Philips Aquarelle spørsmål

Jeg må ha blingset kraftig da jeg shoppet lysrør, for jeg bestilte 3 stk Philips Aquarelle (2 stk 18 W og 1 stk 14 w). Det viser seg nå som jeg pakker dem opp, at de har hele 10.000 Kelvin... ganske grellt eller? Det er iallefall mer Kelvin enn jeg hadde trodd.

Mine erfaringer med 10.000 K er begrenset, men jeg husker jeg hadde såpass mye over et 226 liters kar en gang. Såvidt jeg husker, var det relativt skarpt lys og litt algefremmende... mer Kelvin enn mine planter benytter, ville jeg gjette på?

Kan jeg bruke 10.000 K eller er det å be om trøbbel?
Erfaringer, anyone?

Jeg kan liksom se for meg 10.000 K over en 28 liter...(det er det 14 watts røret er til, har ett-rørs-armatur som tar 14 W til dem).
Jeg kjører dette røret over flere kar for tiden, også som ekstra "planterør" i 375'n. Har ett 58W rør over 3 63-litere og 4x30W av dette røret over 380'n. Jeg har lenge hatt en forkjærlighet for dette røret da det fremmer de røde plantene godt synes jeg og ellers gir god vekst hos plantene.

Det er nok ikke lysfargen i seg selv som gir algeveksten, men heller overgangen til røret. Mye hurtigvoksende planter, litt redusert lystid og forsiktig med næringen den første tiden etter rørbytte kan være en idé.
Jeg liker det også. Har to i 240 og ett i 54
Men har dere Co2-tilsetning i de karene dere bruker Aquarelle?

Jeg har jo ikke det, har bare Co2-tilsetning i 250 literen og den bruker 30 watts rør.
Høy kelvin trenger ikke å bety trøbbel. Kjører 18.000K rør (hagen power-glo) over to av karene mine, med kun positive erfaringer.
Plantene trives, de levende skapningene (fisk, reker, snegler, planter) har naturlige farger, og alger ser jeg ikke snurten av

Jeg ville ikke vært redd for å sveive i gang disse rørene
Da tror jeg at jeg kjører i gang "Ekspedisjon Aquarelle"

Tenkte spesielt på 128 literen min, den har kun ett 18 W Flora-glo lysrør, fordi jeg i perioder har hatt mye alger der. Lange, viftende grønne alger. Fjernet da det ene røret og lot kun det svakeste (Flora-glo) stå igjen.
Nå har det vært kjempebra der i månedsvis, og jeg vil nødig få noen ny algeoppblomstring der siden alt endelig er i balanse og under kontroll
Bare Aquarelle ser litt snålt ut.
[External Image]

Fargesammensettingen, om den er av interesse
Den topper jo relativt høyt på den grønne delen av skalaen, så det var rart at den da funker så bra for planter? Er det ikke slik at planter ikke kan nyttiggjøre seg lyset i den grønne delen av skalaen?
mona o
Den topper jo relativt høyt på den grønne delen av skalaen, så det var rart at den da funker så bra for planter? Er det ikke slik at planter ikke kan nyttiggjøre seg lyset i den grønne delen av skalaen?

Stemmer, et er mest blått og rødt som er plantenes favoritt (husker ikke i farta bølgelengdene).

Men du skal lete lenge etter ett standardrør som har lite gulgrønt i seg

Det jeg merker meg med dette røret, er at det har ganske lave verdier av ett bredt spekter med bølgelengder, og en god del over naturlys av andre. Ingen mellomting der i gården, men slik er det (alt) for ofte med kunstige ting
Jeg har to nye lysarmaturer fremfor meg, Akvastabil effectlight for 85 litere, og skal sette inn lysrør. Rotet rundt i lageret mitt av div. lysrør, og fant de to 18 watts Aquarelle rørene jeg nevner i starten av denne ett år gamle tråden De ble altså aldri brukt, men jeg husker ikke hvorfor.

Nå sitter jeg da og skal ha lys i de to armaturene, og gruer meg litt. Dette er ingen "plantekar", jeg bryr meg ikke så mye om voldsom plantevekst ettersom det bare medfører mye luking og det er fra før kun ett lysrør over hvert av de to 85 literne. Moderat plantevekst passer meg bra, hehe

Hva er best å kombinere disse Aquarelle rørene med? Jeg har Arcadia Natural sunlight og Hagen Life Glo liggende.
Men er det noe annet som kanskje er bedre? Burde jeg droppe Aquarelle rørene og heller gå for noe med mindre "futt" hvis jeg vil holde planteveksten moderat?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap