Ettermontering av lysstoffrør i juwel 70l

Jeg har kjøpt ett juwel 70l akvarium.

I dette er det bare ett lysstoffrør med beskjedene 15w.
Syntes dette er i minste laget på 70l.

Det jeg da lurer på er om det går å feste ett ekstra lysstoffrør i forkant rett under foringsluka?

noen som tror dette burde gå?

Legger ved noen bilder, på det ene holder jeg lysstoffrøret der jeg har tenkt å feste ett ekstra.

Har da tenkt å bruke dette settet.

http://www.webzoo.net/site/maler/x/default.asp?case_vis=produktutlistning&HKatID=19&katID=55

siden lysstoffrøret skal festes forran vil jo skruene syntes på utsiden av dekselet, tenkte derfor å bruke de selvklebende festene man får kjøpt utenom. vil disse holde?

http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=55&produktid=1462&Navn=02.%20Arcadia%20lysrør%20sett%20IP%2044&HKatID=19
Skulle være fullt mulig å sette både ett og to ekstra rør der Glad du postet bilder av armaturet fra undersiden, her ser man hvor god plass det egentlig er med Juwel.

Tapen til Arcadia skal være meget sterk, men jeg har selv ikke testet denne. Om denne ikke holder, er det fullt mulig å lage ett festesystem uten tape, uten at dette blir synlig. Handler bare om kreativitet
Da prøver jeg på det

Har bestillt ett sett nå, og ekstra lysstoffrør og reflektor.

blir da to x 15w (30w) på 70l

Er forholdsvis god plass der ja.
Har nå motatt settet og montert dette.

Det var desverre tomt for festene jeg skulle bruke (dobbeltsidig limbånd)
men brukte silicon istedenfor, og det ser ut til å sitte

Legger ut bilde av hvordan det ser ut (har ikke satt på reflektor enda)
Silicon bør holde dette på plass, er jo ikke stor belastning på punktene.

Siden rørene er plassert i den fremste halvdel av armaturet, ville jeg nok forsøkt å rette lyset med hjelp av reflektoren bakover. Dette skulle la seg gjøre på det fremste røret. Det bakerste er det lite å gjøre med, på grunn av den voksne klossen Juwel har til elektronikken
Mats, du er genial!
Takket være deg fikk jeg svar på det jeg lurte på. Har et 120L Juwel som ser så og si likt ut i lokket som ditt, bare at her er det 2 lysrør originalt. Problemet mitt er at all elektronikken er ødelagt, så jeg lurte på å bygge rett og slett nytt armatur. Nå ser jeg jo at det er absolutt ikke nødvendig.

Flott!
st3ff3n
Mats, du er genial! Takket være deg fikk jeg svar på det jeg lurte på. Har et 120L Juwel som ser så og si likt ut i lokket som ditt, bare at her er det 2 lysrør originalt. Problemet mitt er at all elektronikken er ødelagt, så jeg lurte på å bygge rett og slett nytt armatur. Nå ser jeg jo at det er absolutt ikke nødvendig. :D Flott! :)


Er nok bare å sette inn makene sett som det jeg har ja
Frank Angell
Silicon bør holde dette på plass, er jo ikke stor belastning på punktene. Siden rørene er plassert i den fremste halvdel av armaturet, ville jeg nok forsøkt å rette lyset med hjelp av reflektoren bakover. Dette skulle la seg gjøre på det fremste røret. Det bakerste er det lite å gjøre med, på grunn av den voksne klossen Juwel har til elektronikken :)


Ser ut som det holder ja.

Planen er å rette lyset bakover i karet, helt rett.

Har planta og fyllt på vann nå.

Bilder av hele karet på Oppdrettskar for palettciklide hvis du leser det innlegget også
Takker så mye for tipset! Fant i går kveld ut at armaturet på den heldekkende toppen var sprukket, og det hadde kommet kondens i elektronikken. Var bare å skru ut og hive hele greia.

Sendte inn bestilling til Webzoo i dag og avtalte henting, og et par timer etterpå var rørene montert. Kjøpte like godt to armatur når jeg var i gang, og kjører nå et dagslys og et planterør.

Skal jaggu kjøpe et ekstra til og montere på 70-liter'n.

Anbefaler de svarte armaturene hvis du har lang ledning til uttaket, disse er ca 3m mens de hvite er ca 1,5m. De er dessuten mye finere, men koster litt mer.
Mats Hansen
Har nå motatt settet og montert dette. Det var desverre tomt for festene jeg skulle bruke (dobbeltsidig limbånd) men brukte silicon istedenfor, og det ser ut til å sitte :) Legger ut bilde av hvordan det ser ut (har ikke satt på reflektor enda)

Du kan være glad du ikke kjøpte de klistre-festene, for i følge min erfaring, så er de ubrukelige.
Selv om jeg rengjorde aldri så bra, så løsnet de likevel...
Monterte det hvite armaturet med kraftig vannfast dobbelsidig teip beregnet til å montere pyntelister og slikt på biler. Det ramla ned i vannet to ganger i løpet av kvelden.... Begge gangene løsnet det på armatursida av teipen.

Det svarte armaturet sitter derimot som støpt selv om limflata er ca det halve.

Mulig det har noe med plasten å gjøre. Enkelte plasttyper er det plent umulig å få til å sitte.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap