Hva slags lysrør? juwel akvarium

For noen uker siden så sluttet lysrøret i mitt Juwel 60 å virke, satt inn et vanlig lysrør jeg hadde liggende, (tror det er kjøpt på europris), vannet blir veldig fort gulaktig etter dette... Er det lysrøret som er problemet?

Hvilken type lysrør burde jeg i tilfellet nå kjøpe, hvor mange watt? Gjerne et som ikke er så veldig dyrt...

Noen tips?



Mvh
Watten er avhengig av hviket kar, armatur som står på karet.
Mere watt = lengre rør...
Det røret du har satt i, er jeg rimelig sikker på at ikke er egnet til vårt bruk;0)

Er det kun plass til et rør?
Ta ut røret å se etter, hvilken watt styrke det står på det...
I ditt kar er det kun 15 watt lysrør man får plass til. Grunnen til at det ble så gult lys er at lyset har lav kelvinstyrke og da blir det gulaktig.
Kjøp deg et lys med kelvin på rundt 6-8000 så blir det fort mye bedre
Takker for tips, tror jeg kjøper et på den lokale dyrebutikken eller tropefisk.no selv om det er litt sure penger

Forstår pokker ikke hvorfor akvarier over 50l ikke blir levert med doble armatur, spesielt ikke Juwel-akvariene som er dypere enn vanlig. 15W er jo alt for lite til å forsyne planter med mer enn lavt lysbehov selv med en god reflektor. Har vært oppgitt flere ganger når de nederste bladene på stengelplantene blir stygge og faller av, og alt man har etter en stund er en lang stengel med blader øverst. Har lært nå og kjøper bare planter som skal ha minimalt med lys til bunnvegetasjon, og ellers bare planter med maks middels lysbehov.
Hvis du har juwel akvarium kan du jo sette inn ett ekstra lysstoffrør.

Det gjorde jeg i min 70l.

Gå inn på denne linken så finner du det settet du eventuellt må ha hvid det var 15w du har.

http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=55&produktid=131&Navn=02.%20Arcadia%20lysrør%20sett%20IP%2044&HKatID=19
Kan på det sterkeste anbefale deg Life-gloII rørene fra Hagen, Bjørn. Dette er ett rør som gir tilnærmet dagslys, og som fremmer farger på fisken på en utmerket måte. Planteveksten er god, algeveksten er liten.
Frank: takk for tips, nå er det bestillt
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap