pumpe til min 200 Liter

jeg har nå en EHEIM 2313 men den bråker veldig mye:/


jeg tenkte på og kjøpe meg en Fluval205 er det bra til min 200Liter???


takker for svar
Det er sikkert mulig å bytte noen deler på filteret ditt, så er det godt som nytt.

Men, 2213\2313 er mektig liten til ditt kar, og bør derfor oppgraderes med noe kraftigere.

Når det gjelder 205, er dette filteret etter min mening alt får lite til ditt kar.
200L trenger minst en 305 for å holde vannet fritt for forgiftninger og forurensing.
Det finnes en rekke pumper som er bedre enn fluvals utvendige, bare for å ha nevnt det
men det står på beskrivelsen at Fluval 205 er kan brukes til max 200Liter

mens fluval 305 er til 300Liter

men vet du om noen billige gode pumer til min 200Liter??
Hva som står, og hva som er fakta, er ikke alltid det samme. De fleste av oss har for lengst forstått at ett filter beregnet for f.eks 400L akvarie, passer til noe merkbart mindre.
Jeg trekker fra mellom 100L og 50% alt etter som hva som passer best, når jeg anbefaler filtre.
Når jeg selv kjøper filtre, velger jeg ett som er oppgitt til kar på ca den dobbelte størrelsen av det jeg har.

Var denne 200litern min, hadde den blit utrustet med enten Eheim 2026, eller 2028.
hehe ja nå skjønner jeg poenget her:P

tror jeg går for Eheim Professional II 2026

men er det bare og starte opp pumpen når jeg har fått den???

eller er det noe som må i tillegg eller er den pumpen klar til bruk med en gang jeg får den?

har ikke hatt utvendige pumper før:P
Hei på deg Frank. Stort sett er jeg enig i det meste du skriver-når det gjelder sykdommer hos fisk er du en KONGE, som jeg virkelig har følgt og prøvd flere av "oppskriftene" dine og de har fungert.

Også enig at filteret trådstarter spørr om er for lite til karret hans.
Men jeg har brukt både utvendige Eheim og fluval-og etter jeg startet Fluval FX5 for ca. 1 1/2 år siden, er jeg ikke i tvil-beste filteret jeg ar brukt-ikke renset enda, og blåser like bra.
Men det er som med Eheim og Fluval, som med Merce og BMW, enten liker du det ene eller det andre merke.
Ingen kritikk Frank-bare tanker/meninger fra en Fluval fan
men er det normalt at pumpen bråker VELDIG høyt???
hehe men tenkte og kansje kjøpe Fluval 405 den er jo stor nokk

Nei ikke normalt at pumpen bråker mye.
Sjekket rotoren?? Ødelagt/slitt-eller kanskje en vask av den helper. Prøv.
rotoren er den selve motoren ???:S
Nei, det er ikke normalt at ett filter bråker mye.
Du bør derfor kontrollere at impeller (propell med magnet inne i pumpa) og akslingen er hel og uten skader, om du tenker å beholde filteret.

Når det gjelder 2026, finnes denne både som standard, og edition utgave. Sistnevnte leveres med filtermasse, førstnevnte uten.
Så om du trenger filtermasse i tilegg til filteret, kommer ann på hvilken utgave du velger.
Det er helt klart penger å spare på edition.

Ellers er det bare å skylle filtermassen, og ha rett mengde i kurvene, lukke igjen, koble til slanger, og trykke på selvstarteren. Da er filteret i løpet av ett minutts tid (mindre vanligvis) klart til start.

Ang forskjell på Fluval og Eheim: Fluval Fx5 er ett unikt filter, svært forskjellig fra de øvrige fluvalmodellene. Det er derfor som å sammenligne Eheim 2250 med 2080. De gjør samme jobben, men du verden hvor stor forskjell det er i brukervennlighet
Om jeg noen sinne kjøper ett fluvalfilter som skal stå utenfor karet, blir det Fx5, ingen andre.
Ellers blir det vel Eheim hele veien, kanskje jeg prøver de "nye" Tetratec Ex-filtrene ved en annledning, er ennå usikker
hehe ja jeg sjekket toppet på mitt filter ag vasket og fylte den helt full med vann så nå går den helt fin.

men sitter og vurderer fluval 405 og Eheim Professional II 2026

men tror jeg skal prøve den fluval 405..må jo prøve den ut


men min Eheim 2313 er det noen som vet om en plass jeg kan lese om den pumpen??? eks en plass de selger den!!!

den er jo ganske gammel da
2113, 2213, 2313 og 2413 er nesten identiske pumper. De to første er uten varme, de to siste.
Det hele dreier seg rett å slett om en revisjon av pumpeserien. Hvorfor dette medførte endring i produktnummer, er ett aldri så lite mysterium.

Her er manualen til 2213, og her er tillegget for varmedelen til 2313.
I den første linken er det norsk manual på side 13 og 14. På en av de siste sidene, står spesifikasjonene
Jeg er kjempe fornøyd med mit Tetratec Ex 1200 filter.
Prisen er heller ikke avskrekkende + at filtermatrialet følger med.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap