Hvor ofte skal finfilter i Eheim 2028 byttes?

hei...

har nå driftet mitt eheim 2028 i vell 1 mnd.... det filteret som er med, det hvite på toppen... er et et 1gangs filter? i såfall, hvor ofte må en skifte? dumt spørsmål, men lurer..... mener det sto atte det var 1gangs....

håper på svar...
Mener på at det er anbefalt å skifte det månedlig, men jeg tror nok jeg selv heller ville skylt det månedlig, og så byttet det hver andre eller tredje måned.
Poenget med dette hvite tynne filteret er å fjerne partikler i vannet - og et gammelt og slitt partikkelfilter har naturligvis ikke like gode partikkelfjerningsegenskaper som et nytt.
mmm, skjønner, takker for den. koster de mye? får en i pakker med flere da eller?
Dette er ett finfilter, som tar ut siste rest av partikler. Dette vil tette seg med tid og stunder, akkurat hvor lang tid det tar, kommer ann på belastning og partikkelmengde.
Siden dette er filtervatt, og dette er noe som koster så og si ikke noe, kaster de fleste denne plata når den er tett.
Å rense den, hjelper litt, men du verden, det er mer gris enn nytte

For å si det slik; jeg har slike filtre som ikke har vært åpna på over ett år, der finfilteret ennå slipper vann gjennom lett. Så en måned, dersom filteret ikke er overbelastet, syntes jeg er drøyt

Det finnes sett med ferdig formskjærte finfiltre (3pak) og pakker med en blå svamp, og to finfiltre.
Prisen på disse varierer sikkert en del, men mellom 50 og 100 for pakkene er nok en realistisk pris.
Se på ytelsen
Jeg for min del ser på ytelsen til pumpa når det er på tide med rens.
Hvor god er sirkulasjonen i karet, er vannet klart?


Filter anbefales kjøpt i nettbutikk. Ofte halve prisen i forhold til butikk. (Og da kan en gjerne slenge med noe mat og andre akvarierelaterte ting som en trenger..)

Når jeg renser min pumpe (Eheim 2026, utgaven mindre enn din) så skyller jeg alle kurvene i vann. Er forsiktig med den øverste kuven, skyller blåsvampen godt og får ut all møkka fra rørene i den/de nedeste kurven/e

Øverste hvite partikkelfilter byttes.
Blåsvampen byttes ved behov (les: etter noen år)
takker for informasjonen da er det bare å følge med.....
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Aspevik
Reklame for plussmedlemskap