Hvor plassere dyserør?

Hei!
Er helt ny her på akvaforum og har med en gang et par spørsmål
Jeg har et rio 240 kar og har gått til innkjøp av en Eheim pro 3 2078. Den har en kapasatitet på 1850 liter i timen, men er fabrikkoppsatt på 700 liter i timen. Dette kan endres så første spørsmål er rett og slett hvor mye jeg bør sette det på??
Andre spørsmål er plassering av dyserøret. Det står i manualen at denne skal plasseres over vannflaten, men da bråker den jo litt mere og jeg klarer ikke helt å skjønne at vanngjennomstrømningen er like effektiv da. Skal den plasseres over vannflaten eller rett under vannflaten.

Takker for alle svar!

bruka å plassere det røret ca 3-4 cm under vannflata. peikandes litt oppover.
Kjør pumpen på fullt-vis det ikke lager for mye strømninger i vannet. Mange fisker liker mye strømninger i vannet, så det kommer jo litt ann på hvilken type fisker du skal ha.
Takker så mye for raske svar!
Da prøver jeg å guffe opp litt å se hvordan det blir.
Terje: Er akkurat det jeg trodde også at dyserøret skulle være rett under vannoverflaten, men det står i manualen at den skal være rett over og er derfor jeg ble veldig usikker. Kan det være dumt å sette den litt under allikevel?
Det beste er som Terje sier rett under vann overflaten. Jo bedre overflate bevegelse vannet har, jo bedre tar det opp bl.a oksygen-noe som vi akvarister vil, og fiskene(tror jeg

Hvis man ønsker god plantevekst så er det en fordel at man ikke lager for mye bevegelse i vannflata. Kunssten er å sette denne stor nok, men ikke for stor.

Bevegelse i vannflata lufter ut CO2.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap