Filtrering i et 300-liters akvarie, anbefalinger?

Hallo

Jeg har funnet et billig 300-liters akvarie,
med invendige mål ca 116x38x68 cm.

Til filtrering er det en fluval4.
Mitt spørsmål er om dette er nok?
Og til hvor mange fisker før det blir for lite?
Jeg leser de passer til akvarier over 215 liter,
men bør jeg ha en ekstra når det kommer flere fisker i karet?

Jeg har ennå ikke bestemt meg for fisker,
regner med det blir en del stykker etterhvert :=)


Jeg var usikker om tråden hørte til her eller på nybegynner,
regner med den flyttes hvis dette var feil.
Takker for svar! Og andre tips til en nybegynner selvfølgelig :=)
hadde jeg vert deg ville jeg slått til og kjøpt fluval fx5

fluval 4 blir ikke stor nokk
Tviler veldig på at et innvendig filter fungerer på et så stort kar.

Morsom form på det, forresten.
Fluval 4+ er alt for liten til dette karet. Jeg hadde gått for ett utvendig filter med litt kapasitet, f.eks en Eheim 2028.

Husk at du har ett kar med uvanlig liten overflate sett mot volumet, og da trenger du noe som lager litt mer bevegelse i overflata enn ett annet kar med samme volum, men mer tradisjonell fassong.

Forresten, en Fx5 vil nok ble overkill i dette karet, den er en kraftmaskin som kan lage for mye strømninger til at fisk\ planter vil trives.
Takker for raske og gode svar.
Eheim-pumpa var fin den, og dyr :=)

Men hvordan er eksempel Eheim classic 2215 (eller 2217) i forhold?

Ønsker jo et bra filtersystem, men helst ikke så veldig dyrt.
Men hvis jeg må bruke det jeg sparer på en billigere type på nye fiskekjøp hele tiden blir man helt sikkert å angre kjøpet etterhvert.

Vet av en brukt fluval4 for 200,- så jeg tenkte å kjøpe en ekstra pumpe i tillegg, men blir kansje ikke noe å spare på det.
For fiskenes og vannets del er det filtervolumet og gjennomstrømmingen som har betydning.
Til ett 300L akvarie er 2217 det av filtene i classic-serien som er mest egnet.

Forskjellen mellom classic, profesjonell, proII og pro3 er mest for brukeren. Jo mer proft, jo lettere å ha med å gjøre, og jo flere finesser.

Selv har jeg alle disse seriene utenom classic, og må si at jeg trives mye bedre jo høyere opp på proff-skalaen en kommer. Ting skal ikke bare fungere, men fungere godt, og være brukervennlige
Takker for info, har jeg fått litt info til å vurdere hvilken pumpe jeg trenger å kjøpe. (hvis jeg kjøper karet)
Om du vil spare noen kroner, kan du vurdere TetraTec Ex 1200 Disse er nå på tilbud i Danmark. Med Norsk moms og forenklet tollgebyr, havner du på ca 1100 kroner. Jeg har flere av disse og er veldig fornøyd. Filtret leveres komplett, selv har jeg skiftet ut kullfiltret med Eheim substratpro.
Bengt Fossli
havner du på ca 1100 kroner. Jeg har flere av disse og er veldig fornøyd.


Du finner den i Norge til under tusenlappen
Det kommer vel litt porto på den prisen. Uansett et godt filter
Jeg synes det er rart å diskutere hvilken pumpe som passer til karet uten å vite noe som helst om hvilke fisker som skal oppi der.

Tja, vet ikke jeg. Vi snakkker om 300 liter. Et akvarium har vel en tendens til å bli full av fisk. Vi er vel enig om at man aldri kan få for stort filter. Større filter, mindre vedlikehold.
Forsåvidt enig der, Bengt.
Men man trenger ikke samme pumpen(e) til gurami som til malawi.

Man kan jo også kombinere utvendig og innvendig pumpe.
Eller man kan kjøre kun powerhead med blåsvamp.

Altså er jeg ikke direkte uenig, men følte diskusjonen ble litt vag.
Siden ett utvendgig filter har en bestemt mengde vann som passerer gjennom, tar jeg aldri høyde for dette når jeg anbefaler filtre. Trenger du mer, setter du inn powerheads. Trenger du mindre, struper du slanger\ kraner.

Å skulle strømsette f.eks ett 700L malawikar med kun utvendige filtre, hadde blitt en dyr sak Men du gode tid hvor god filtrering en ville fått :p
Takker for all info. Tetratec'en virket bra den også, og vil være med i vurderingen hvis jeg kjøper karet. Powerheads er noe jeg ikke har kjennskap til, jeg får sjekke litt rundt på forum om det.

Enig selv det er litt rart å be om filtrering til et akvarie, når ikke engang jeg selv vet hvilke fisk jeg vil ha.

Sier meg også enig i at akvarier har en tendens å bli fulle. Men selv om jeg ikke har satt verken antall eller type fisk, har jeg gjennom deres svar fått et viss innblikk i hva som kreves og anbefales så dere har hjulpet meg mye på vei.
Så takk til alle som har brukt sin tid på å svar. Er ikke lett å være nybegynner, som alt annet er det mye å sette seg inn i og mange tabber som kan bli gjort.
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Ulriksen
Reklame for plussmedlemskap