Eheim IP68 vs Fluval 2+

Jeg vurderer å kjøpe et brukt 96l akvarie. Det har en Eheim IP68 pumpe. Er denne ok? Har en Fluval 2+ (med blåfilter), denne er opprinnelig beregnet opptil 90l, men har nå betydelig mer filtermasse.....

Hvilken pumpe bør være i karet?
IP 68 er nok ikke navnet på pumpa men en betegnelse som brukes på elektriske komponenter, det betyr att den tåler vann.
Ups, da er vi like langt. Har et bilde av den, hjelper det?
Har begge typene, jeg ville valgt fluval. Da med blåsvamp modifisering.
Ok, den er allerede i full sving i 60l. Vil Eheim'en passe i 60l? (regner vel med det)
Jeg ville som Bengt klart fått for en Fluval-pumpe Helst en Fluval3+, større = bedre. Den 50-lappen i forskjell, er verdt hvert øre

Når det gjelder den du har, er det trolig en modell 2008. Denne har plass til ca 2 dl svamp, som ikke er allverden til ett 60L akvarie. Du skal i alle fall være forsiktig med overfôring, og ha en ikke overdreven sammensetting med fisk.

Når det gjelder svampevolumet, har Fluval2+ ca dobbelt så mye av dette som Eheimen. I tillegg kan den modifiseres, slik at du får 4 ganger filtervolumet til Eheimen.

Les gjerne mer om Fluvals innvendige filtre her
Greia er at jeg har en 60l med en fluval 2+ (med blåfilter).

I morgen kjøper jeg en 96l som har denne eheimpumpen, og selger 60l.

Det jeg lurte på var hvilken av disse pumpene som fungerte best i 96l. Jeg ser fluvalen er egnet til max 90l som oppgradert, så den er vel i minste laget da. (synd, siden jeg nettopp har kjøpt den).

Tror jeg velger å bruke den og selge eheimpumpa med 60l. Tenker ikke øke innbyggertallet med det første, så det blir ikke mer avfall enn den er vant med. Kjøper sikkert snart en fluval3+, da jeg uansett ønsker å ha en pumpe til nødbruk. Da kan jeg bare flytte de ferdiginnkjørte svampene over i denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Trygve Buanes
Reklame for plussmedlemskap