HQI belysning - hvor mange watt pr liter i plantekar?

Jeg kikker fremdeles etter en ny type belysningsløsning til mitt 250 liters kar, som har Co2-tilsetning og skal bli mitt plantekar.

Jeg fant noe som ser veldig stilig ut, en hengende lampe med HQI lys. Men jeg aner ikke styrken på denne type lys! Med T8 rør beregner man vel en halv watt pr liter vann, er det ikke så? Men hvordan gjør man det med HQI ? Er ikke det ganske sterkt lys? Hvor mange watt bør jeg beregne pr liter vann da?

Fant et med 2 x 70 watt, pluss 9 watt "månelys". Antar det siste er blått nattlys?

Holder det da f.eks. med 2 x 70 watt HQI? Innbiller meg at den sprer lyset bedre med to 70 w pærer? Istedenfor tilsvarende lampe med 1 pære på 150 watt?

(det var ikke HQI som har så gult lys vel, det var HQL ikke sant?)

[External Image]
Det er en del delte meninger om HQI. Har sett på undersøkelser som faktisk viser at dette er mindre effektivt pr W enn T5-lys. Det var ett slag i maska, for å si det mildt

Lokalt her jeg bor, har de 2x50W HQI over plantekaret på Tropehagen. Dette er her mer enn tilstrekkelig, bortsett fra når karet er stappa enten med planter, eller slike planter en ikke ønsker å ha (alger)

Jeg er derfor usikker på hvor mye du bør kjøre, men kan bekrefte at lyset fra disse er temmelig sentrert, og gir en flott effekt fra krusing i overflata.
Selv ville jeg nok kjørt med en kombilampe, med T5 og HQI i optimaliserte forhold
Oj, sier du det?

Lurer på om det beste er kanskje å bare kjøre T5?

Jeg har sett en som jeg liker veldig godt;
[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=368565&t=temartic&userid=yuYDutFyIwHa9v3inyPMjcqnUTj3XKoopdX]AquaMedic Aquastarlight[/URL] med 4 x 39 watt T5.
Lengdemessig passer den lampen bra til mitt kar som er 100 cm, for lampen er 90 cm.

Tror du det er kanskje like greit, Frank?

[External Image]
Med 156W T5 lys, som tilsvarer ca 230W gammeldags T8 (med tenner), skulle du ha mer enn nok lys til en plantevekst jeg kommer til å misunne deg

Jeg hadde garantert gått for denne løsningen, her kan du sikkert kjøre med to og to rør (de er neppe koblet over en forkobling alle sammen), og har en mye større valgfrihet når det gjelder farger etc.

Såvidt jeg vet, er det 2 eller 3 fargetemperaturer\sammensettinger å velge i til HQI, til T5 er det vel 10 ganger så mye (og T8 100 ganger så mye).
Frihet til å velge, har vært brukt som ett passende uttrykk tidligere Passer utmerket her også
Da blir det nok T5 istedet:-)
Det er utrolig vanskelig å orientere seg i jungelen av valgmuligheter når det gjelder akvariebelysning!

Et siste spørsmål;
på bildet ovenfor av T5 lampen, er det innebygd reflektor i en slik lampe, eller må man kjøpe 4 separate metallreflektorer og selv sette på 1 pr rør?
Noen som vet?
Slike lamper er virkelig elegante!

I hvilken høyde fra karet brukes de å monteres?
Dersom man monterer dem slik at man får fri arbeidshøyde, får man vel dårlig effekt av lyset? Dette er jo da negativt i et plantekar.
Eller er det en heisanordning på dem?
De metalldingsene på toppen av lampa der waieren går nedi, kan du bare trykke ned så heiser du lampa helt til taket om du vil og waieren felles innilampa.
Genial løsning på disse.
Har selv en bresslein 3x150w med samme pattent.

Mvh.
Laffen

Donald
Slike lamper er virkelig elegante! :-) I hvilken høyde fra karet brukes de å monteres? Dersom man monterer dem slik at man får fri arbeidshøyde, får man vel dårlig effekt av lyset? Dette er jo da negativt i et plantekar. Eller er det en heisanordning på dem?
Jeg kan ikke tenke meg til annet enn at reflektorene er ferdig montert ved ankomst. Jeg tror du skal få slite litt med å få montert dette selv, uten å bruke hammer og boksåpner :p
Som du ser på dette bildet, er det ganske trangt om plassen

[External Image]

Når det gjelder høyde på disse, er det vel mulig å justere disse opp og ned, etter det jeg har hørt tidligere?
Å få opp ett datablad hos aquamedic var ikke mulig, får det samme til HQI uansett hvilket lysprodukt jeg velger :p

Men lyset er såpass sentrert i disse, at jeg ikke kan tenke meg at man mister mye ved å ha dette hengende f.eks 50cm over karet
Jeg trodde lysstoffrør var uegnet på høyder over 60-70 cm.
Har aldri lest at man kan kompensere dette ved å ha dem tett sammen.
Men skal ikke påstå at jeg kan noe om dette

Uansett er jo ikke dette et tema når man kan regulere høyden på lampa
Donald
Jeg trodde lysstoffrør var uegnet på høyder over 60-70 cm. Har aldri lest at man kan kompensere dette ved å ha dem tett sammen. Men skal ikke påstå at jeg kan noe om dette:-) Uansett er jo ikke dette et tema når man kan regulere høyden på lampa:-)

Det er ikke avstanden mellom rørene, men utformingen av reflektore og plassering av disse som sentrerer lyset
Som man ser av bildet, er rørene plassert i en bue, dette er garantert for å få lyset rettet ned mot ett senterpunkt.
Hvor langt fra rørene sjæringspunktet (der lyset er mest fokusert\ sentrert) for lyset er, bestemmes av nettopp dette. Hvor denne er på disse lampene, aner jeg ikke

Men som du sier: siden høyden ikke spiller noen rolle her, er det jo heller ikke noe stort dilemma :p
Du har visst tenkt å satse skikkelig Mona. Har aldri brukt metallhalogen selv, så jeg kan bare linke til noen eksempler hvor Jeff Senske setter opp plantekar med slike. De er bare så fine at man har lyst til å gi opp selv når man ser de. Lampene henger ganske høyt over vannet. Det er 150w ADA. Har lagt merke til at mange anbefaler å bruke halogenen bare kanskje 5 timer, resten av perioden bare med lysrørene.

Diffusortesten min gikk litt skeis da jeg klarte å brekke stussen på den når jeg monterte den. Alt for tynt glass på de billige greiene der

























Frank Angell
Lokalt her jeg bor, har de 2x50W HQI over plantekaret på Tropehagen. Dette er her mer enn tilstrekkelig, bortsett fra når karet er stappa enten med planter, eller slike planter en ikke ønsker å ha ;) (alger) )


Frank, kunne du undersøke hvor de har fått tak i 50W HQI. Jeg har lett overalt, men den laveste wattstyrken jeg har funnet er 70w, og det er litt for mye til et lite oppdrettskar jeg skal sette i gang.
På forhånd takk

Svein
Svein Antonsen
Frank, kunne du undersøke hvor de har fått tak i 50W HQI. Jeg har lett overalt, men den laveste wattstyrken jeg har funnet er 70w, og det er litt for mye til et lite oppdrettskar jeg skal sette i gang. På forhånd takk Svein

Det kan jeg gjøre, når jeg en skjelden gang er innom.
Det kan være at det er 70W, mener bestemt det er arcadia-lys som henger der. Det er tidligere innehaver jeg har W-styrken fra, jeg har ikke hengt under lampene

Om det er svakere HQI du er ute etter, har jeg vært borti dette ned i 35W, i form av butikk-belysing. Det er da vanligst med E27 sokkel.
Å koble en slik sokkel opp mot en forkobling, er gjort på få min.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap