Går filteret under akvariet?

Hei der ute
Jeg har et akvarium på 250 liter, med Malawi, som står på stativet som fulgte med (helt vanlig). Jeg vil kjøpe et stort utvendig filter og har sett meg ut:
Eheim 2028
Problemet er at jeg kan bare ha det på gulvet, under akvariet, og spekulerer på om det i det hele tatt er mulig.
Høyde fra gulv til underkant av akvarie-stativet (altså ramma): 54cm
Fra gulv til midt under akvariet: 57cm.
Det går også ei ramme ovenfor gulvet; 20 cm fra gulv til overkant ramme.
Selve akvariebunnen er 100x50cm.
Må filteret løftes ut ved vedlikehold? Er det andre filter dere vil mene vil passe bedre? (Noe fornuftig skal en jo bruke feriepengene på!)
Jeg er ikke helt sikker på om du har tenkt gjennom spørsmålet før du stilte det

Iflg varedeklarasjonen hos Webzoo som du selv linker til, har filteret
"Dimensjoner: 415x210x210 mm."

Det skulle jo da være god klaring for filteret å stå under akvariet.

Du må nok stenge av slangenes vanntilførsel, åpne filtertønnen og la pumpehodet ligge igjen mens du løfter ut filtertønnen ved evt behov.
Men det er utrolig sjelden du skal måtte behøve å flytte på et så stort filter, det holder å løfte av lokket og bytte den hvite filtervatten en gang i blant. Det øvrige filtermaterialet i så store filtere trenger stort sett ikke ettersyn mer enn et par ganger i året. Noen sier enda sjeldnere
Takk for svar, du. Jo jeg så høyden på filteret (det var derfor jeg valgte denne modellen og ikke større), men jeg har ikke hatt et utvendig filter før og vet ikke hvordan det håndteres. Tenkte det kunne være et rør inni eller no slikt som måtte løftes opp.
OK til et 250liter Malawikar da? Ser jo at størrelsen bør overdimensjoneres.
Jeg mener filtreringen er tilstrekkelig for et 250 liters kar, ja, men jeg kan ikke så mye om Malawi. Men det bør kanskje være ekstra sirkulasjon satt inn (i tillegg til dette filteret) i form av en powerhead eller noe slikt? Malawi skal visst like relativt mye sirkulasjon, tror jeg.

Jeg har selv brukt modellen under den du har valgt, 2026, som filtrering i mine 250 litere. Det har vært selskapskar, og det har fungert prikkfritt. Aldri noe nitrittproblemer. Eheim er uovertruffen på biologisk filtrering

Det er ikke noe rør e.l. som må ha fritt rom over filteret inne i filtertønna. Det er kurver, tre stk.
Når du har slått av filteret, kan man skille filterlokket ("pumpehuset") og filtertønna, slik at slanger og filterlokk henger igjen under akvariet, mens du løfter med deg filtertønnen ut på badet eller vaskerommet ved rens eller andre behov. Stikk-kontakten sitter i filterhuset. Filtertønnen er altså helt separat når man løsner klipsene til pumpehuset og åpner det, så tønna kan deles fra resten og fjernes uten at slanger og alt må kobles løs.

Her ser du hvordan det ser ut når man plasserer alle delene i en tenkt kjedet rekkefølge (bildet er hentet fra Eheims egne nettsider)
;
[External Image]
Til malawi ville også jeg valgt ett 2028 til denne karstørrelsen Evt 2* 2026, da får du ca samme kapasitet, men desto bedre gjennomstrømming
Hjertelig takk! Da går feriepengene til filter
jeg går også opp til 250l og skal ha utvendig (men ikke malawi). jeg har lest i 3 kvelder i forum og lært en hel masse. takk.

ser ut som om 2028 er det alle vil ha. har noen noen meninger om modellen som også har varmekabler i? har bestemt meg for varmekabler under substratet, trenger jeg å bruke penger på en pumpe med det og?
Plussmedlem
annanda
Har noen noen meninger om modellen som også har varmekabler i? har bestemt meg for varmekabler under substratet, trenger jeg å bruke penger på en pumpe med det og?

Om du kjøper med varmeelement i pumpa eller egen varmekolbe er opp til deg. Men en termostatstyrt varmekolbe kan ikke bli erstattet av varmekabler. Varmekablene er for å skape "sirkulasjon" i bunnlaget, ikke for å varme opp hele karet.
Altså - Du må ha begge deler hvis du skal ha kabler.
Det finnes vel varmekabler som er termostatstyrte også, men disse tror jeg er veldig dyre.
Shiramor
Hei der ute :-) Jeg har et akvarium på 250 liter, med Malawi, som står på stativet som fulgte med (helt vanlig). Jeg vil kjøpe et stort utvendig filter og har sett meg ut: [URLBLOCK1] Problemet er at jeg kan bare ha det på gulvet, under akvariet, og spekulerer på om det i det hele tatt er mulig. Høyde fra gulv til underkant av akvarie-stativet (altså ramma): 54cm Fra gulv til midt under akvariet: 57cm. Det går også ei ramme ovenfor gulvet; 20 cm fra gulv til overkant ramme. Selve akvariebunnen er 100x50cm. Må filteret løftes ut ved vedlikehold? Er det andre filter dere vil mene vil passe bedre? (Noe fornuftig skal en jo bruke feriepengene på!)


Heisann. Har et make filter selv. Når den saken som slangene settes i er på, er filteret 45 cm. høyt. Siden salngene da er skrått oppover, trenger de også litt plass. Mener totalt 50cm skal være nok.

Har selv det problemet du er redd for, har et uorginalt bord, der det er grei plass til selve filteret under, men det er en kant under bordet, som gjør at det er vanskelig å få slangene ut og opp.

Du må løfte ut filteret ved vedlikehold, men det trenger du neppe gjøre mere enn en gang i året.
Takk for svar på innlegget mitt, men det er et år siden det ble skrevet
Så her kommer litt oppdatering:

Jeg kjøpte et Eheim 2028 og har det på gulvet under akvariet (i tillegg til et innvendig). Det går greit det, men vanskelig å få løftet over tverrstaget til stativet (AkvaStabil-stativ). Må tømme ut litt vann først.

Det jeg glemte da jeg plasserte karet var å gjøre plass til slangene bak. Måtte tømme ut vann og flytte det frem noen cm. Vil jo heller ha de skjult bak karet i steden for å ha dem vedsidenav.

annanda:
Jeg har ikke erfaring med f.eks denne: Thermofilter, for jeg valgte heller varmekolbe i akvariet. Tenkte jeg hadde mer kontroll over den, f.eks hvis filteret går tett e.l.
Dessuten kan den skjules bak en vegg, eller bare legges på bunnen hvis du velger en som tåler å være helt under vann.
mmmm, det var nettopp det jeg så i morges før jeg stilte spm. vil ha varmekabler under sanden, har tenkt å ha ekstremt lykkelige planter vet du. det jeg lurte mest på var om det var verdt pengene å ha det i pumpe, men som jeg nå forstår er det kanskje et fett, bare jeg finne ut om jeg vil ha synlig kolbe eller ikke.

om jeg har forstått svarene riktig.

takk for hjelpen så langt!


Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap