Aldri eheim igjen- Noen som kan hjelpe med filterstans?

Har en eheim 2026 som bare lager ulyder etter jeg stoppet den for å stjele litt filtergugge.

Nå vil den ikke starte igjen, ingen suging på gang. Jeg har prøvd å prøvd å trykke på denne store runde tingen det står eheim på. Mens pumpen er av. Men bare skramle lyder når den er på ikke noe suging! Høres ut som den knuser stein. Har prøvd å tømme den for vann og ta ut litt media. Har prøvd å fylle den kun opp med akvarievann fra slangene. Det kommer vann ut av den ene av slangene ikke den andre.

Impelleren ser hel ut.

Kan noen hjelpe?

Etter at jeg har hatt utrolig mye problemer med disse eheim pumpene sier jeg bare BEEEP osv og aldri skal jeg skaffe meg eheim igjen!
Denne lyden oppstår når impelleren sliter med start, oftest på grunn av dritt i impellerbrønn.
Lyden kan også komme når:
-Impelleren går tørt, dvs at kammeret er fylt med utilstrekkelig mengde vann. Oftest hjelper det da å bikke pumpa, slik at impelleren får tak i vannet.
-Impelleren er skadet, eller akslingen med foringer.
-Lokket som holder impelleren ikke er helt på plass.
-Selvstarteren ikke er kommet helt opp igjen. Noen ganger er fjærene for svake til å dytte opp denne selv, om det er mye forkalkninger på en o-ring du ikke ser ellers.

Kan ikke annet enn å anbefale deg å ta opp mekanismen, se til at alt er som det skal.
Tøm kammeret for vann, ta slangen som er til utblås ut av karet\ over vann, og prøv på nytt.
Starter den ikke da heller, forsøkt å vippe på pumpa.
Hjelper ikke dette, får vi banne i stereo

Har selv ikke noe problemer med mine eheimpumper (er en del av de, og flere blir det )
Den store runde tingen det står Eheim på er vanskelig å bruke. Den fungerer egentlig ganske dårlig.

Sug pumpa igang på den gammeldagse måten, så funker det bedre.
Håvard Støre Andresen
Den store runde tingen det står Eheim på er vanskelig å bruke. Den fungerer egentlig ganske dårlig.

Dette skyldes at den skjelden\ aldri vedlikeholdes. Og grunnen til det, er at tar man dette fra hverandre, tar man også garantien fra hverandre...
Dette er den største, og om mulig eneste, svakheten med ProII-serien.

Men det er stort sett alltid råd å få; Eheims vedlikeholdsspray. Dette er en siliconbassert spray, som leveres med ett tynt rør ala CRC-spray. Med dette kommer en lett til oppunder kanten, slik at ringen kan få litt glidemiddel.

Hos meg løste dette problemet med en fast selvstarter, uten demontering (som jeg tidligere har praktisert en del av...)
Joda det var impelleren igjen. Magneten var løs.. Fikk silikonert, men ikke tid til å vente til det var tørt. Noe lim jeg kan bruke oppi der som lyntørker?

Nå skal jeg bestille en haug med impellere, men aldri igjen om jeg kjøper eheim filter. Så mye tull med disse impellerene...
Er dette samme filteret som det var plunder med sist?
Magneten skal ikke bare løsne fra impelleren, ikke på en mørk og stormfull aften engang. Noe bevegelse skal det være mellom selve impelleren og magneten (nesten en runde om en snurrer.)
Uten denne "frigangen", vil impellern rett å slett kunne knuse når systemet starter.

Om du kan snurre impelleren i forhold til magneten til både du og jeg blir gammel, er den bare å kaste. Eller å reklamere på.
Som akutt førstehjelp, går det trolig å lime denne med lynlim. La herde i minst en halvtime, selv om det er lynlim.
Men jeg frykter at det blir kortvarig effekt av denne reparasjonen, det er en del krefter i sving her.

Legger med ett bilde hvor jeg fort å gæli forsøker å vise hvor det skal kunne rotere noe
Den kan snurre og gå, men selve magneten der hvor det er hvitt datt av da jeg snudde på den for å komme til med qtips på rotorhodet. Det skal den vel ikke kunne?

Var der hvor det var hvitt mot selve magneten jeg limte. Ikke mot "vingene", der må den jo ha fritt leide.

Er ikke samme filter og impeller som sist, men når jeg ser prisen på disse skulle jeg ønske det.
Nei der skal den ikke ramle sund...
Og ja, prisen er grasat... Kan tipse deg som storforbruker av impellere om at denne danske butikken har disse til en litt mer skapelig pris. Men jeg aner ærlig spiker ikke hva frakta blir på.
Elin Pedersen
Har en eheim 2026 som bare lager ulyder etter jeg stoppet den for å stjele litt filtergugge.


Når du har tatt ut noe, må du sette tilbake samme mengde vann eller materiale slik at filtertønnen er så godt som breddfull når lokket settes på. Er det for lite vann i tønnen når du gjør det (f.eks. etter å ha tømt ut noen dl filtergugge), så lager den de lydene.

Jeg pleier å sette filtertønna på et sammenbrettet håndkle, så fylles jeg tønna opp med vann slik den var da jeg åpnet lokket. Så klemmer jeg på lokket igjen. Det skal være så fullt av vann i tønna at noe av vannet skvises over kanten og renner ned på utsiden når du klemmer lokket på og fester klipsene igjen.
Takk for godt råd Mona, skal følge det neste gang jeg er på filtergugge slang
hmm og jeg som har min faste tro om at eheim er overlegen på 1. plass når det gjelder filter ...
Kristoffer Ness
hmm og jeg som har min faste tro om at eheim er overlegen på 1. plass når det gjelder filter ...

Den har jeg og, og den beholder jeg til evig tid (tror jeg). Har mange, og det blir flere. Enkelt og greit
Enig med Frank her. Min eldste Eheim-pumpe kjøpte jeg på ferie i Danmark i 1995, og den dunker og går ennå. Aldri vært et feilslag på den. Ellers har jeg også kun gode erfaringer med Tetra EX1200.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap