Filteret mitt virker ikke -noen gode råd?


Eheim 2028 vil ikke virke mer! Den var kjempevarm å ta på lokket når jeg kom ned for å sjekke fiskene. Jeg tok ut impelleren for å se om det var noe fast inni der, men nei det var det ikke. Selve metalldelen på impelleren var sprekt og ser ut som den holder på å dette av... Har noen noe godt råd nå? Prøvde å starte den igjen, men det kom bare utrolig sure lyder og ikke noe vann..
Impelleren må byttes.

Skaff en billig pumpe i mellomtiden og bestill impelleren i din lokale forretning eller på nettbutikk.
Jeg kjøpte dette filteret i mars så det er surt at det skal gå istykker allerede nå. Er det noen garanti på slikt? Legger ved bilde av impelleren slik at dere kan se hvorfor jeg mener den er ødelagt.

Hvorfor har den blitt slik? Er det noe jeg har gjort? :S

Har reddet discusene med 3 innkjørte innvendige pumper foreløpig, men det er ikke optimalt.

Hvor får jeg tak i en ny impeller?
Det er nok en ganske klar garantisak.

Har aldri sett magneten sprekke på den måten.

Elin Pedersen
Hvor får jeg tak i en ny impeller?

Alle butiker som forhandler Eheim kan bestille deler.
en klar garantisak spør du meg!!
delenr på rotoren er 7656180 og den koster 327 kr på webzoo og de har delen på lager.
...men det burde altså ikke være noen tvil. dette er en del som er laget for å vare lengre enn to mnd.!
Ok, mailet Webzoo ang dette med bilde av magneten. Krysser fingre for at de svarer....
Elin Pedersen
Ok, mailet Webzoo ang dette med bilde av magneten. Krysser fingre for at de svarer....


Ta en telefon i morgen så er du sikker på at reklamasjonen går hurtig i boks. Jeg tenker også at dette er en klar reklamasjon og det kommer Webzoo også til å gjøre når de ser bildet.
Kjedelig sak dette... Skal ærlig innrømme at jeg ikke har sett impellere med så heftig skade. Her er det tydelig at det er en produksjonsfeil, ikke en brukerfeil.
Kan ikke engang vri fantasien til å forstå hvordan en slik skade skulle kunne påføres av brukeren

Det er en ting jeg har lært etter at jeg selv for første gang begynte å plages med utvendige filtre;
Ha ett lite lager av reservedeler på plass. Siden filteret er så viktig som det er, er dette ikke å forakte.
Om en velger å ha kun pumper i en pumpeserie, f.eks Eheim ProII, slipper man å ha liggende en haug med duppeditter, bare noen få :p

Tettering mellom bøtte og pumpehus, sett med O-ringer, impeller og aksling, og gjerne ett par ekstra EZ-klips, er ikke å forakte å ha i skuffa.
Det skal i alle fall jeg, når jeg bare får knotet meg til å bestille dette
Enda kjedeligre er at jeg ikke får tak i Webzoo på tlf. Håper de leser mail engang innimellom.

Discusene som går i karet ser ikke ut som dette har gått så greit. De ser ut som slimlaget på kroppen holder på å dette av mens de står og sturer i ett hjørne. Mitt fine stendker par Vurderer å flytte dem opp i hjørnekaret enn så lenge, men vet ikke om flyttingen bare vil stresse dem mere. De går nå med 2 små aquael filter pluss ett litt større innvendig som bare virker innimellom. Har ikke målt nitritt enda, men siden discusen er skvetten regner jeg med at det kommer
Du kan ikke få lånt deg en impeller av en eller annen som sitter med en 2026\2028 som ikke er i bruk?
Hør evt innom butikker, det kan hende at noen har dette filteret i sortementet. Er de ekstra snill og grei, kan det hende at du får lånt impeller, mens du venter på ny.

Men det er jo svært synd at bakteriekulturen er stein dau nå. Disse bakteriene skal jo engang brytes ned, og jeg ville ikke kjørt dette filteret i diskuskaret de første dagene etter restart...
Har hørt overalt, men ikke noe impeller Ikke noe svar hos Webzoo heller, er ikke imponert over dem akkurat nå spesielt ikke over hva som står på siden her.

Uansett må dette filteret startes fra scratch igjen så jeg har vasket filtermaterialer godt og nå ligger de til tørk. Håper jeg kan bruke de omigjen da?
Filtermassen vil alltid inneholde millioner, eller milliarder, av døde bakterier, selv om den er vasket. Disse skal brytes ned, og vil da kunne påvirke vannet i stor stil.
Det er derfor jeg anbefalte å starte det i noe annet enn diskus-kar.

Selv er jeg såpass råflott av meg, at jeg heller kaster slik filtermasse, enn å risikere både pest og kolera...
Ok da blir det nytt. Æsj kjipt når alt er "nytt", men må man så må man.

La inn ett nytt innlegg ang. discusen i dette karet som bekymrer meg masse akkurat nå forresten.
Ok Fikk tak i Webzoo og de sender/har sendt ny impeller. Hurra for Webzoo. Da blir det fart i sakene igjen.

Kan jeg for å redde filtermedia, som nå er skylt og lagt til tørk starte filteret og la det gå i en time i ett tomt akvarie? Bør det stå lengre for å bi kvitt de døde bakteriene?
Jeg ville enten blandet godt innkjørt filtermasse med den daue, og latt dette gå i 2 dager eller mer for seg selv, eller latt filteret gå i minst 3-4 dager i ett kar med eksisterende bakterieflora.

Siden det dreier seg om diskus her, ville jeg ikke tatt noen som helst sjangser. Til det er de for kostbare av seg Både i penger, og sjarm!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap