Biofoam filter

Har kjøpt et Biofoam filter som jeg ser er anbefalt i yngelkar.
Men det bråker jo noe sinnsykt. Er dette normalt?



Ja Alle luftdrevne filtre bråker mer enn hva godt er. Medaljens bakside, kalles det gjerne
Ja det må det jo være til de grader,kan ikke brukes i et oppholdsrom ihvertfall
Hei, Sølvi.
Kanskje det hjelper hvis du kobler det på et powerhead i stedet?
Du kan jo alltids bruke luftpumpen til artemia etc... i et annet rom hvis du synes den bråker for mye?
Ja hvis jeg hadde hatt det så

Sølvi Gullaksen
Men det bråker jo noe sinnsykt. Er dette normalt?


Ikke alle bråker sinnsykt. Er det en gammel pumpe du har kanskje? Jeg har en gammel som er sinnsyk - hehe. Like før den hopper bortover gulvet. Jeg bruker den ikke, men har tenkt at hvis jeg setter den oppå skumplast eller noe sånt, så kanskje...
Det er to typer lyder fra et luftdrevet filter... Det er lyden fra selve "motoren"(kan man kalle det motor?) på luftfilteret, og så er det lyden av luftboblene.

Lyden av boblene vil alltid være der, men lyden fra filteret er varierende, avhengig av merke og hvordan den er plassert mot underlaget.

Blir den stående og vibrere, så er det temmelig bråkete. Da kan det hjelpe å sette den på et mykt og stødig underlag, slik som Tom Lewis sier.
Det er ikke lyden av motoren som bråker,men boblene. Det bobler og bråker noe forferdelig,høres på lang avstand. Lurte på om det var noe en kunne sette på utblåsingen for å regulere dette ?
Setter du på en utblåser-sten så vil det suse mer enn det bobler hvertfall.
Det kommer an på filteret og om det er for kraftig, eller ikke? Mange filter kan reguleres ned, men da vil jo filtreringen reduseres også. Hvis du ikke har regulator på filteret ditt, så finnes det kraner som kan justere luftmengden, eller klemmer som kan strupe luften.
Jeg ville valgt en krane som har flere utganger dersom du kunne tenke deg å bruke luftpumpen til andre ting også...
Tror jeg går for en krane jeg
Tusen takk for all hjelp.
Så gjenstår det bare å finne en. Litt mye frakt å betale bare for den
Mener jeg har sett både kraner og klemmer hos Troyas Zoo på sartor... Men du kan jo ringe dem for sikkerhets skyld, så slipper du bomtur
Ellers er det sikkert å få tak i hos andre butikker også..
Du bør være obs på at enkelte pumper, spesielt eldre, ikke er helt glade i struping. Mekanismen jobber hele tiden for å dytte ett vist antall liter luft ut, og struper man dette, kan en rett å slett risikrere at membranen takker for seg. Tror nok jeg ville satset på en ny luftepumpe i stedet. F.eks Eheims er stillegående, justerbare (der en justerer effekten på mekanimsen, ikke trykket) og verdt hver en krone

En luftepumpe av de typene de fleste av oss bruker, har ikke motor. Her er det en eller flere elektromagneter som går fram og tilbake (i takt med frekvensen på spenningen i veggen), og som på denne måte opererer en bitte liten blåsebelg. Det er her problemet i mange pumper ligger: magnetene er for dårlig tilpasset, i tillegg til at de står på ett underlag som ikke absorberer deler av vibrasjonene. Da blir det bråk Om membranen er av en billig type gummi, vil også denne kunne gi litt lyd
Med en krane som er forgrenet, så er det ingen problem å slippe ut "overskuddsluft" hvis trykket skulle bli for høyt...
Har prøvd dette selv.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap