Co2 utstyr

Jeg tenkte jeg skulle gå til anskaffelse av Co2 anlegg med trykkflase i stedet for DIY anlegg. Jeg har PH på 7.5 og KH på 4 og har problemer med å få høy nok Co2 metning i karet.

Er det noen som vet hvor det går an å få fatt i noenlunde rimelige Co2 trykkflasker?
Jeg syntes det er dyrt når man skal måtte betale 1000-1500 for en 2kg flaske hos nettbutikkene.

Er det noen som vet om det er forskjellige typer av Co2 eller er det bare å gå på AGA å få fyllt opp flaska. Har lest en eller annen plass at en ikke skulle bruke "teknisk/industri" kvalitet.

Hva med regulator? Kan regulatoren jeg har liggende til et gammelt MIG sveiseapparat brukes?

Jeg prøver som dere ser å få dette prosjektet til så billigt som mulig. Gjerne ved bruk av utstyr som finnes i heimen. Selvfølgelig uten å risikere liv og helse.
Start med gule sider, søk på brannslukningsutstyr. Så kjøper du ei utrangert 2 eller 5 kg flaske med CO2, du trenger ikke å fjerne stigerør, men kan gjøre det.

Du kan nok ikke bruke kranen til MIG sveisen, gjene passer neppe. Har du flaks er det rattventil på CO2 flaska, hvis ikke er det bare å koble til en reduksjonventil med nåleventil og manometer, koster ca 500 kr på nettbutiklker. (Det er samme gjenger på utblåsningslangen fra CO2 flaska som på reduksjonsventilen.)

Når dette er gjort er det bare trykke ned håndtaket eventuelt åpne rattventilen på flaska, åpne rattetventilen på reduksjonsventilen til at du får et arbeidstrykk på 1,5 -2 bar. Så justerer du ved hjelp av nåleventilen til du får den den gjennomstrømningen du ønsker. Det hjelper selvfølgelig å ha en magnetventil og en pH måler som gjør det automatisk.

Når flaska er tom fyller du den, eller får ei ny kassert flaske. Det er ikke nødvendig å tømme dem først, så trykkeprøve dem for å fylle på ny CO2.
Til slutt, CO2 er CO2 uansett hvor du for den fra. Reinheten kan selvfølge variere, men ikke slik at det påvirker den bruk du skal ha den til.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap