Eheim 2260 - hvilket materiale har jeg og hvordan få god partikkelfiltrering?

For ca et halvt år siden kjøpte jeg meg et brukt kar av litt mere voksen størrelse enn det jeg hadde fra før. På køpet fikk jeg en Eheim 2260 som jeg straks koblet til ved innkjøring av karet. Jeg har ingen ting å utsette på filteret, men materialet bør muligens skiftes ut siden materialet har elendig partikkelfiltrering. Dette merkes godt i og med at jeg har store cichlider som spiser og roter dertil.

Jeg har som overskriften antyder, to sprøsmål:

1. Hva er filtermaterialet jeg har i bøtta i dag? (Ser ut som slike kuler du har i bunn av blomsterpotter.)

2. Hva kan jeg bytte med for å få bedre partikkelfiltrering?

Jeg har alt kjøpt og skåret til litt blåfiltermatte som nå ligger øverst i bøtta. Det ser ut til å hjelpe noe, men må nok ha mere "partikkelhemmende" materiale.

Om noen her har erfaring med disse store bøttefiltrene hadde jeg satt stor pris på tilbakemelding.

På forhånd takk!
Det ser ut som leca-kuler i filteret ditt. Dette er en del brukt i danmark, men her til lands, har ting skåret seg stygt for de som har prøvd.
Om dette skyldes forskjell i produksjonen, eller ikke, gidder jeg ikke å spekulere i engang :p

Selv bruker jeg Ehfisubstrat Pro i samtlige av mine utvendige filtre. Dette er en filtermasse bestående av runde kuler, som har en overflate på ca 450m2 pr L. Altså, det blir en del m2 i ett filter av din størrelse
Ehfisubstrat er hos meg det som har biologisk effekt, men i tillegg benytter en gjerne Ehfimech i bunnen av filteret. Dette er for å skape turbulens i tønna, slik at vannet fordeles over all filtermassen.
Hva er poenget med å ha ett stort filter, om en kun bruker litt av det ?

Slik ser mine filtre ut, om en kutter de på tvers;
Ehfimech, ca 20% av det totale volumet.
Blåsvamp, for å fjerne partikler før biologisk filtrering, ca 5%
Ehfisubstrat Pro, ca 75%
Ofte spanderer jeg ett finfilter av vatt på toppen av dette, for å fjerne selv de minste partiklene.

Kan ikke minnes å ha sett ferdige pakker med blåfilter\ finfilter ferdig tilpasset filteret ditt. Men det betyr jo ikke at det ikke finnes, om du leiter litt
Det enkleste er egentlig å sette inn et lite innvendig filter for partikkelfiltrering - fylt med filtervatt eller enda finere materiale. Man kan også ha i "finpartikkel-filtreringsmedier" i bøtta til 2260, men et partikkelfilter må byttes mye oftere enn man har behov for å åpne resten av filteret her i gården - så vi har latt litt blåfiltermatte i 2260-tønna ta grovpartiklene, mens et lite innvendig filter tar seg av finpartikkel-filttreringa.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap