Forslag til filter til 30 l rekeakvarie

Kjøpte ett brukt 30 l akvarium med en Eheim Aquaball, sannsynligvis 2206.
Ønsker ett bedre filter, gjerne eksternt.

Karet skal brukes til røde krystallreker, etter en god og lang innkjøring, og ønsker det optimale filter til dette.

Noen gode forslag?
Om du går for eksternt, velg ett med liten gjennomstrømming. Er jo ikke noen vits å lage full storm i ett lite vannglass
F.eks Eheim 2232 (ecco-modell), er ett filter som har liten gjennomstrømming. Det er her snakk om 300L\t,uten filtermasse. Denne faller nok fort til 200L\t når ting begynner å bli skittent. Selv om filteret ikke er det som er lettest å ha med å gjøre, er dette så overdimmensjonert til ditt formål, at vedlikehold er noe du må skirve huskelapp til å henge bak kalenderen for å huske på
"Husk å rense filter jula 2012" :p

Av innvendige filtre, ville jeg selv enkelt og greit valgt en proflow svamp på ett lite powerhead. Disse svampene har jeg brukt en del av for å si det slik, og det er alltid "krise" når jeg finner ut at jeg er fri.
En slik svamp har en biologisk kapasitet\ plass til bakterier på ca 5m2. Dette er mer enn tilstrekkelig for ditt kar.
Om svampen blir for høy med pumpe oppå, er det bare å klippe den lavere
Til å drive denne, ville jeg nok selv valgt en New Jet 400, eller 600. Begge disse er justerbare med tanke på gjennomstrømming, den minste kan du justere ned i 120L\t, den største av disse, 200L\t.
Har selv brukt New Jet en del, det er ikke de beste pumpene til Aquarium Systems, men de duger til sitt bruk
Du finner forøvrig en omtale av disse pumpene blandt resten av produktomtaler Gad bare ikke selv å leite fram tråden nå :p
Hehe takk, det går bra, jeg kan leite den frem selv Er litt greiere bare, når jeg vet hvilke jeg bør se spesifikt på!

Men av det eksterne og det interne, hva ville du valgt?
Ville nok gått for innvendig (hadde aldri, aldri trodd jeg skulle si den settninga :p), siden det ikke er det gigantiske behovet.
Rørene til ett utvendig filter tar jo opp litt plass de også, så det er jo ikke så alt for mye å spare.
I tillegg må en ha noe over den vanlige rista til utvendig filter, ellers ender rekene fort i filteret.

Kan nevne at jeg har to slike svamper i karet på 150L med reker og noe fisk. Disse er mer enn tilstrekkelig for å holde vannet perfekt, både med tanke på smal på bunnen, partikler i vannet, og ikke minst vannverdiene
Men; belastningen er vel 10% av hva mange kar med tilsvarende størrelse har. Det er derfor det funker
Takk, igjen, da går jeg nok for det
Da er det bare å sette igang, og få bestilt.
Jeg så at Aquaristikshop hadde den lille Eheim 2211 utvendig.. Den er liten og billig, var det 35€ tro? Jeg har ikke prøvd den selv, men har tenkt å bestille en neste gang jeg skal ha noe derfra (før den forsvinner.)
På bildet Newjet 400 med svampen fra Eheim 2252 og et 90graders bend i 28L.
Kjetil L
På bildet Newjet 400 med svampen fra Eheim 2252 og et 90graders bend i 28L.

Har du pumpen gående på full pinne, eller har du jekket den ned noen hakk ?
Den var jekket ned ganske mye, den er stillbar med å vir på innsuget. Jeg brukte den i en 19l også, den kan skrus ned mye. På bildet tror jeg ikke den var plugget inn ennå. Men den kan ikke dreies som Maxijeten så en vridbar stuss er greit. Nå er den havnet i rotekassa siden ingen småkar er i drift lenger.
Takk for flere gode tips Har bestilt NewJet 400 og ProFlow-svamp, så nå er det bare å vente
Ok, nytt spm. Denne gangen: Nytt lysrør?
Nå som nytt filtersystem er bestilt, flyttet jeg fokuset til lysarmaturet og lysrøret der.

Har to små røtter, en med javamose og en helt ny med riccia fluitans.
Har ett lysrør, type Phillips Aqua, TLD 14 W. Holder dette for plantene? Og hva setter evt reker pris på?
Det står ikke noe mer på røret enn dette? F.eks 860, 86 eller en annen tall-kombinasjon?
Grunnen til at jeg spør, er rett å slett siden dette røret finnes i en rekke utgaver, med ulikt fargespekter og evne til fargegjengivelse.

Men, 14W på såpass få liter vann, skulle kunne trigge til en heftig plantevekst. Mange 60L akvarier leverers jo med 15W rør, bare for å sammenligne
Det er på grunn av lysmengden kanskje behov for å kjøre relativt få timer med lys, om du opplever alger. På den andre siden; alger er snadder rekemat

Rekene bryr seg døyten om lyset, de er ute etter to ting; mat og *ja, du vet :p*.
Nei, jeg kikke faktisk over alt etter fler tall (etter å ha sett at det er spurt etter dette i andre tråder) men det eneste det står er:

Phillips TLD 14W
Aqua RELLE

Også Made in Holland da

Men da burde jo dette holde... hehe
Og ja, det står på med lys i kun 10 t pr dag, har ikke blitt noe særlig alger ennå iallefall Får kanskje prøve å faktisk få MER alger når jeg skal putte reker i karet... hehe
Hei,

du var rask med innkjøp! Eg bruker i alle kar med Rød Krystall en DIY filtersystem (ser hjørnefilter med blåmatte under artikler). Den er veldig populær under tyske rekeakvarister (navnet er egentlig Hamburger Mattenfilter). I steden av glasshoderer foe matten bruker man underdel av kabelkanaler (elektrobutikk). De er 2,5cm (eller 3cm) i bredden og en 3cm blå matte (fin type er bra hvis man har ingen maller i akvariet) kan klemmes godt inn. Sånn filter ser man bare de første to måneder, etterpå er han full med javamose, -bregne eller anubias... Størrste fordel med blåmattefilter er at rekene elsker å sitte på matten å spise mikroalger og bakterier som er på matten (etter godt innkjøring). Men du er jo med din løsning ikkje langt vekk. For sånn små rekeakvariet vil eg iallfall aldri velge et ekstern system (unntak hang on filter kanskje). Fordel med matte er virkelig avgjørende når det kommer til effektiv formering av reker.

Lys betyr ganske lite for reker, men god plantevekst kan være også viktig i ett rekekar.

Når du snakker om røtter, kan det være lurt å IKKE velge MOPANI. Med sånne røter skal av og til forekomme msteriøse rekedødelighet. Det har blitt diskutert i Tyskland. Men eg har jo sjølv ett stor Mopani rot i mitt 300l karmed masse reker. Men roten er også over 10 år gammel. Kanskje med nye Mopani røter kan det være ett problem. Man skal jo være forsiktig.

Fine planter for rekeakvarier er for eksempel Mose av alle typer, hornblad, Egeria najas og aller planter som har ett stor overflåte.

Lykke til,
Micha
Tinesol
Nei, jeg kikke faktisk over alt etter fler tall (etter å ha sett at det er spurt etter dette i andre tråder) men det eneste det står er: Phillips TLD 14W Aqua RELLE Også Made in Holland da :D Men da burde jo dette holde... hehe :D

Jeg fant, jeg fant

Røret er på 10000K, som er i manges øyne litt høyt. Ra er på beskjedne 70, så dette gir ikke optimale farger.
Her er fargespekteret.
[External Image]
Jeg vil anta at den lave RA henger sammen med en usedvanlig høy andel av lys med bølgelengde 435nm.

Michael Niesar
Sånn filter ser man bare de første to måneder, etterpå er han full med javamose, -bregne eller anubias... Størrste fordel med blåmattefilter er at rekene elsker å sitte på matten å spise mikroalger og bakterier som er på matten (etter godt innkjøring). Men du er jo med din løsning ikkje langt vekk.
Hos meg gror det meste i Proflow svamper. Måtte slite løs en del planter for ei stund sia :p
Rekene mine trives meget godt på denne svampen, i alle fall
Micha:
Takk for godt tips, er ikke sånn fryktelig teknisk av meg, men har en samboer som er det, så kanskje jeg må få han til å fikse til karet slik du fåreslo Har uansett flere kar som vi kan bruke det andre utstyret i
Og takk for info om røtter, det om mopani-røtter viste jeg IKKE! Men heldigvis er de to røttene jeg har mangrove Den ene er dekket av javamose og den andre av ricciamose + jeg har to algeballer, så håper rekene kommer til å kose seg masse

Btw, om du har noen linker til gode nettsider om reker, evt tips om gode engelske bøker om samme tema, la meg gjerne få vite om det

Frank:
Takk igjen, får se hvordan det går med dette lysrøret framover, da, og evt bytte om noen få mndr uansett, da jeg ikke helt vet hvor gammelt dette er... Hva vil du da anbefale?
Tinesol
Takk igjen, får se hvordan det går med dette lysrøret framover, da, og evt bytte om noen få mndr uansett, da jeg ikke helt vet hvor gammelt dette er... Hva vil du da anbefale?

14W er en, unnskyld uttrykket, bedritten størrelse på lysrør. Klager ofte over dårlig utvalg til 30W, men 14W er værre. At det virker som et finns to lengder i 14W er jo ikke akkurat kjekt det heller Hvor langt er ditt (ikke ta med pinnene i endene)?

Nå vet ikke jeg alt, på langt nær... Jeg vet "bare" om disse rørene i 14W.
Aqua-Glo fra Hagen
Power-Glo
Sun-Glo

Phillips Aquasky, i tillegg til det du allerede har. Av disse, ville jeg selv valgt Power-glo, siden jeg har dette fra før av, og vet det funker ypperlig, på tross av en høy kelvin
Mitt er 36 cm

Jeg får ta en titt på Power-Glo da tenker jeg
Tilfeldig bekjentskap
© B. Amundsen
Reklame for plussmedlemskap