Støvsuging av akvariet.

Hei!
Skal kjøpe meg en slik støvsuger ( kaller det får støvsuger vet ikke hva det heter) som man tapper vann ut av akvariet og fyller det igjen med. Men dyrebutikkene her får ikke tak i slike. Kan jeg kjøpe en slik på nettbutikk her. Har et 205 l akvarie hvor stor må en slik støvsuger være. Det må være en sånn som man renser nedi grusen med.
Har ingen erfaring med slike men har hørt at det gjør alt mye enklere å ha vannbytte. Hvilken erfaring har dere med slik, fungerer de greit og tar de ut skitt fra sandene?

Wenche
Joda det er noe slikt jeg tenkte på. Se det er forskellig erfaring med de,
men det letter jo jobben ganske mye.( vi betaler ikke får vannet, så her kan det bare gå i dass.
wenche
Det er nok en slamsuger du tenker på

Alle dyrebutikker burde ha dette..: s
I så fall burde de kunne skaffe det.

Ja, du kan kjøpe det i nettbutikk, hvis du velger det.

Størrelse må du se på selv, slangen burde jo nå fra akvariet og ned på gulvet hvor bøtten står.
Også må du kunne slamsuge i hele karet, utenatt slangen detter ut av bøtten.
Den selve slamsugeren er det ikke nøye hvor stor den er.

Jeg har god erfaring med dem, bruker de nesten hver gang jeg skifter vann.
Det ligger i navnet det tar bort slam og skitt fra grusen.

Men når du slamsuger vil noe virvles opp i vannet, men legger seg igjen.

Håper det var til hjelp: )

Mvh Cassandra

Mener du vil finne disse i nettbutikker, prøv å sjekk de forskjellige

(Du finner de i lenkesamlinga)
Skal ikke ha en sånn med bøtte, det skal gå rett sluken.
Vannet trekkes ut med vakum( fra vann som er koblet på slangen, tror jeg).
Skal ha bort alt griset med vannbæring ned bøtte, det blir altfor mye gris.
wenche
Noen har, med hell brukt ei 1/2 liters brusflaske og kjøpt slange sjøl. Skjær av bunnen på flaska og lag hull i korken eller bare stikk slangen inn i åpningen og tett rundt. Da får du så lang slange du bare vil også.
TomLewis
Noen har, med hell brukt ei 1/2 liters brusflaske og kjøpt slange sjøl. Skjær av bunnen på flaska og lag hull i korken eller bare stikk slangen inn i åpningen og tett rundt. Da får du så lang slange du bare vil også.


Poenget er vel å unngå bøttebæring.
Både til tømming og påfylling.
Riktig, vil ikke ha bøttebæring da det fort blir mye søl,
særlig når man har 3 små hjelpere.
Har baderommet ikke så langt unna akvariene, så jeg bruker en vanlig hageslange.. Slamsuger eller 1/2 flaske Cola uten bunn i ene enden og gardenas vanlige kobling på krana på badet i andre enden. Slam suger/flaska opp i akv, pass på at den holder seg der, sett på vannet til du ser at det begynner å renne ( da er flaska og slangen tom for luft) koble fra krana på badet og legg slangen i sluket.. da går resten av seg selv. Dette fungerer veldig bra, har imellom 300 og 400 l vann som skal skiftes regelmessig samt dårlig rygg.
Det hørtes jo både lettvint og billig ut.
Den varianten skal jeg prøve før jeg kjøper meg noe som helst.
Har brukt slange for å få ut vannet men da har jeg sugd i andre enden( ikke noe særlig å få akvarievann i munnen).
Takk for ideen!
wenche
Jeg bruker ikke denne in&out saken selv, da jeg syntes det er litt drøyt å la vannet stå å fossrenne i lang tid for å tappe ut litt akvarievann.
Spesielt når tyngdekraften gjør jobben gratis, og bedre

Selv har jeg en feit slange (16mm innerdimmensjon) som rekker til badet, og vel så det. Her kan jeg koble på slamsuger, om jeg vil. 12\16mm slange, som er det som brukes mot de fleste slamsugere, passer nemlig rett inn i den 16mm tykke slangen.
Stort sett har jeg bare slangen hengende over kanten på karene med ett overskuddsrør med bue, til ett utvendig filter.
Da kan jeg sysle med andre ting (f.eks AF) mens vannet tappes ut.

Når vannet skal tilbake, bruker jeg samme slange. På badet står 30L bøttene med vann, ferdig utluftet, temperert og med justerte vannverdier.
En pumpe, dytter lett vannet opp i karene.

Vannbyttene mine utføres derfor helt uten søl, og uten anstrengelse. I tillegg på en 100% kontrollerbar måte, der en unngår kjedelige svingninger i vannverdier.

Kan nevne, at å bytte ut 100L fra 375litern, tar meg ganske nøyaktig 10 min totalt. Av disse, er det 2 min i oppfylling, og 8 i nedtapping
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap