Eheim 2252

Go'Kveld : )

I dag åpnet selforsmartnan her hvor jeg bor.
Selforsmartnan er et slags loppemarked hvor man kan finne masse rart : D

Jeg stakk nesen inn dit for å se om de hadde noe spennede.
Wow!
Helt innerst i en krok sto det et stort fint akvarium.
Jeg spurte hvor mye de skulle ha for det, de sa at de ville ha 500 kr for det!
Men jeg fikk prutet det ned til 200,- kr : D
Akvariet inneholdt pumpe, varmekolbe, pH test, medisiner, armatur, saks, bakgrunn, slamsuger.
Så jeg syns jeg fikk et kjempe kupp der!

Jeg har fått målt akvariet i litt hastverk, men fikk det til å være 222 l.
Vil en Eheim 2252 pumpe passe i dette akvariet ?

Varmekolben jeg fikk med var en Rena varmekolbe på 200w.
Vil det passe karet?
Varmekolben var brun der hvor varmen er, er det noe farlig eller ?
Med brun mener jeg at den nesten ser ut som at det har blitt for varmt, og at den har blitt brun ...

Jeg holder på å teste akvariet nå for og se om det er tett : )

Håper noen kan svare med : D

Mvh Cassandra
Det må vel sies å være et kupp ja!

Ifølge spesifikasjonene på pumpen skal den være stor nok, men jeg ville vært forsiktig med å belaste karet hardt. Innvendig filter kan ikke måle seg med utvendig når det kommer til bakteriemengde.

Varmekolben kan jo ha vært i drift uten at den har vært under vann, og dermed blitt litt svidd. Er den tett og fungerer så er den vel så i orden som den kan bli.
Kolbestørrelsen er helt Ok, men om du mistenker at denne har feil\ deffekt, er det beste å spandere på seg en ny.
Med det kuppet du gjorde, skulle det vel ikke være umulig å greie å få til en god kolbe utenom

Når det gjelder tester, medisin og slik, kan dette være gått ut på dato. Jeg ville ikke satset på at dette var noe å ta vare på, jeg

Filteret, Eheim 2252, er vel ett av de største innvendige filtrene en kan hoste opp.
Det har disse spesifikasjonene:
Akvariestørrelse: over 200 liter
Filtervolum: 0,7 liter
vannmengde: 1.200 liter/timen
Løftehøyde: 2,0 meter.
Slangetilkobling: 12/16 mm
Forbruk: 28 watt

Strømforbruket er ganske høyt for ett slikt filter, og dette resulterer naturlig nok i en viss varmeeffekt.
Slangekoblingen, er på utblåsesiden. Hva en skal med kobling til slange her er jeg ikke helt sikker på Blir litt tullete i min verden, men pytt
Sirkulasjonen er helt kurant for 200L vann, kanskje litt høy for en del arter.
Her kommer vel slangekoblingen til sin rett; Man kan sette på ett strålerør til utvendige filtre, for å få fordel trykket mer over hele karet, i stedet for en sentrert stråle
Filtervolumet, på 0,7L, tilsvarer 7m2 bakterieoverflate med fin svamp.
Dette er skammelig lite etter min mening. Jeg ville derfor ikke benyttet dette filteret som annet enn partikkelfiltrering\ strømsetting, og heller hatt ett skikkelig utvendig filter til å ta seg av den biologiske nedbrytingen.

Om du føler at manualen er noe som kunne vært kjekt å ha, er den her.
2252 har lite filtervolum og en brutal kraft til å lage sirkulasjon. Prøvde en slik en stund som mekanisk filter i 500 literen. Uten noe strålerør eller annet til å dempe så legger denne plantene flate i hele akvariets lengde. Det utvendige filteret mitt bruker akkurat samme motor, men det blir noe helt annet, 10 liter filtermasse, løftehøyde og slanger bremser så mye at den blir nesten for snill. Og den lager mye varme. Den hevet tempen i 500 literen med minst en grad, lager mye mer varme enn f.eks Maxijet. Den har noen andre litt spesielle sider også. . Dette er egentlig en Eheim universalpumpe som det er laget bokser for filterpatroner til så den blir et innerfilter, og det gir noen små særheter. Den er så tung at den har problemer med å henge på glasset med sugekopper, den glir gjerne nedover til den står på bunnen. Det følger med et kantoppheng, men det virker bare hvis akvareit er uten ramme eller kanter o.l. Sugekopper tror jeg var ekstrautstyr. Den kan heller ikke vris trinnløst sideveis eller opp og ned, bare monteres i 90 graders steg på glasset. Så det er veldig lurt å kjøpe et strålerør eller et Eheim kuleledd for å få litt styring på hvor den sender strømmen.
Hei
Ok, dette ble litt mye for mitt lille hode : )
Men jeg har en slikt strålerør som Kjetil snakker om : )
Er det for å koble på utsuget på pumpen ?

Frank sier: Filtervolumet, på 0,7L, tilsvarer 7m2 bakterieoverflate med fin svamp.
Dette er skammelig lite etter min mening. Jeg ville derfor ikke benyttet dette filteret som annet enn partikkelfiltrering\ strømsetting, og heller hatt ett skikkelig utvendig filter til å ta seg av den biologiske nedbrytingen.

Det sjønte jeg ikke helt : S
Mener du at dette filteret har for lite filtervolum slik at bakteriene har for liten plass ?
Hehe, må ha alt inn med t-skje : D

Mvh Cassandra
Om du har ett 12\16mm strålerør, anbefaler jeg at du bruker det Syntes du fremdeles med dette at det blir for mye trykk, borrer du større huller i dette (obs: om det er gammelt, bruk svært lite trykk på verktøyet. Hele greia kan da gå i filler (og borret inn i neven om en jobber slik jeg gjør. Been there, done that...))

Ang filtervolum, så har du helt rett. Jeg syntes at 7m2 bakterieoverflate er svært lite.
For å illustrere:
Ett utvenddig filter, med f.eks ehfusubstrat pro som filtermedie, har en overflate til bakteriene på ca 450m2 pr liter... Svampen har 10m2 pr liter, av den fine typen.
Det betyr rett å slett at for hver liter ehfusubstrat pro, trenger du 45 (!!!) liter svamp for å få den samme biologiske effekten.

For å illustrere videre; en Eheim 2026 har ca 750-800m2 bakterieoverflate. Dette er ett filter som etter min mening er akkurat i underkant for ett kar med din størrelse.
For å få samme effekt med svamp, måtte du da hatt den vesle mengden av 75-80 liter av denne. Det er mye svamp, det :p

Siden først 2026 er nevnt; denne i kombinasjon med 2252 (filteret ditt), vil være genialt bra f.eks for malawier. God partikkelfiltrering, god biologisk filtrering, og god vannbevegelse.
F.eks til diskus\ andre "flatfisk", bør begge erstattes med en 2028 i stedet.
Så kjapp du er på tastaturet ; )

Ok, nå sjønner jeg mye bedre

Men jeg tror jeg skal prøve meg med bare dette i starten og kanskje sette inn et 2026 ?
Er ikke den med mest penger i lommen ; )
Jeg skal ha et sør-amerikansk biotop, eller malawi : D

Takker for du tar deg tid til å svare!

Mvh Cassandra
Om du kjører med meget beskjeden belastning skal det gå fint med denne filterpumpa alene. Men for all del, hold deg i nakkskinnet, og ikke overdriv belastningen
Neida, skal holde meg i skinnet ; )

Kommer sikkert med flere spørsmål etterhvert

Mvh Cassandra
Noen som vet om denne eheim pumpen er stillegående?
2252 er kalt for Eheims "kraftpakke", og passer etter min mening egentlig best i akvarier med f.eks. maller, som skal ha ekstra sterk sirkulasjon. Den spytter ut en utrolig kraftig stråle av vann og bobler, så planter vil stå og vaie sidelengs.

Jeg hadde den pumpen i en 160 liter en gang, nettopp et mallekar, men det ble for mye strøm selv for det karet, etter min smak. Jeg solgte den. Dessuten er ingen innvendige filtere like gode til å filtrere bort møkka etter en gjeng maller, så jeg byttet ut pumpen med et utvendig tønnefilter til det karet.

Smak og behag, altså, men det ER skikkelig kraftig trøkk i sirkulasjonen på den pumpen. Jeg ville ikke hatt den i et vanlig selskapskar. Og hvis du har regnet riktig og akvariet er på over 200 liter, er det for lite med den. Ingen innvendige filterpumper kan måle seg med tønnefiltere, og etter min mening bør alle akvarier over 100 liter ha utvendig filter. Da blir kapasiteten på innvendige for pinglete. Det står i spesifikasjonene at dette 2252 filteret skal gå for akvarier på 200 liter, men det produsenten påstår av kapasitet skal man som kjent ta med en stor klype salt, særlig når alt filtermaterialet det står at det er plass til i den er to filterpatroner bare.

Lydnivået på den husker jeg ikke, dessverre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap