Sirkulasjonspumpeproblemer, er den for kraftig?


I en 45 liter var den er medfølgende sirkulasjonspumpe og sugde vannet fra karet- gjennom filterterninger- ut i karet igjen.
(Dette er en såkalt Guppyhotell)

Dette akvariet har vært noe av det mest stabile og flotte jeg har hatt, men dessverre døde denne sirkulasjonpumpe etter et par års hederlig bruk.

Jeg hadde en annen sirkulasjonpumpe liggende og fikk ordnet denne i stedet, alt var kjempefint. Det ble endel med trøkk i vannet, men fiskene så ikke ut til å mislike dette.

Men- nå har det skjedd 2-3 ganger at bakveggen (pumpesystemet ligger bak en bakvegg) har gått tørr!
Jeg har ryddet i innsugene, dette gjør jeg ofte. Plukker vekk døde blader ol som kan stenge der.

Er den nye pumpa for kraftig? Det er på 1200 l/t (kremt)

Hvor kraftig bør jeg evnt ha? Det sto ikke noe på den gamle nemlig.
Hehehe... tror faktisk den pumpa rekker til et kar på et par hundre liter ;P
96-literen min har ei på 400 l/t, og denne fulgte med karet. Så jeg kan tenke meg at en pumpe som pumper ca 250 l/t er nok. Faktisk så ser jeg at fluval 1 er beregnet for opp til 45 liter, og den pumper 180 l/t. Men siden du har den bak en vegg, så trenger du vel noe mer kraft, tenker jeg... Har du forresten prøvd å lage flere hull i bakveggen?

Ikke mobb!!

Tror ikke jeg trenger å ha mer åpninger, det funket jo strålende med den gamle pumpa.
Uansett er det nok ikke så lett å få laget flere åpninger.. det er ganske smalt og trangt der bak.

Jeg har forstått det sånn at det må være noenlunde forhold mellom åpning i veggen og pumpehastighet.... Sånn at ikke det blir tørrt på ene sia, og flom på den andre... ;P
Det finnes jo mange regulerbare powerheads som ikke er så dyre... Jeg har bestilt meg en fra Eheim til 250kr (webzoo). Den pumper fra 250 liter til 1000 liter. Tenkte det er OK med fleksible løsninger

Det er det jeg også tenkte var problemet, at det pumpes ut raskere enn det suges inn.
Ville bare ha mine tanker bekreftet.. evnt lære noe nytt (som jo er flott!)

Får vel kjøpe en mindre enn
Hvilken bakgrunn har du da? Er det mange groper som skaper skygge i den? Jeg har tenkt på hvordan man lager tilstrekkelig hull for innsug til slike bakgrunner.... Nå vet jeg ikke om det funker, men vil ikke hullene bli tilnermet usynlige hvis du tar en syl og gjennomhuller i de dypeste gropene?
Bare en liten idé, som jeg har gått og surra på en stund

Selve ideen bak disse akvariene er at alt det tekniske ligger bak en bakvegg av hard, sort plast.
På denne har jeg festet en juwel bakgrunn, men jeg må uansett lage hull gjennom denne harde plasten i tillegg til bakgrunnen.
Hvor kraftig du bør ha? Hvis det er et førtifem-liters kar, ville jeg sagt to ganger vannvolumet pr time. Er ikke det en vanlig tommelfingerregel? Da må du ha en pumpe som yter ca 90 liter pr time. Mange kraftigere pumper lar seg nedjustere, så kanskje du finner noe slikt som kan brukes?
På alle spesifikasjoner jeg har lest, så har pumpene sirkulert ca 4 ganger vannvolumet i karet, men det kan jo hende man kan klare seg med mindre?
2 - 3 ggr volumet på karet har jeg lest. Var ikke det i en artikkel her inne da??? Hmmm :o)
Da har visst jeg også sirkulasjonsproblemer... Helt uten å vite det... ;P
Aggi
På alle spesifikasjoner jeg har lest, så har pumpene sirkulert ca 4 ganger vannvolumet i karet, men det kan jo hende man kan klare seg med mindre? :)


Ja, det tror jeg absolutt. Har tidligere hørt to til tre ganger pr time som "vanlig" standard.
Fire ganger i timen er mye for de fiskene jeg holder iallefall

Jeg har f.eks. Eheim Termo 2126 i tohundreogfemti-literen, og den er 650 L/timen. Det skulle bli ca to og en halv gang akvarievolumet i timen. Men med filtermasse og gørr i (som setter ned sirkulasjonen), så blir det vel rundt to ganger i timen kanskje. Og det er mer enn nok, spør du meg. Noe mer ville lagd storm og fått plantene til å svaie. Har prøvd sterke pumper, som altså yter mer sirk. pr time, men det ender alltid med at jeg går ned noen hakk til den vanlige to til tre ganger pr time-"regelen". Det passer iallefall meg og mine best

En del arter vil naturligvis ha høy sirkulasjon. Det må man ta hensyn til ved valg av fisk og pumpe. Som Malawi og en del sugemaller f.eks.
Det har jo noe med filtermassen å gjøre også... I en innvendig pumpe er jo denne minimal...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap