Lysrørtransformator? og ødelagt pumpedel....

Jeg er teknisk analfabet, men da jeg fikk tilbud på et 325 liters akvastabil kar med tilhørende armatur (og bord) samt pumpe ( eheim proffesional 2 står det på den mener jeg) til 500,- klarte jeg ikke si nei.

Men det er jo alltid en liten catch;

1) Lysrørene som hører til armaturet fungerer ikke fordi det er en transformator(?) som er gåen. Er dette noe jeg kan få tak i i hvilken som helst butikk som selger sånt ? Eller må det bestilles fra produsenten?

2)Utvendig pumpe har jeg aldri hatt før så denne virker veldig skummel...
Det står Eheim proffessional 2 på toppen av den så da går jeg ut i fra at den heter det.
På toppen litt på siden på den er det en "dings" som så vidt jeg forstår er for å feste slangene i. Den er ødelagt. Hva heter den? Regner med det er mulig å få tak i uten å blakke seg totalt? Og forhøpentligvis ikke vanskelig å bytte?

Som nevnt; Jeg er en teknisk analfabet, så alle svar blir mottatt med STOR takk!
Her finner du delelister til eheim pumpene.

Hvilken Watt styrke er det på rørene dine?
(lengde, hvis du ikke finner ut hva watten er)

Elfa, kan ha "Transformator" (forkobling) til deg.
Om transformatoren, eller forkobling\ balast det mer vanlig kalles er gåen, er dette lett å bytte dersom denne er lett tilgjengelig.
Slike kan skaffes de fleste steder, alt fra elfa, aquamanias, til mange lampebutikker. Ser ikke bort i fra at det kan være bestillingsvare hos siste gruppe.
Om du ikke har filla peiling på elektronikk, får du noen til å hjelpe deg. Det er ganske mye guffe under tenning, og en feil her kan føre til at mer enn bare rørene tennes

ProII er en vanlig pumpeserie fra Eheim. Serien inneholder 2 ulike modeller, med to undermodeller (med varme).
Dette er 2026 og 2028. Håper for din del at det er sistnevnte du har fått med, dem andre er snau til ett kar med denne størrelsen.
Delen du etterspør, antar jeg er hurtigkoblingen?

Her er manualen til pumpeserien.
Her er en oversikt over de vanligste delene til Eheim
Tusen takk
for svar....

Min bedre halvdel må nok trå til med å fikse aramaturet iallefall.
Og bare jeg får tak i en slik "dings" til pumpa så må det nok gå bra....
Skjønner jeg må se litt nøyere på den pumpa for å finne ut akkurat hvilken en det er men.
Se tett oppunder lokket (på utsiden), under kanten liksom, der står det et lite hvitt klistremerke som oppgir eksakt modell og nummer.
Du kan også helt enkelt, om det er en proII, telle kurver
Er det to, er den en 2026, er det tre, er det en 2028. Enkelt og greit Om det er med integrert varme, vil modellene samsvare med de over i nesten samtlige deler, så det spiller ingen rolle for det du trenger her
Tusen takk igjen!
Da skal jeg hjem i dag å lete etter hvite lapper og antall kurver
Eneste jeg vet er at det ikke er varme i pumpa, for det sa han jeg kjøpte det av.

Ehm.. Spørre litt mere...
Den dingsen som skal sitte på enden av ledningen (som jeg fikk beskjed om het en transformator) - den skal vel gjøre om mellom strømmen i støpslet og det som lysrørene skal ha?
Lysrørene er 40w ca 120 cm. Akvastabilt (effectline?) armatur.
Hva skal jeg be om i butikken?

Heldigvis har mannen min teknisk innsikt så han skulle hjelpe meg med det praktiske, men akvarier er (desverre) ikke helt hans greie.... Så da spør jeg noen forhåpentligvis vet hva de skal svare meg!
Med 40W rør, som er en Hagen spesial :p, er det vanlige 36\40W forkoblinger en bruker. En pr rør er det vanlige.
Men jeg vil anta at du kanskje har mer enn ett rør? Det er da lite sannsynlig at samtlige forkoblinger har røket på samme tid, og du skulle da hatt lys i ett eller flere rør.
Det kan derfor være at du har en kraftigere tennerfri forkobling.
Den du i så tilfelle trenger, for å drive 2 slike rør, heter Osram QUICKTRONIC® INTELLIGENT, og har pruduktnummer 4050300 (797090 EAN).
Om du bestiller denne fra elfa.se, har den der artikkelnummer 33-551-53. Jeg kan nevne at dette er den mest universale forkobling jeg har møtt i min tid

Før du handler forkoblinger, åpne å se hva du finner ut. Er det en eller flere forkoblinger? Er det tenner eller ikke? Er kablene intakte?
PS: Er det en forkobling for hvert rør, og ikke tenner, må dere be om elektroniske forkoblinger til røret. Ellers står dere der uten lys
ehm....
Nå føler jeg meg dum nå!
Det er 2 lysrør og en ledning.
På enden av ledningen mangler den dingsen du skal sette i stikkkontakten, og jeg fikk beskjed om at det skulle være en transformator (fordi lysrørene ikke tåler spenningen fra strømnettet?).
Altså der støpslet sitter - eller skal sitte.
Synts egentlig dette var litt merkelig da jeg har vært borti samme type armatur (bare litt mindre) uten at disse har hatt noe annet enn vanlig støpsel......
Men skal studere lysrør og greier litt bedre i kveld når jeg kommer hjem

Pumpa er forresten en 2028. Hurra!
Så da kan jeg bestille en hurtigkobling (?) til den. (Altså den dingsen som stikker ut på toppen for å feste slangene i.....)
Forresten.... Hvis det er en hurtigkobling - finnes det en "saktekobling"? Altså en annen måte å gjøre det på uten denne koblingen?

Som sagt - eier virkelig ikke teknisk innsikt så det kommer vel noen rimelig dumme spørsmål nå

Setter virkelig pris på svar! Tusen takk
Ta en titt på bildene i denne tråden(bare til illustrasjon)
Den hvite "klumpen" du ser det er koblet til ledninger, er den "forkoblingen\drosselen" vi prater om.
Denne, og holdere til tennere, er det eneste som skal stå på ledningene, før lysrøret...
Neeeei........
Er jo ikke det han påsto manglet.
Støpslet mangler rett og slett!
Er det rart man blir forvirret?
Må vel hjem og titte enda mere på det tenker jeg for å bli sikker, men det eneste jeg vet mangler er støpslet og der påsto han jeg kjøpte det av at det skulle være en transformator (hvilket jeg egentlig ikke helt skjønte, men er man ikke teknisk annlagt så er man ikke det )
Jeg trodde også først at det var noe oppi armaturet som manglet - men da jeg kom hjem så så jeg jo at den "nakne" ledningsbiten var enden på ledningen som han hadde klemt fast i klaffen på armaturet.....
Saktekobling, den var gullende ny, Marekatt
Hurtigkobling må du nok ha, uten denne får du ett svare liv med å sitte der å tviholde slangene fast :o

Ta en titt i håndboken jeg linket til (mener jeg gjorde det), se på tegninger der, og på filteret ditt. Sørg for at alle deler er tilstede, så slipper du kjedelige runder med nettbutikker og venting på deler.

Ang dette lyset ditt.... Dette høres for å si det rett ut, jæ... mystisk ut.
Om dette er ett originalt oppsett, og ikke ett innbyggingssett, er forkoblingen plassert så nært rørene som mulig. Dette på grunn av litt stive kabler, som ikke tåler den julingen som en vanlig lampettkabel vil bli utsatt for.

Det du kan gjøre, for å få litt mer peiling på hva dette egentlig dreier seg om, er å få åpnet armaturet slik at du ser om det er noe inni eller ikke.
Ta gjerne en titt på kabelen som er kappet. Er det en, to, eller flere issolerte kabler i denne? Består disse av en eller flere kobbertråder?

Selvsagt kan det være at noen har drevet å klusset big-time med armaturet, og laget en del harry løsninger.
Ta gjerne bilde av armaturet, med rør og det hele, så kan det hende det er mulig å se om noen har jobbet på egen hånd eller ikke.

Er du svært usikker, forhør deg med noen som kan dette med elektronikk.
Hmm... Må prøve å få skrivd ut KUN tegningene (187 sider inkl bruksanvisning på tysk trenger jeg ikke da jeg ikke skjønner mer enn en håndfull tyske ord ) fra den bruksanvisninga for å få studert den pumpa litt nærmere tror jeg.... Ikke for det , jeg har jo den dingsen han sa var ødelagt.
Men må vel bare vente til jeg får tak i det som mangler da. Vil ikke akkurat ha 300l + vann i stua!

Ang armaturet ja...
Må sette gubben på skruoppdrag til uka da. Han har heldigvis relevant utdanning til å leke med strøm Desverre (som jeg har nevnt tidligere) har han ikke helt fattet intressen for akvarier
Mener selv bestemt at på det siste akvastabilarmaturet av samme type jeg så var det ikke noe ekstra stæsj på enden av ledningen, så vi (les:gubben) må vel bare skru opp og se at noen ikke har vært kreative inni der.
Skjønnt, jeg bynner vel å få litt mistanke om at vedkommende jeg kjøpte det av ikke helt visste hva han snakka om.....

Tviler iallefall på at det er noe innbyggingssett da lysene er på "riktig plass" og i riktig antall. Pluss at det i tillegg var med 2 ekstra lysrør med fester som bare skulle være løse (klumpete fæle saker).

Får ta dette i nærmere øyesyn når jeg kommer hjem fra foreldrebesøk i helga

Tusen tusen takk for hjelpen så langt
Marekatt
Hmm... Må prøve å få skrivd ut KUN tegningene

I stedet for at du skal sitte å banne over en slitsom PDF, er det bare å printe dette bildet i stedet
[External Image]
Tusen takk snille mannen!

Da blir det hjem og demontere pumpe i kveld!
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap