strøm brudd

strøm brudd på2 timer..hvordan går det med filtere mitt da?
hvor lenge tåler det å være av?hvor mye er evt ødelagt?
hmm jeg vet ikke men det skal vell tåle og være av en stuns:S

jeg hadde også strøm brudd men ikke i 2 timer da
ble ganske nervøs da
Uff ja en smule nervøs:S
takk for svar=)
Tror det skal gå greit jeg. HAr vært borti strømbrudd på 4-5 timer og det har gått greit det..
Ikke ideelt men alikevell gikk det greit.
Strømmen er vel tilbake, og vel så det.

Når vannet stanser å sirkulere, stanses også tilgangen på næring og O2 til bakteriene i filteret. Uten dette dør de.
Hvor lang tid dette tar, kommer selvsagt ann på hvor møkkete filteret er, og hvor stor tetthet det er av bakterier pr liter filtermasse.

Dette betyr at; For utvendige filtre med kvalitetsfiltermasse (f.eks Ehfisubstrat pro), begynner det å dø bakterier etter få minutter.
Etter 30min begynner man å få merkbar reduksjon av bakteriekultur.
Etter 2 timer, er det kritisk lite levende bakterier, og kritisk mange døde.
Etter 4 timer, er det så lite levende organismer igjen i filteret, at det er en giftbombe å starte uten rens. Rens bør gjøres etter 2 timer også.

Når det gjelder innvendige filtre, med svamp, har man mye lengre tid på seg før det hele går på trynet. Slike filtre er oftest kun preget av døde bakterier når man nærmer seg 15-20timer.
To filtre
Vil det si at det lønner seg å ha to filtre, både innvendig og utvendig? Tenkte jeg skulle ta bort de innvendige i begge akvariene mine, men det er kanskje greit å beholde dem i tilfeller strømbrudd. Så kan de innvendige gjøre jobben mens baktreiefloraen bygger seg opp igjen i det utvendige, når det har vært strømbrudd av litt varighet?
Jo flere, og jo større= fordeler Selv greier jeg meg fint med kun utvendige filtre.
For hvor ofte er strømmen borte mer enn 30min, men mindre enn 10 timer? Tror jeg kan telle på en hånd de gangene det har skjedd, de årene jeg har drevet med akvarier.

Selv har jeg jukset mer enn littegranne, og har reservestrøm til filtrene både vel og lenge :p
Frank Angell
Jo flere, og jo større= fordeler ;) Selv har jeg jukset mer enn littegranne, og har reservestrøm til filtrene både vel og lenge :p


Dette jukset synes jeg du kan beskrive i en lang og grundig artikkel.

Mellomlufting, reservestrøm, sump osv osv er bare noen av mange drømmer når vi en gang flytter ut av den urbane lille skoeske leiligheten.
Arne Kristian
Dette jukset synes jeg du kan beskrive i en lang og grundig artikkel. ;-)
Vi får se om jeg orker det Har 4-5 artikler som har ligger på blokka i noen måneder nå, som jeg har planer om å få ferdig.
Men om det blir i år, får den som venter se

Tia strekker rett å slett ikke til lengre.

Men for å si det hele enkelt; en kraftig UPS med ekte sinuskurve, og ekstern batteriinngang, er det som skal til for å ha ett slikt oppsett.
Og penger, seff!!

Systemet jeg skal ha med tid og stunder, vil beløpe seg til mellom 10 og 15.000.-.... Au dæ... sa visa`n
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap