Pro 2 eller Pro3?

Skal bestille meg nytt filter. Tenkte i utgangspunktet på Eheim 2128 Pro 2 Termofilter. Er Pro 3 -serien i tilsvarende størrelse (2076/2078) levert som termofilter? Hvis ikke, vil det alikevel være å foretrekke et filter av typen Pro 3? ...og da hvilket?
Filteret skal brukes i et 325-liters akvarium med discus som hovedfisk.
Det er så vidt jeg vet foreløpig kun 2080 som kan leveres med varme, da som 2180 (pussig, ikke sant :p)

Når det gjelder forskjell mellom proII og Pro3, er det en del nyvinninger på pro3.
Om du føler at du har nytte i at pumpa trekker mere strøm når den begynner å bli skitten, for å opprettholde vanngjennomstrømmingen, er dette klart en grei serie.
For meg selv er de fleste tekniske løsningene helt bortkastet. Så lenge filteret er noenlunde lett å jobbe med, og driftssikkert, driter jeg en lang marsj i at jeg kan få det til å fortelle meg når det er på tide å rense

De største fordelene med pro3, er et forbedret forfilter, forbedret selvstarter, og en gjennomstrømming ut av en annen verden.
Den er rett å slett aggressiv på å dytte vann
Siden det er snakk om diskus er, ville jeg selv valgt 2078, eller 2180
Jeg ville faktisk ha stått over den nyse serien til Eheim og heller ha gått for to Eheim 2028. Med å borre ut utblåsningen vil strømmen bli akkurat passe for discus. Jeg borrer de eksisterende hullen tvers gjennom røret slik at halvparten av vannet går rett i glasset og resten ut i karret. For mye strøm i et discuskar er ikke av det gode da discusen vil benytte mye energi for å holde seg på rett kjøl hvis strømmen er for stor.
For den del; det meste når det gjelder en 2*80 eller 2x2028 blir likt. Både pris, sirkulasjon, og filterkapasitet blir så og si lik.

Den store forskjellen er at om en(2028) havarerer, eller trenger rens, så har du en i bakhånden.
Ulempen er at du får en litt dårligere selvstarter, og litt mer tungvidt forfilter,
Men for den del, de fleste har da greid seg uten disse hjelpemidlene tidligere :o
hadde egentlig bare tenkt på en 2128 (eller en 2178 (2078 med varmeelement), men de eksisterer jo ikke enda).
vil det være nødvendig og ha to 2**8 eller en 2180?
føler kanskje dette blir litt over-kill siden jeg pr i dag bare har en 2115 og ikke har hatt noen problermer med det.

Kobinasjon av et lite filter og discus er død og fordervelse. Hvis du synes at to 2028 blir i meste laget så gå for to 2026.

Kan ikke få understreket godt nok hvor viktig det er med to filter i discuskar. Går det ene i heng så klarer det andre å holde oppe vannkvaliteten til det første er ordnet.

1500 kroner for sikkerhet på dyre fisk i 20 år kaller jeg rimelig forsikring.
i dag kom et 2128-filter som skal overta hovedoppgaven i discus-karet. 2115 blir stående som nummer to inntil jeg kjøper et 2028.
utblåsningshullene skal bores tvers igjennom røret og røret plomberes i enden om jeg har forstått det riktig. bør utblåsningsrørene monteres i hver sin ende av karet eller på bakveggen? ...og hvor langt under vannflaten?
Jeg ville avventet med å borre opp hullene til du har sett effekten. Er litt seint om du tar for hardt i etterpå

Jeg plasserer alltid strålerøret på kortveggen, slik at strømmen beveger seg i lengderettningen av karet. Har en gang forsøkt det motsatte, og det sa splæsh når jeg kobla i kontakten :p
Hvor dypt jeg plasserer strålerøret, kommer litt ann på vinkelen og behovet for gjennomlufting. I diskuskaret, er strålen rettet rett fram, og røret er plassert ca 20mm under overflata.
I andre kar har jeg rettet den litt mer ned, og gjerne plassert dypere.
Dels for å unngå sprut når jeg bytter vann, dels for å unngå så mye utlufting av Co2. Her tviholder en på det en kan tviholde på
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap