Zac Carbo Plus, pH og plutselig massedød


Før helgen fikk jeg endelig ordnet med reservedeler til min elektrolysebaserte CO2 enhet, Carbo Plus fra Zac. Selve karbonplaten ble ikke byttet.

Denne ble satt i gang igjen fredag, og har gått på sin laveste setting hele helgen.

Etter litt frem og tilbake rundt måling av pH verdier bestemte jeg meg for å endelig øke CO2 tilskuddet i 110 literen i går kveld.

KH i karet er 5, og pH før økning av CO2 var 7,7 på begge pH-pennene. JBL dråpetest viste pH 7,2

Økte futten på Carbo Plus gradvis utover kvelden, og målte pH på 7,4 sent i natt, igjen på begge pennene. Dråpetest viste 6,8

I morges var over halvparten av fisken strøket med (guppy, endlers, sverddragere og SAE). pH var fortsatt 7,4 (dråpetest 6,8).

Jeg satte umiddelbart inn luftesteiner når dette ble oppdaget, og kan bare håpe at den resterende fisken overlever dagen.

Dette er et godt innkjørt kar (1 års drift) som lenge har gått med DIY CO2 så fiskene er godt vant med litt variasjon i pH. Ikke snakk om pH-fallet på 0,3 alene har tatt knekken på fisken.

Med mindre alle pH målingene er helt på jordet (inkludert dråpetesten) kan det heller ikke ha blitt for mye CO2 i henhold til den vanlige relasjonen mellom pH, KH og CO2. Med en KH på 5 må vi helt under pH 6,6 før vi får verdier over 40 ppm.

Spørsmålet er hva i alle dager som kan ha skjedd, og om Carbo Plus gjør noe annet med vannet som ikke reflekteres i pH/KH når den tilsetter CO2.

Erfaringer, meninger, referanser, kommentarer, synsinger og trøst er velkommen.

Trøst er vel det eneste jeg kan bidra med her
Se tråden om pH-pennen.
Der la jeg en link til en tråd med meningsutvekslinger på The Krib om dette Carbo Plus-greiene.

Pussig at du skulle nevne SAE også. I tråden linket til ovenfor er det en som skriver at SAE'ene hans forsøkte å hoppe ut av karet ved innsetting av Carbo Plus!? Det var noe ved det apparatet de hatet, skriver han, så de forsøkte desperat å komme unna.
Det var interessant lesning, men det ser ut til at han med SAE brukte en lignende løsning (Nisso 900) fra en annen produsent (m3).

De fleste ser ut til å mene at innretningen tilsetter litt CO2, fungerer greit i mindre kar, spesielt dersom vannet har en viss GH og KH verdi - men ikke er verdt pengene sammenlignet med flaskesystemer.

Dette er for så vidt greit nok, og er grunnen til at jeg bruker den i det minste karet som også har det hardeste vannet. Tilsetter en del GH+ her for levendeføderene sin del. Flaskesystemer er dessuten mye dyrere her i landet, og ting fra tyksland koster forholdsmessig mindre enn de gjør på andre siden av dammen.

Ingenting som kan forklare plutselig fiskedød. Inntil videre får jeg bare anta at jeg på mystisk vis har tilsatt for mye CO2 eller i allefall kjørt for mye pupp på innretningen - uavhengig av hva pH måtte vise.

Tror jeg kjøper en 0,2 pH test av annet merke samt en slik upresis CO2 test, og ser om jeg kan bli noe klokere.

Hørte med Hanna sin distributør i Norge, KPT, og buffervæskene mine er fortsatt minst to uker unna :/
Jeg syntes jeg leste et sted da jeg drev og undersøkte omkring denne at brukte plater ikke måtte startes opp på nytt på grunn av en eller annen uheldig oksydering. Finner det ikke igjen... Mulig jeg husker feil, men i så fall er det en mulig løsning. Kan dessverre ikke nok om kjemi til å foreta et logisk resonnement på hvorfor.
I følge bruksanvisningen gjelder dette bare at plater som er tatt i bruk ikke må bli tørre. Denne platen har stått i karet hele tiden. Jeg får se om jeg finner noe om det rundt på nettet.

Jeg satte carbo plus tilbake til lavt nivå når jeg luftet karet i morges, og fiskene som ikke døde i løpet av natten ser ut til å være i god form nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap