Kan fluval 4+ ligge på rygg i et kar med sand?

Pumpa slenger flyteplantene i 152 literen min vegg-i-mellom... Nytter ikke å justere utblåsningen i det hele tatt... Like ille likevel :-S
Flyteplantene er av den typen som helst ikke skal ha vann oppå bladene, for da rotner de. Med den kraften som er i vannet, så hender det faktisk at de blir trukket under vann, og det er ikke bra. De har allerede begynt å bli brune i kantene, bare etter to dager i karet.

Hvis jeg får lagt ned pumpa, slik at den blåser oppover, så tror jeg at det kan bli bedre...

-Men så er det sanden å tenke på...Bruker biltemasand i dette karet... Det må jo ikke inn i filteret... Kanskje jeg kan legge filteret oppå en flat stein?

-Og om filtreringen blir effektiv nok med den ene siden som har filterrist bare ca en cm fra glasset.... ?

Noen andre som har prøvd dette?
Evt. teorier?
Tar imot alle kommentarer med takk!
Tre en strømpe på filteret så skal det nok gå bra å ha det liggendes
Her i gården er strømper selvskrevne, så det har jeg allerede gjort
Ble litt utålmodig, så jeg tester det liggende nå... Og det ser ut til å gå bra, bortsett fra at jeg må ha en stein til å holde det nede... Prøvde å dra slange fra bruse-munnstykket (som egentlig skal ligge i overflaten for å virke) og opp til overflaten, men det ser ikke ut til at jeg får til brusingen :/
Kjekt å ha ved medisinering og slikt...
Fikk det til!
Nå har jeg plundra i nesten en time med denne slangen... Ser ut til at det bare var å kappe litt av lengen, og justere opp sirkulasjonen, så går det som bare juling

Etter tips fra Mona (tror jeg..?) satte jeg et slangestykke på utblåsninga på en slik pumpe.
Jeg tettet enden på slangen, og borret fire- fem hull i slangen.

Da fikk jeg den "spredde" effekten som jeg får fra den utvendige Eheim- pumpa mi.

Veldig lurt må jeg si
Hm! Det må jeg jammen prøve! Men da trenger jeg en tjukkere slange... Får ta det neste gang jeg handler på webzoo...
Takk for tipset!
Åh, det var smart å tre en slange på utblåserrøret! Da kanskje jeg får riccia-mosen til å holde seg sammen også... Den fyker omkring, her...
Det skal jeg prøve!

Men dette vil altså si at jeg IKKE trenger å ha fluvalfilteret STÅENDE. Det var kjekt å høre, for det går bare akkurat i høyden i karet mitt. Måtte faktisk grave det litt ned i sanda for å få det under vannoverflata.
Da kan jeg kanskje sette det SIDEVEIS i øvre kant av karet da? Da vil det ikke synes så godt, heller. Skjules litt av armaturen når en ser på akvariet litt ovenfra, liksom.

Jeg har forresten biltemasand, og selv om nederste ende jo stikker NED i sanda, så har det gått greit. Ikke noe sand i maskineriet... ;o)
Jeg har fylt det med blåsvamp, forresten.
Jeg har også prøvd å ha det hengende på tvers lenger oppe i karet, men det var iallefall skummelt... Festebraketten sklir lett av, og hele pumpa deiser nedi sanden.... :S

Jeg har som sagt lagt den på rygg... Fant ut at det var den tryggeste varianten, så sant jeg ikke ville ha den stående....
Det må da gå an å lage en slags festeanordning?
Hva med å bruke passe store O-ringer som stropp rundt filtere, og så feste O-ringene til noen skikkelige sugekopper???
Skal se om jeg finner en god patent på det en gang. Men akkurat nå må akvariet mitt få litt ro og fred etter innflyttingen.
Ja, det er flott! Gi oss tilbakemeldinger med bilder. Det er gøyest ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap