Store blåfiltermatter... -Finnes de i andre farger også?

Kunne godt tenkt meg en stor filtermatte i grått, brunt eller svart... Noen som vet om de finnes, evt hvor de finnes, og til hvilken pris?
Nei, det har jeg aldri sett. Det er nok en grunn til at alle kaller dem "blåsvamp" o.l., nettopp fordi de finnes bare i blått.

Kan hende noen lager dem i andre farger, men jeg har dessverre aldri funnet noen i løpet av de årene jeg har drevet med akvarie. Kunne godt tenkt meg en slik selv i f.eks. svart.

Det er noe jeg savner. Det er ikke alltid like pent med en knallblå, synlig svamp i akvariet, nei... jeg bruker f.eks. å sette en svampbit over innsuget på div. innsugsrør til både hang-on filter og utv. Eheim filtere, hvis det er små yngel eller reker i karet.

Hadde første rengjøring av det utvendige tønnefilteret til Corydoras panda-karet mitt forleden... og jeg skal love deg at jeg ble overrasket!! I filtertønna fant jeg et yrende liv, det bokstavelig talt krydde! En stk panda-yngel på 2 cm (!), flere dusin kirsebærreker og et uhorvelig antall pestsnegler.
Dessverre synes innsugsrøret til dette karet veldig godt oppi der, og en knallblå svamp vil jeg ikke ha. Men hadde de bare finnes i svart, så... helst grovporet også, så de ikke går tett så fort.

Nåja, det var mye babbelsvar på et enkelt spørsmål
Er det tetra som har svarte filter til sine innvendige pumper? Kanskje vi kunne ha fått spesialbestilt en matte fra dem? He he
Mener å huske at Tetra har sorte svamper, og det har vel også Am-top.

Hos meg blir de blå svampene så fort brune, at jeg ikke tenker mye over dette. Plassering av svamp pleier også å ha betydning for den visuelle nytelse.

Mona, har du forsøkt å bare ha litt svamp inni selve innsugsrista\ koppen til filteret?
Klippet selv til en bit blåsvamp til dette for ett par uker siden, da jeg ikke har helt troen på at ansictrusyngelen kommer til å trives like godt i bunnen av ett filter med varme, kontra de uten
Ikke vises svampen, og ikke merker jeg noe på flowen heller.
Jeg har puttet blåfilter inni en slange som jeg bruker til vannbytte. det funker fint.
Men årsaken til at jeg ønsker svart eller brun filtermatte er at jeg har lyst å lage meg et svært filter med powerhead bak... Og da vil jeg gjerne ha noe som ser naturlig ut
Har prøvd med blått, og det er ikke akkurat vakkert
Svart Blåfiltermatte
Hei

Jeg har kjøpt tykk, svart "blåfiltermatte" rimelig i Akvariebutiken i Strömstad.
Adr.: N. Klevg. 3, S-45230 STRÖMSTAD, tlf: 046 526 604 50
Ring og sjekk om de har forskjellige tykkelser på lager, evt. om de sender.

mvh
FEW
Hei
der hvor jeg bor har ene dyrebuttiken ikke annet en svarte ''blåfiltermatter".
Har sett svarte matter i en nettbutikk for koi. Husker ikke helt hvilken..
BJH
[URLBLOCK1]


Bare poengterer at de svarte mattene i den linken, IKKE er slik svamp av skumgummitypen vi er vant til som filtermateriale. Det er lange fibre eller tråder som er "surret og kveilet" sammen. Man ser det på bildet hvis man klikker på bildet så det blir stort og man får bedre se detaljer.
Plussmedlem
Hva med denne?

Svart skumgummi, 100 cm x 30 cm.
Loomis
Hva med [URLBLOCK1]? Svart skumgummi, 100 cm x 30 cm.
Den ser grei ut, men hvorfor står det ingenting om tykkelsen? :S
http://www.unimati.biz/group.asp?group=6&sub=6

Her er det sorte matter i forskjellig størrelser, både fine og grove.
Ikke er det dyrt heller.
Fant denne et sted i dette forumet for en ukes tid siden. Mener det var Mona.O som hadde tipset, og Frank ble lykkelig.
Vet du hva det blir i porto?
Perca
http://www.unimati.biz/group.asp?group=6&sub=6 Her er det sorte matter i forskjellig størrelser, både fine og grove. Ikke er det dyrt heller. Fant denne et sted i dette forumet for en ukes tid siden. Mener det var Mona.O som hadde tipset, og Frank ble lykkelig.
Hva det blir i porto spørs vel litt på hvor mye du handler. Du kan trekke fra den danske momsen først, så legge på 80,- i frakt tipper jeg.
Jeg har lagt inn en liten bestilling for å teste dem. Det er fordi de ikke har muligheten til å betale med visa. Jeg bestillte og fikk mail med summen som jeg måtte overføre via nettbanken. Fikk med IBAN nummer og noe greier. Er bare noen få dager siden, så det gjenstår å se hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap