Bytte til T5 lysrør?

Har per i dag et akvarium på 300 liter me 2 stk 36watts lysrør på. Har nettopp kjøpt nye der. vurderer å skifte til T5 lys rør, men vet svært lite om desse lysrørene. Vil det hjelpe på plantene mine å skifte fra T8 til T5? Da med tanke på farge på plantene og vekst på plantene. Har ikke noe CO2 system på tanken min...
Kommer jo helt ann på hvor mye ekstra lys du tenker å tilføre

Normalt kan en si at ett 50W (eksisterer jo ikke, men likevel) T5 rør gir like mye lys som 100W T8, med gammeldags forkobling, så det hjelper jo på.

Hvor langt er karet ditt? Skal svare mer inngående i mårra, rekker det ikke i kveld.
Karet mitt er 125cm langt. Det armaturet jeg har nå er 5 år gamelt sånn ca. Vurderer også å koble til et co2 system for plantene sine del men vet ikke helt hvordan det vil gå med fiskene mine da.
Hva med dette (2x54w t5) eller dette (2x54W t5 med dimme mulighet)
Begge er ink. reflektorer.
cikliden Oscar
Karet mitt er 125cm langt. Det armaturet jeg har nå er 5 år gamelt sånn ca. Vurderer også å koble til et co2 system for plantene sine del men vet ikke helt hvordan det vil gå med fiskene mine da.

Med en lengde på 125, kan du ha 54W T5 på det meste. Husk at T5 er mye kraftigere enn T8, og med 2x54W, får du tett på 4-dobling av lysmengden. Uten Co2 vil dette rett å slett bli for mye, og algene kommer til å elske karet ditt. Velg evt dempbar, slik som TiE linker til, så kan du justere ned galskapen litt
Med 2x54W T5 på full guffe, tilsvarer dette omlag 200W om en skal se dette opp mot "gamle" tommelfingerregler i forhold til T8. Dette gir igjen ett lysutbytte på 0,66W\L, eller mer.

Når det gjelder armaturene TiE linker til, er dette armaturer som er beregnet for effektlight, men kan selvsagt tilpasses andre kar, om en har ørlitt fingerferdighet.

Når det gjelder prisen på de armaturene TiE lenker til, er de uslåelig lave. Men hva det kommer på i frakt med pakke på 120+cm, det kan vel bli ett interessant spørsmål

Når det gjelder planter og Co2, er jo dette med fotosyntese noe de fleste kjenner til. Plantene vil derfor nyttegjøre seg Co2 i stor stil, om øvrige forhold for å sysle med fotosyntese er tilstede.
For fiskenes del, er litt Co2 i vannet uproblematisk. Med litt, mener jeg under 30mg\l. De tåler sikkert mer, men det er jo ikke noen vits å tilføre noe som bare vil luftes ut.
Husk at Co2 er en svak syre, og derfor vil denne redusere Ph noe. Kh må derfor være på 3 eller mer, for at Ph skal være noenlunde stabil.
Er der noen måte for å holde PH-en i tanken stabil på når du tilsetter CO2? Har bare tenkt å prøve med CO2 for å se om jeg får det til. Tenkte da ¨å prøve en måte jeg leste om på Bjarnes hjemmeside. Billig å teste seg frem på for å se om det er effketivt. Blir vel bytta til T5 lysrør med tiden
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap