Mekking av forlengelse til In-Out-utstyr

Jeg har hatt behov for forlengelse av In-Out-greia mi, ettersom den bare når ut til halvparten av akvariene mine. På jakten etter å finne den rimeligste prisen, ble jeg tipset av Dahls dyrerike at jeg sannelig kan lage en selv. Som sagt, så gjort, og jammen fungerer det.
Egentlig trenger man bare to ting for å lage forlengeren:
En hageslange, bredde halvtoms (dobbeltsjekket at slangen ikke var innsatt med noe middel)
En kobling som passer til halvtoms slanger
Dette kosta meg i overkant av 100,-
(Til sammenligning har den rimeligste forlengeren jeg har funnet, kostet 255,-. Noen steder koster den godt over en hundrelapp mer, og dette er bare nettbutikker jeg har sjekket).

Koblingen jeg kjøpte var til å skjøte sammen to slanger.

Slik gjorde jeg det:
Jeg målte opp hvor mye ekstra slange jeg trengte. In-Out-greia bestod fra før av av to slanger, en lang og en kort. Begge slangene hadde en kobling med skrujenger i begge ender. Den lange slangen er nærmest vasken når den er koblet til. I enden av den lengste slangen, lengst borte fra vasken, skrudde jeg koblingen av slangen (slik at det bare var slangeenden der). På slangeenden skrudde jeg på koblingen jeg hadde kjøpt. Den andre enden av koblingen skrudde jeg på den ene enden av hageslangen. I den andre enden av hageslangen skrudde jeg på koblingen jeg hadde tatt av In-Out-greia. Og voilà: hadde jeg forlenget In-Out-greia.

Billig og utrolig lett å gjøre! Det fungerer også veldig fint! Det eneste man må være oppmerksom på, er at man ikke gjør forlengelsen for lang. Jeg merker at suget i slangene er litt dårligere, nå som jeg har doblet lengden. Men jeg kunne uansett ikke bruke denne til direkte slamsuging fra før, så forskjellen er ikke så stor. Og jeg tror nok jeg ville fått samme reduksjon i suget ved å kjøpe en original forlengelse til denne greia.

Du er så smart!

Vi kjøpte en forlenger, for jeg visste ikke bedre.
Skulle lest denne tråden da... :S
Og ca hvor langt rekker den nå?
Skal kjøpe meg in-out nå,og lurer på hvor langt en slik dings kan fungere.
Er møkkelei av å bære bøtter:/
In & Outen er 7 meter. Det samme er forlengerslangen.
Slik at det lengste den kan bli er 14 meter?
Husk at jo lengre slange, og jo flere koblinger, jo mindre vann greier det å passere.

Om en måler den innvendige diameter i slike koblinger, ser en fort at denne er ca halvparten av slangens diameter. Så her "stjeles" det for mange liter i timen

Siden det her er snakk om 12mm slange, vil jeg tro at den er 16mm utvendig? Da man man enkelt og greit tre en bit 16\22 slange (til de fleste utvendige pumpemodeller) over de to endene som skal sjøtes sammen.
Hos meg har jeg ett par slanger som er spleisa i sammen på denne måten, og ikke f... om jeg får de fra hverandre
MC Darup
Du er så smart!

Vel, det var vel egentlig ikke jeg som var så smart. Jeg ble tipset av en ansatt på Dahls Dyrerike om at jeg kunne lage en selv av hageslange.
Liss Nilsen
Slik at det lengste den kan bli er 14 meter?


Min er faktisk i overkant av 15,5 meter.
Det stemmer nok, Donald. Slangene til In-Out er ikke 7, men 7,5 m, og da er jeg usikker på om den ytterste korte delen er regnet med.
Slamsugeren og krankoblingen er nok ikke regnet med, nei.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap