Eheim varmekolbe

Kjøpte en Eheim/Jäger varmekolbe 300 W.
P.g.a. lengden (var utrolig lang) må jeg eventuelt montere den på skrå i karet og for å dekke minimumsmerket vil omtrent hele kolben være under vann.
Kan dette gjøres?
Dette er ingen problem å sette den på skrå, men du bør få alt av glass under.
Denne varmekolben kobler ut når den ikkje er i kontakt med vann for å unngå overoppheting og kortslutning.
Jeg har nok en helt annen erfaring enn Vidar med disse Eheim Jäger-varmekolbene...

De kobler seg ikke ut om de blir stående over vann. Det er iallefall helt sikkert!
Har ikke tall på hvor mange jeg har knust etterhvert, fordi jeg har glemt å plugge dem ut ved vannbytter. Når nytt vann (kjøligere) da fylles på, sier det poff, så knuser eller sprekker de. Jeg har sikkert ødelagt ti slike Jäger-kolber etterhvert på den måten....
Dessuten må de kalibreres før bruk, noe jeg finner utrolig plundrete og tungvindt.

Jeg har derfor helt kuttet ut disse, og bruker ikke den typen lenger. Jeg gidder ikke bruke glasskolber generelt, de knuser altfor lett. Har gått over til kolber i svart hardplast, de tåler det meste og er ferdig kalibrert fra fabrikk. Bare å plugge inn og bruke med en gang
Vi er nok av forskjellige meninger her Mona,

Eg har aldri hatt problem med de nye varmekolbene til Jæger/eheim.

Skiftet vann på 6 akvarier i går kveld og det uten å ta av strømmen på kolbene, men kanskje eg går med "mer flaks" enn andre... hehe...

Skal nok vere enig med deg Mona i det at det er absolutt en tryggere løsning å bruke disse "plast" kolbene....
Tusen takk til dere alle for informasjon, har nå plugget kolben i, men skal tenke meg om to ganger neste gang før jeg kjøper kolbe

Geir A.
Joda, kolben fungerer like bra på skrå, som loddrett
Så det er bare å sette den som du selv ønsker.

Jeg har heller ikke samme erfaring som Mona når det gjelder disse koblene. Har en del, og flere blir det, og har ingen problemer slik de Mona har hatt Selv sytnes jeg også det er bedre å kunne kalibrere kolben selv, slik at innstilt temp er faktisk temp. For jeg har ikke tall på hvor mange kolber jeg har\ har hatt, som er feil kalibrert fra fabrikk. Da er man jo like langt, eller ikke fullt så langt engang

Eneste ulempen med Jäger er etter min mening det du selv har opplevd her; lengden! For de er tett på patetisk lange
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap