pumpe : liter pr time kontra størrelse på akvariet?

Lurer på dette med pumpekapasitet i forhold til akvariestørrelsen. Vet at noen fisk krever mer strøm enn andre osv, men med tanke på fisk som krever "vanlig" gjennomstrømmning, hvor mange liter pr time er normalt for de forskjellige størrelsene på karrene?
Tenker da på henholdsvis 30, 40, og 240 liter.

Har ett 240 juwel rio som skal gjøres om fra selskapskarr med grus, til malawi karr med sand. Er ikke den orginale pumpa her litt for svak egentlig? Eller einer den seg helt kurant til dette formålet?

Har også fått meg ett 30.l og ett 40.l karr, men disse mangler pumpe. Karrene skal brukes til yngel, guppy og palett, hvor kraftige pumper bør jeg ha? tenker da på liter pr time.

Ser at aquamania selger pumper,der de minste blåser 300.l pr time, hva slags volum er disse beregnet på? Lurer fælt på dette, for tetratec har jo pumper som blåser ned i 30.l i timen.

Huff, detta har jeg dårlig greie på, men det løser seg forhåpentligvis snart!?

Takker for svar!
Hvor mye sirkulasjon en har, er meget individuelt. Jeg kjører maks av hva fisk og planter tåler
Kan nevne at jeg i en 5L har 200L\t sirkulajon, og i 375litern kjører jeg med 4200l\t for tiden. Ikke noen klager på det

Til 30 og 40liters karene dine, ville jeg selv valgt Fluval2+. Denne er større enn 1+, men er regulerbar på gjennomstrømmningen, i tillegg til andre kjekke finesser.
Til 240L med malawi, ville jeg kjørt minst 2000L\t filtrering\ sirkulasjon.
Siden malawi krever meget rent vann, holder skjelden det originale filteret mål. Jeg hadde satt opp karet med en 2028 som filtrering, og det originale ville enten blitt brukt til å lage mer bevegelse i vannet, eller kastet på dør.
På våres 960 liter malawi kar har vi en gjennomstrømming fra filter (som forøvrig er hjemmelaget) på 1000 liter.

På 144 literen er gjennomstrømningen fra filter 500. ( Her er alt hjemmelaget )

Har ingen extra sirkulasjon i noen av karene.

Her bilde av 144 og 960

http://nykoebing-falster.com/?p=2442
holder det ikke om jeg legger til en sirkulasjonspumpe på 1000 l/T i tillegg til den orginale juwel pumpa ?

Har ikke lyst på ekstern pumpe fordi jeg har klåfingrede barn som skal vri og trykke på alt..
Sirkulasjonsmessig holder det, men jeg er svært skeptisk til hvor godt det vil fungere med tanke på filtreringen.
Som nevnt, krever malawier meget reint vann, og det byr ikke ett originalt juwelfilter på, etter min mening\ erfring.

Ett utvendig filter er ganske "klå-sikkert", og om dette settes i ett skap som kan låses, kommer de ikke til. Det å sette en enkel lås i en skapdør tar 5 min, og koster ikke mange kronene
680l/t i 54l
Kjører med 680l/t i et kar på 54l. Nesten umulig å få for mye sirkulasjon i et akvarium.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap