Lysrør

nå har begge lysrørene i mitt juwel 240L gått, finner ikke de samme lysrørene (SYLVANIA STANDARD DAYLIGHT OG SYLVANIA LUXLINE PLUS WARM WHITE DE LUXW) på noen nettbutikker. fins det noen tilsvarende jeg kan kjøpe som passer i lysarmaturet?
Rørene er ikke de originale rørene til karet ditt. Men hva gjør vel det

Sylvania er ett merke det omsettes mindre og mindre av her til lands. I 1993 ble Osram og Sylvania fusjonert, og jeg tror nok at dette har medført betydelig reduksjon i nyvinninger fra Sylvanias side. Dette er sikkert også grunnen til at det ikke er det store merket på lys lengre. Hvorvidt Sylvania vil være ett varemerke fremover er jeg usikker på. Aner jo ikke hvilke avtaler som ble inngått i fusjonen

Men over til rørene:
Daylight er ett dagslysrør, med ca 6500K. Nøyaktige detaljer finner jeg ikke, siden røret ikke lengre er i sortementet.
Warm white er ett rør med 4200K, med en RA på 78. Røret produseres ikke lengre.

Dine rør er på 38W, som er en noe uvanlig størrelse. Disse kan erstattes med 40W\105cm rør.

For å få tilærmet samme lys som du har pr dato, er det Hagen Life-gloII og Sun-glo du må benytte.
Om du ønsker ett bedre lys for karet ditt, velger du heller to LG-rør.
SG passer best til sortvannsbiotoper, der ett gulere lys er mer naturlig.

Bruker selv av disse rørene, og er strålende fornøyd. Det finnes sikkert andre rør som er av samme lengde, men jeg har ikke leitet etter dette
Må bare hive meg på Frank her og anbefale Hagen sine Life-glo II rør. Jeg byttet til 1x15W LG i 63 literen og 2x40W LG i Juwelkaret etter råd ifra Frank, og dette har jeg ikke angret ett sekund på. Du snakker om nytt kar altså. Karet er ikke gjenkjennelig, fiskene skinner som aldri før og fargegjengivelsen er enorm.
takker
takk for svar. og disse to passer inn i et juwel 240L armatur? er litt redd for å kjøpe feil, er en stor kløne.
Er disse lysrørene også godt egnet i forhold til plantevekst?
I så fall vil jeg heller kjøpe disse enn de som står under "planterør" som var den egentlige planen, med tanke på at flere er fornøyde med disse.
Kristian Finvold
takk for svar. og disse to passer inn i et juwel 240L armatur? er litt redd for å kjøpe feil, er en stor kløne.

Jepp, de jeg linket til er 40W\ 105cm. Tilsvarer 38W\ 105cm (som er en spesialstørrelse)
Jostein Fjeld Eriksen
Er disse lysrørene også godt egnet i forhold til plantevekst?
Har meget god plantevekst med spesielt life-gloII og power-glo selv. Har ikke sett dette opp mot flora-glo, men trenger ikke mer plantevekst enn det jeg har nå.
Sliter nok som der er med å måtte luke ut en gang i uka

Husk at det er andre faktore enn bare type lys som spiller inn for god plantevekst!
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap