Varmekolbe nedgravd i sand?

Er det tilrådelig å grave ned Aquarium Systems Polymer varmekolbe i Biltemasand for å skjule den?
Nei, ikke i det hele tatt. Kolben vil bli alt for varm, i tillegg til at den gjør fint lite nytte der.
Kolber trenger vannpassasje rundt seg for å funke som tiltenkt
Nei. Nedgravd i sand vil den ikke fungere slik den skal, bla fordi den vil varme opp sanden rundt seg mens vannet som sirkulerer over sanden vil være kaldere.
Donald
Er det tilrådelig å grave ned Aquarium Systems Polymer varmekolbe i Biltemasand for å skjule den?


Tror nok ikkje det er å anbefale, da er det bedre med varmekabel...

Dersom du vil skjule denne kan du vel skjule den i et hjørne med evt en dekorasjon som feks javamose tildekket over et eller annet som holder javamosen på plass.... ( Dette er faktisk ganske kult!).

Du kan jo feks lage deg en bakgrunn der du tek høyde for å skjule varmekolben dersom du vil designe akvariet ditt...

Hva tenker du om dette?
Jeg ser nå at det var et skremmende dårlig formulert spørsmål

Det jeg tenkte på var om det er tilrådelig sikkerhetsmessig.

Jeg planlegger 4 nye 63 litere, og lurte på om jeg skulle skippe varmekabler i disse. I dag kjører jeg 16 Watts kabler i 110ene.
Det blir vel kanskje dette i 63ene også.

Videre blir det tynn innvendig bakgrunn på tre vegger(med "bakgrunnskasse" for powerhead og blåsvamp, og muligens en kolbe).
Jeg skal ha absolutt alt teknisk utstyr skjult.

En kamerat av meg kjører med kolben nedgravd.
Dette er jo ikke ideellt grunnet punktoppvarming, og litt misvisende varmegivning.
Men vinterstid er det jo til god hjelp, så lenge det er trygt.

Personlig vil jeg nok gå for kabler, og heller styre dem med timer.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap