Eheim 2080 lekker

Har et nystartet kar med et Eheim 2080 filter. Problemet er at den lekker, klarer ikke å finne ut nøyaktig hvor vannet pipler ut når den står på plass, da det virker som om det er litt sporadisk. Men etter et par dager ligger det fort en desiliter med vann i skapet der den står. Men jeg klarer fort å fremkalle en lekkasje dersom jeg heller endel på filterbøtta, da fosser det frem rundt klemma som holder pumpehuset på bøtta.
Har åpnet og sjekket pakningene, disse ser helt fine ut, noen som har en ide?
Høres ut som de lekker i slangekoblinga.. tatt av og hatt den på igjen? var sånn på min. då samla vatne sej på en merkeli plass før det begynner å dryppe.
:p
Kan hende du ikke har fått lokket jevnt på? Det har skjedd meg at det pipler ut vann om jeg ikke får alle fire hjørnene på lokket helt like og klipsene ikke er ordentlig på. Forsøk å kjenne litt på klipsene, om de er helt like og sitter riktig.

Dette gjelder selv om 2080 ikke har fire klips slik mine 2224 har.
Har sjekket litt nøyere nå, det er ikke mellom bøtta og pumpehuset det lekker, men det renner ut av selve pumpehuset. (se vedlagte bilder). Dvs jeg kan ikke være 100% sikker på at det kommer derfra når pumpehuset er satt på bøtta og er igang, men såsnart jeg slår av pumpa og løsner de 4 klemmene og løfter opp pumpa, starter det å komme mye vann ut der pilene peker. Fyllte faktisk nesten opp hele den lave bøtta som er beregnet på å legge pumpehuset i ved rengjøring. (ca. 1,5L vann).
Nå skal det vel renne ut litt vann ifra pumpehuset, men skal det komme ut på de plassene?
de må jo vere hurtigkoblingen? vannet skal ikke komme seg dit nedenifra.. var det på min..
Har sjekket hurtikoplingen, er ikke denne. Skrudde pumpehuset fra hverandre, kobla så slangene på og satte igang pumpa, etter 20min har vannstanden steget noen cm nede i dette huset (se bilder). Klarte ikke å se hvor vannet kom ifra, men det er nødt til å komme ifra motoren eller under den.
Pumpa er ny i den forstand at den har kun vært brukt i 2-3 uker. Men den vart kjøpt på en danmarkstur ved påsketider. Har forresten funnet ut av lekkasjen, 1 av 4 fester som presser motoren ned på en pakning er knekt. Pakningen blir derfor ikke tilstrekkelig sammenpresset. Har sendt mail til der jeg kjøpte pumpen.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap