lykkes uten daglig vannskifte. Kan jeg benytte en Eheim 2128 og en 2028 sammen? Ønsker stort filter med backup, dog uten å blåse Discusen ut av karet.
Filtene kan benyttes sammen. Disse vil gi en samlet vannbevegelse som kan bli for stor, og litt til. Noen minutters modifisering av utblås ordner biffen.
Men tro for all del ikke at det holder å ha massive filtre for å slippe å bytte vann, noen avfallsstoffer rett å slett må bort ved hjelp av rent vann
Nina H
6) UV-filter. Passer et De Bary AN-15E 18W UV filter til 2x28?
Jepp
Dette UV-filteret takler vanngjennomstrømming på opptil 1700L\t før det ikke får gjort jobben. Eneste er at slangene ikke passer helt... UV-reaktoren er beregnet for 12\16 og 19\27 slanger, 2x28 har 16\22 slanger. Men det finnes sikkert overganger.
Nina H
7) Pumpe til skifte av vann. Tenkte jeg skulle borre hull i kjøkkenveggen (ikke fortell det til min mann) for å legge opp et rør til primitivt manuellautomatisk skifte av vann :-) Blir mellom 3 og 4 meter. Pumpen skal pumpe vann ut av karet og ut i kjøkken-vasken, og deretter kobles om å fylle fra luftekaret i kjøkken-benken. Kjøkkenkranen kan ikke tilkobles noe std. Om dette er særlig intelligent vet jeg ikke (alternativer mottas), men ønsker ikke at vannbæring og søl skal gjøre vannskifte til et "ork" :-) Forslag til pumpe og #W for dette? Den må kunne overleve en kort fase med tørrgang.
Har selv brukt maxijet en hel del til slike vannbytter. Har nå gått over til storeslem, med 2500L\t. Denne tåler ikke å gå tørr. Eller tåler og tåler... Pumpa rister så grasat uten vann i systemet at jeg frykter for både mitt og pumpas liv :p Sørg for at pumpa har tilstrekkelig løftehøyde, det er det viktigste
Nina H
Beklager at dette innlegget ble så langt. Kombinasjonen fersking og bruk av mange penger, gir mange spørsmål :-) All hjelp mottas med takk.

Langt?? Dette var da ikke langt, har sett\ skrevet mye værre enn dette mange ganger

Til sist vil jeg nevne, at det kan bli i meste laget med 6 diskuser på 300L. Selv ville jeg satset på 4 eller 5
I utgangspunktet er omtrent alt mulig om man gidder å lese seg opp på temaet... og har litt teft. Så du har en sjanse, men CO2 og discus er ikke for nybegynnere. Discus tåler feil verdier rimelig bra så leng de er stabile, problemet oppstår nå verdiene svinger for mye. Da kan det fort skjære seg. Så mitt råd er å drøye det med CO2 ei stund til du har blitt dreven med discus. Ellers synes jeg det ser bra ut det du har planlagt, skjønt 6 i en 300 liter er litt mye. Spesielt om bakgrunnen stjeler mye plass.

Kombinasjonen av pumper går helt sikkert greit, men du må modifisere utblåsningen litt for å unngå for sterk strøm.
Tusen takk for help så langt.

Neida Frank, jeg hadde ikke tenkt å lure meg unna vannskifte, selv om det kanskje kunne fremstå slik ) Jeg sjekker overganger for UV-filteret, samt starter jakten på en pumpe med kurant løftehøyde og minimal helserisiko )

Enig med deg Arne Kristian, jeg nok bør redusere ambisjonsnivået for plantedelen av karet til jeg har fått erfaring. Tross alt det Discus holdet (nå 5 stk) som er det primære målet.
Tror kanskje det kan være smart å prøve seg på et lite belastet plantekar og et discuskar hver for seg i begynnelsen. Begge deler er ganske krevende. Så når du har masse erfaring og kunnskap fra begge delene kan du kombinere. På denne måten har du større sjanse til å lykkes. Har ikke prøvd meg på discus enda, men planter begynner jeg å kunne litt om. Tar ganske lang tid å lære seg og finne balansen mellom lys, CO2 og tilført næring, så det er nok vanskelig å kombinere dette med en gang med discus som ikke tåler så mye variasjon i verdier. I et plantekar uten for mye fisk, er det enklere å eksperimentere litt.
Nina H
1) Er WOHA et fornuftig kjøp, kvalitet? (og ikke bare kvalitets-pris;-) 2) Finner ingen i Norge som forhandler WOHA... antar jeg må importere selv fra Tyskland? 3) Lys. WOHA leverer en T5 topp, med 4 x 39W til karet. Ikke for Discusens skyld, men for evt. lyskrevende planter og CO2, så burde vel dette holde? (er svak for innslag av røde/-brune planter)


Woha ble tidligere importert av Dyrego, men det ble det slutt på pga. ikke tilstrekkelig kvalitet, og vanskeligheter med og skaffe nye deler når ting gikk i stykker.

Selvfølgelig så kan disse ha blitt forbedret de siste årene. Det er ca 3-4-5 år siden Dyrego importerte disse sist.

Juwel er tilsvarende i kvalitet, men leverer så langt bare T8, eventuelt så leverer jo både Aqualine og Aquastabil bra akvarier, med møbel og T5 belysning.
WOHA
Jeg har selv kjøpt og importert lysarmaturer av merket WOHA fra Tyskland, og det er en av mine favoritter Har 5 stykker tror jeg, og de er utrolig praktiske, i tillegg til å være pene og minimalistiske å se på. Mine er svarte. De har ikke skuffet meg på noe vis, har bare godord å si om dem.

Her ser du et slikt armatur liggende på karet som står i den nesten tomme reolen. Akvariet er tomt, jeg testet ut den trerota bare
Det er et WOHA armatur i str 80 x 35 cm, for T8 rør.

[External Image]
Unnskyl at jeg trenger meg på ;)
Hm, de whoa armaturene ser bra ut... Hvor mange rør er det plass til? Og har de en arbeids-luke slik at man ikke trenger å løfte det av ved vedlikehold?
WOHA Lux Exlusiv heter denne typen jeg har. De kommer med 2 rør opptil størrelse 100 x 50 cm. Fra og med den str får man dem med 4 rør også. De finnes også for T5 rør.

Du finner en oversikt over dem her i den tyske nettbutikken jeg kjøpte dem i.

Skal se om jeg får tatt et par bilder senere i dag, som viser hvordan man åpner armaturet. Meget praktisk, man trenger aldri løfte av hele
Koster det ikke mye i fortolling når man skal importere slike armatur?...
Hei
Når det gjelder WOHA er dette å annbefale etter min mening.
Kjøpte et hos dyrego på kilden for 6-7 år siden å er kjempe fornøyd.
det eneste å utsette på dette var sponplatene bordet var laget av. disse svelte vann etter kun kort tid så
disse måtte byttes ut. da jeg kjøpte det kalte de det for "limusin" utgave av akvarie.
Så må bare få si til Rune at dette hadde du rett i, men bordet var lada kvalitet.legger ut et bilde så dere kan få se hvordan det ser ut etter alle disse åra.
Hei Mona. Tror du det går å skohorne inn fire rør med reflektorer i de 80x35 toppene?. De så ganske praktiske ut, og jeg vurderer for tiden å bruke dremel på all innmaten i en ny Juwel 110 topp. Woha likner Juwel Rio toppen, og den sparer så mye vannsøl og er så praktisk å jobbe med, men Rio 125 en har det dumme midtstaget og for stor høyde for mitt bruk.
Kjetil L
Hei Mona. Tror du det går å skohorne inn fire rør med reflektorer i de 80x35 toppene?.


På det er svaret ja

Se for deg den firkantede rammen. Denne hviler på innvendige "hyller" på glasskanten til helglassakvariet. Helt på toppen, nedfelt, ligger et firkantet lokk med to gripehåndtak (sånne hull) i. Dette lokket løfter man rett av om man skal ned i akvariet (det veier ingenting) når du skal jobbe i karet. Rammen blir altså liggende på MED lysrørene, og trenger aldri fjernes. Lysrørene er festet i en slik I-bar. Den skyves fremover og bakover etter behov, når man skal jobbe i akvariet. Det er det som er så glitrende for meg! Ingen tunge løft og GOD arbeidsplass ved f.eks. luking, fanging av fisk og slamsuging!

De to lysrørene som er i mine, ligger på en typisk I-bar, som sagt. Denne er festet med transportskruer ved ankomst, med en klistrelapp på at du skal fjerne skruene når du har pakket opp.
Det at denne I-bar'en er løs og kan skyves dit man vil, gjør jo at det er plass til flere om man vil det. Fire vil kanskje bli trangt, men jeg har sett at du har "magic fingers" når det gjelder å skvise inn lys så jeg tror sikkert du får det til

Jeg tok kameraet for å ta bilder av dette, men akkurat da jeg fokuserte for å knipse det første, begynte det typisk nok å pipe "Battery empty"...
Usj. Får bli bilder i morgen.

Eh...Skjønte du noe av den knotete forklaringen min...?

Jeg har som sagt svart utførelse av denne. Det ser ut som svartlakkert treverk, og de fleste må ta på den før de skjønner at det ikke er laget av tre. Det er plast. Meget bra utførelse synes jeg, man ser liksom årringene i "treet". Det er faktisk det armaturet jeg er mest fornøyd med til mitt bruk. Mine kronisk betente skuldre og overarmer orker lite, og alt som gjør vondt unngår jeg helst.... tunge og uhåndterlige eller tungvindte armaturer er derfor det verste jeg vet

Nina H
4) Bakgrunn. Falt i utgangspunktet for BTN Amazonas, men den stjeler nok for mye plass. Noen som vet hvor mye Papillon Tre eller Pavilca Delta bygger ut? (Målet er 5-6 stk. Discus i 300L). Noen som har sett den sistnevnte "live" ?


Vi hadde Pevilca Delta i 480-literen vår. Den er i varierende tykkelse - bygger ut ca 2 cm på det smaleste, og 5-6 cm på det bredes6te. Men stilig er den! Legger ved et bilde som viser bakgrunnen litt.
Har grublet og tenkt og tenkt.....og kommet frem til følgende:

Selve WOHA karet synes å være av god kvalitet, noe Eirik også bekrefter. Lysarmaturet må også være bra, ellers hadde Mona O neppe kjøpt 5 av dem Da gjenstår selve møblet som passer usannsynlig godt inn i stuen, men kan være av mer tvilsom kvalitet. Vel, den som intet våger… har nå bestilt dette fra Tyskland, og om intet annet så får jeg holde forumet informert om WOHAs eventuelle kvalitetsmessige utvikling (eller mangel på sådanne) innen sin møbelproduksjon

Videre så ble det:
Eheim 2128 og 2028, De Bary AN-15E med overganger til 16/22, en universal lavrisiko pumpe :- ) og Pevilca Delta bakgrunn (takk Liz H, den bygger så lite at jeg tror den blir midt i blinken)

CO2 – ingen, til jeg vet hva jeg holder på med. Dog har jeg tenkt en del på det Sindre foreslår, om å starte også med et separat plantekar. Jo mer jeg tenker, jo mer fremstår dette som den selvskrevne løsningen for meg. Tenk å kunne eksperimentere med lys, CO2, næring og vannverdier relativt uhemmet uten å være redd for å ta livet av annet enn…vel…plantene.

Tusen tusen takk skal dere ha for all bistand! Uvurderlig for en nybegynner.

Så nå gjenstår det bare å smøre seg med tålmodighet i en del uker før det kan bli noen Discus.

Tør jeg spørre hvilken butikk det er du har bestilt fra, og hva frakta kom på?
Oi…. selvfølgelig. Happy Diskus a.k.a. Aquaristikshop. Hyggelige ansatte, ikke så veldig sterke i engelsk, så verbal kommunikasjon blir en blanding av engelsk og tysk (merker at det er alt for lenge siden jeg selv hadde tysk på skolen . Litt sene med å gi feedback på mail, om du spør om noe som ikke er ”standard” i henhold til produktene på Web’en, men en telefon hjelper.

Men, de sender ikke (i alle fall denne typen) akvarier til Norge, så transporten har jeg ordnet selv via private kontakter (om lykken nå står meg bi og turen blir noe av). Alternativet med å bestille frakten selv som privat person (noe jeg antar vil overstige 4k om du skal reservere deg mot stabling) er ikke særlig aktuelt. Så jeg krysser fingrene....
Kjetil L - ang. WOHA lysarmaturer
Kjetil L
Hei Mona. Tror du det går å skohorne inn fire rør med reflektorer i de 80x35 toppene?. De så ganske praktiske ut, og jeg vurderer for tiden å bruke dremel på all innmaten i en ny Juwel 110 topp. Woha likner Juwel Rio toppen, og den sparer så mye vannsøl og er så praktisk å jobbe med, men Rio 125 en har det dumme midtstaget og for stor høyde for mitt bruk.


Fikk aldri til noen gode bilder av mine WOHA lysarmaturer, Kjetil, slike du kan se tydelig "oppi" armaturet på.
Men så snublet jeg over denne WOHA linken som har mye bra og tydelige bilder.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap