Mekanisk + biologisk filter?

Har endelig fått bestilt mitt 450l juwel vision.

Som filtrering har jeg valgt en eheim 2329 intervall filter med innebygd varmekolbe. Denne pumpen er etter det jeg har forstått ren biologisk filtrering.

Spørsmålet mitt er da,trenger jeg noen form for mekanisk filtrering for å holde vannet klart og fint? Eller vil denne pumpen klare det?


Har aldri vært borti utvendige pumper før så jeg er litt uvitende her :P
Hei!
Har det samme filteret selv til min 375 l. Jeg vil virkelig anbefale deg og supplere med et powerhead med blåsvamp el. 2329'en gir ikke nok sirkulasjon til et 325 etter min mening. 2329'en er et meget godt biologiskt filter, men til mekanisk filtrering trenger man et filter som trekker mye mere vann igjennom filtermediet. Jeg ville kjøpt meg et Aqua Clear 70 powerhead med AC filterpatron. De får du i de fleste butikker, også nettbutikker. Gir klart vann, og hvist man vil få det krystallklart så fyll patronen opp aktivt kull i en filterpose(eller en damestrømpe som du vasker godt Det fungerer utmerket hos meg.
Det hørtes jo bra ut

Men må nesten spørre om en ting til,går det bra å ha reker i et kar med kullfilter? Det er snakk om gabon og viftereker,er greit å vite om kullet kanskje ga fra seg noen stoffer de ikke vil ha :P
Stemmer at intervallfiltre ikke er helt gode på mekanisk filtrering. Det tar de imidlertid igjen på biologisk sådann

Siden det er ett Juwelkar det er snakk om, kan du vel benytte dette til mekanisk filtering?? Du kan sikkert finne på en løsning, der intervallen henter vann etter dette "forfilteret", slik at det er partikkelfritt vann den jobber med. Mindre vedlikehold i så tilfelle.

Når det gjelder powerhead og svamp:
Bruker selv nå en AC70 i 375litern. Har ikke fått testet svampen Kristian nevner, men det kommer snart.
Pr dato, kjører jeg med en god halvliter ehfisubstrat, og dette funker til og med til partikkelfjerning.
Svakheten med denne pumpa, sett opp mot f.eks Maxi-jet, er at det kun er AquaClear filterpatroner som passer rett på. I tillegg, er de litt motorsvake av seg, og gjennomstrømmingen stuper fort.

Maxi-jet er pumper jeg foretrekker foran AquaClear, og før maxijet foretrekker jeg Aquamedic Oceanrunner. Disse er uslitelige, og ekstremt kraftige. Min 2500, løfter vannet 3,5-4 meter uten problemer! Der skal man ikke glemme å skru av strømmen før en gjør noen stunt :p

På Maxi-jet er det JBL-proflow svamp som benyttes. Disse er rett å slett kanon, både til biologisk og mekanisk filtrering!

Ang kull:
Dette er ikke noe en trenger til vanlig. Kull er forbruksvare, som må byttes etter maks 28 dager. Ellers slipper kullet, det som er bundet opp i løpet av sine 4 uker under vann. Man risikerer da en kritisk forgiftning.
Selv benytter jeg kull kun for å fjerne medisinrester etter behandlinger.

Om du vil lese mer om Aquaclear, Maxi-jet og Proflow, er det bare å følge linkene til omtalene som er skrevet
Bare en enkel læresetning; etter en viss tid (ikke 30 dager ) så blir alle mekaniske filterinnretninger....................biologiske


Svein

Det er ingen tvil om egenskapene til Eheim 2229/2329 som biologisk filter. Når det gjelde mekaanisk så er den så som så. Når det gjelder å skape sirkulasjon så er 2229 bedre enn fr eksempel 2028. Adskillig bedre trykk i en 2229. Dette filteret holder seg ren mye lengre enn noe annet utvendig filter jeg har vært borte i. Mitt har stått siden januar 2004 uten at jeg har foretatt en total opprensking i filterkassettene.

Spe på med et 2028 eller som det sies her en sirkulasjonspumpe Maxi-jet med JBL-proflow svamp. Sirkulasjonspumpe med proflowsvamp fungerer bedre enn for eksempel en umodifisert Fluval 4.
Da blir det Maxijet med Proflo svamp som skal ta seg av den mekaniske filtreringen

Da er jeg blitt en del klokere på den fronten,takker for svar
Da er karet i hus,etter å ha vurdert både det ene og det andre så ble det til at filteret som følger med karet skal få være mekansik filtrering som Frank foreslo. Den enden av karet står mot hjørnet i en vegg uansett og blir ikke så veldig lett beskuelig når jeg får plantet litt.

Samtidig har jeg oppdaget at juwel har begynt å bruke T5,de to rørene som var oppi er på 54W hver. Vil det da si at juwel karet har tilstrekkelig med lys nå? Reflektorer kommer jeg sikkert til å kjøpe inn også etterhvert. Merker at jeg faktisk fikk bølge effekt i karet når jeg satt på juwel pumpa for å fjerne "støvet" fra sanda.
Nok lys....? Kommer helt ann på hva du skal ha oppi karret. 108 watt på 450 L holder til de "vanlige"plantene-og er ikke noe overflod av lys i 450 L-men holder fint, vis det ikke er plante karr du skal ha.
Har selv div. karr med oppgradert lys,bl.a en 220 L med 120 watt, 180 L med 90 watt, og 660 L med 280 watt-så alt kommer ann på hva du vil/skal ha i karret-husk alle fisker liker ikke "flom"belysning
Ikke noe plantekar dette her nei,fiskene jeg skal ha oppi er de som ligger inne på profilen min i 160 liters karet akkurat nå. De klarer seg fint med det lyset som er der. Grunnen til at jeg spør om lyset er bra nå er fordi de gamle lysene til juwel var ganske dårlige. Kommer ikke til å ha ekstremt lyskrevende planter etter planen,men man vet jo aldri Kommer etterhvert til å forsøke å gro frem nok javamose så jeg kan lage meg en mosevegg til bakgrunn og da bør helst lyset være bra nok slik at mosen som ligger ved bunnen også kan gro bra.
Det er en klar forbedring med 2x54W T5 kontra 2x36W T8(elektronisk)
Om en skal se dette opp mot den gamle 0,xxW\L-regelen, hadde karet tidligere 0,176W\L lys.
Nå har det ca 0,3W lys.
1+1 trenger ikke å bli 2 når en snakker om lys
Det høres flott ut

Gjelder de tallene med eller uten reflektorer?
Tallene er det totale lysutbyttet fra ett rør. For å utnytte dette maksimalt på rett sted, monterer en reflektor.
Uten reflektor mister en fort tett på 50% av lyset. Det er bortkasta penger, det
Da er bare å vente på reflektorer da
Eheim 2329 og fluval 4 plus?
Frank Angell
Stemmer at intervallfiltre ikke er helt gode på mekanisk filtrering. Det tar de imidlertid igjen på biologisk sådann ;) Siden det er ett Juwelkar det er snakk om, kan du vel benytte dette til mekanisk filtering?? Du kan sikkert finne på en løsning, der intervallen henter vann etter dette "forfilteret", slik at det er partikkelfritt vann den jobber med. Mindre vedlikehold i så tilfelle. Når det gjelder powerhead og svamp: Bruker selv nå en AC70 i 375litern. Har ikke fått testet svampen Kristian nevner, men det kommer snart. Pr dato, kjører jeg med en god halvliter ehfisubstrat, og dette funker til og med til partikkelfjerning. Svakheten med denne pumpa, sett opp mot f.eks Maxi-jet, er at det kun er AquaClear filterpatroner som passer rett på. I tillegg, er de litt motorsvake av seg, og gjennomstrømmingen stuper fort. Maxi-jet er pumper jeg foretrekker foran AquaClear, og før maxijet foretrekker jeg Aquamedic Oceanrunner. Disse er uslitelige, og ekstremt kraftige. Min 2500, løfter vannet 3,5-4 meter uten problemer! Der skal man ikke glemme å skru av strømmen før en gjør noen stunt :p På Maxi-jet er det JBL-proflow svamp som benyttes. Disse er rett å slett kanon, både til biologisk og mekanisk filtrering! Ang kull: Dette er ikke noe en trenger til vanlig. Kull er forbruksvare, som må byttes etter maks 28 dager. Ellers slipper kullet, det som er bundet opp i løpet av sine 4 uker under vann. Man risikerer da en kritisk forgiftning. Selv benytter jeg kull kun for å fjerne medisinrester etter behandlinger. Om du vil lese mer om [URLBLOCK1], [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3], er det bare å følge linkene til omtalene som er skrevet ;)


Hei.
Har et malawikar, et 530 liters akvastabil akvarium, med eheim 2329 som ekstern pumpe og fluval 4 plus som internt filter.
..er dette nok?..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap