Anbefalinger på luftpumpe? + litt annet om artemiaklakking

Får fnatt av tekniske duppeditter.

Noen som kan anbefale en billig og grei luftpumpe jeg kan bruke til artemiaklekking, gjerne fra Webzoo?

Hvor mye artemiaegg trenger jeg? Skal fø opp noen kampfisk-kull.

mvh KES
*bump*

Tenkte vi skulle bestille i kveld, så. :p
Bruker ikke luftdrevet artemiaklekker jeg, har to sånne ufoer som jeg bruker på rundgang. Skifter vann i de 1 gang i uka ca, og har en klekkeprosent jeg er fornøyd med. :o)

Denne er det jeg har
Om du titter litt i de omtalene jeg har skrevet, finner du info både om Eheim og de nye Tetra APS-pumpene. Begge produsentene er helt Ok, selv foretrekker jeg Eheim av flere grunner.

Det er vel ikke mange valgene når det gjelder forpakninger av egg: 100g er det jeg finner En slik holder lenge, bruker du 2,5g pr dag, skulle pakken holde i 40 dager
Jeg bruker innvendig klekker (Hatch'N Feeder) og driver denne med en ELITE 799. Dette er den minste utgaven fra Hagen, og leverer 500 ccm per minutt. Eheim sine er antagelig mer stillegående, men det hjelper lite når selve klekkeren bråker i massevis

Klekkeboksen min er ca 0,5 liter og her klekker jeg ca en kvart teskje i døgnet. Jeg er ikke helt stødig på omregning fra teskjeer til gram til milliliter, men 1 gram er visstnok 150.000 til 250.000 egg, og en 150 ml boks ser ut til å holde nærmere ett år.

Frank: Du får da Artemia i alt fra 2 grams pakker (ferdig porsjonspakke med salt til ulike ferdig-klekkere) til kilo bokser direkte fra San Fransisco Bay. Mener å huske at webzoo har 100g og 500g pakker, og ellers finner man gjerne Hobby sin 150 ml boks i norske nettbutikker sammen med 450g og 900g hermetikk av ulike merker.

Fullt klar over at det finnes masser av ulike forpakninger, men siden Kesol her spurte om Webzoo, forholdt jeg meg til webzoo`s utvalg
Frank Angell
Fullt klar over at det finnes masser av ulike forpakninger, men siden Kesol her spurte om Webzoo, forholdt jeg meg til webzoo`s utvalg ;)


Aha! Handler ikke ofte nok hos webzoo til å ha lagerstatusen i hodet

Vet du tilfeldigvis også hvor mye artemia veier? Forsøker å sammenligne 150 ml fra Hobby med andre merker, men alle andre forholder seg til gram

Aner ikke hvor mange ml det går på ett gram artemia. Har ikke (ennå) vekt som er nøyaktig nok til å finne det ut heller

Det jeg vet, er at ett gram inneholder ca 220.000 cyster. Stakkars jæ... som har sitti å talt disse
Frank Angell
Aner ikke hvor mange ml det går på ett gram artemia. Har ikke (ennå) vekt som er nøyaktig nok til å finne det ut heller ;) Det jeg vet, er at ett gram inneholder ca 220.000 cyster. Stakkars jæ... som har sitti å talt disse :D


Hehe. Tallet variere også da, fra 150.000 (Kina) helt opp til 330.000 (San Franscisco Bay) så her må det ha vært en del polakker i sving
Frank Angell
Om du titter litt i de omtalene jeg har skrevet, finner du info både om [URLBLOCK1]og de nye [URLBLOCK2]-pumpene. Begge produsentene er helt Ok, selv foretrekker jeg Eheim av flere grunner. Det er vel ikke mange valgene når det gjelder forpakninger av egg: 100g er det jeg finner ;) En slik holder lenge, bruker du 2,5g pr dag, skulle pakken holde i 40 dager ;)


Holder den minste versjonen av Eheim da? Har fått det for meg at artemia trenger mye luft. :p
Kesol
Har fått det for meg at artemia trenger mye luft. :p


Alt ettersom det... Som nevnt klekker jeg artemia helt fint uten luft. Har to ufoer som jeg bruker om hverandre, veldig greit, veldig enkelt, fungerer bra, veldig fornøyd. :oP Min erfaring med hjemmeklekkere og andre klekkere med lufttilførsel er at det fort blir mye søl/sprut og dermed mer litt mer styr med rengjøring og slikt. Men er rom for å klekke mye mer artemia i flaske, enn det er i et par ufoer. Men med mindre jeg har flere kull gående av gangen holder det lenge med en ufo. :o) Smak og behag. :o)
Når man trenger mye artemia er det greit om eggene luftes slik at de i allefall ikke klumper seg sammen, noe som går sterkt utover klekkeraten. Om du bruker en brusflaske snudd opp ned skal det ikke så veldig mye luft til for å hindre at eggene samler seg på bunn og den minste eheimen lover jo 100 liter i timen. Dette er dobbelt så mye som Elite 799.

På den annen side blir det neppe for mye luft om du går opp et hakk. Om du trenger en stabil tilgang på nyklekket artemia er det dessuten greit å ha to flasker gående samtidig. Aller kjekkest om pumpen kan drive to flasker artemia og samtidig ha kraft til overs for et lite luftdrevet filter i yngelkaret.

- dèt ville nok blitt litt mye for min ti år gamle Elite 799

Husk t-splitt og slangeklemmer slik at du kan fordele luften. Tilbakeslagsventil er også en rimelig forsikring.

Fant forresten ut at 150 ml pakkene fra Hobby tilsvarer 65 gram, inneholder 230.000 egg per gram og er av typen Fransikana fra Salt Lake i Utah med en klekkerate på ca 85% Skryt til produsenten Dohse Aquaristik KG for raskt svar på mail.
Nest billigste Eheim + split, slanger og 2 tilbakeslagsventiler?
Ok.
Kesol
Nest billigste Eheim + split, slanger og 2 tilbakeslagsventiler? Ok. :)


Ja, stemmer det. Air 200 har to justerbare utganger, dermed er du godt skodd for to flasker artemia på den ene og yngelfilter på den andre. Fremsynt og vel verdt den ekstra femtilappen
Helt enig, her er det liten grunn til å spare en 50-lapp for en mindre pumpe.

Har selv 200L varianten hengende på veggen i stua, for ekstra lufting i diskuskaret (tester pumpa ennå, og den passet best her). Plages jeg av støy? Nope Dette er uten tvil den mest stillegående luftepumpa jeg har hatt.

Returventiler er ikke nødvendig om du har pumpa over vannnivå.

Ps: om du skal bruke kun en av kanalene av gangen, må du stenge den andre kanalen på justeringsskriven. Ellers blir det ikke mye bobbel, men mye bubbel
Frank Angell
Returventiler er ikke nødvendig om du har pumpa over vannnivå.


Penger å spare!

Takk for hjelp.
Frank Angell
Returventiler er ikke nødvendig om du har pumpa over vannnivå.


Tja. Når man skal romstere rundt med artemia er ventilen god å ha uansett, synes nå jeg
Men liker gjerne å gjemme pumpa i utsyrsskapet under karene jeg da.
dev
[QUOTE=Frank Angell] Returventiler er ikke nødvendig om du har pumpa over vannnivå.


Tja. Når man skal romstere rundt med artemia er ventilen god å ha uansett, synes nå jeg
Men liker gjerne å gjemme pumpa i utsyrsskapet under karene jeg da.
Joda, passer oftest best der Når jeg klekket artemia, ble det for mye styr å drive å stenge ventiler inne i skapet, og det ble da mer naturlig å ha det hele hengene på en vegg, under en heftig spott. Vakker, det var det ikke, men du verden så funksjonelt (helt til man oppdaget det Terapitanktenker nevnte tidligere om sprut )
Ble så inspirert av denne tråden at jeg byttet ut min traustige Elite 799 med en Eheim Air 200. Forbedringen var merkbar
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap