"Ristestøy" fra sirkulasjonpumpe


Jeg sliter med støy fra en sirkulasjonspumpe. Har hatt den ute flere ganger, tatt den fra hverandre og renset den, slik man skal
Det har ikke vært noe dritt i motoren.

Hvis jeg tar strømmen en times tid og starter den igjen er den stille kanskje en dag, så begynner den å bråke igjen.
Kan høres ut som om den rister.. ikke lett å forklare en lyd gitt.

Nå er jeg på vei til å kjøpe en ny, for lyden gjør meg gal!

Siste håp, noen som vet hva jeg kan gjøre?
Høres kjent ut.. Er det en eheim? Jeg har en slik som skal kunne reguleres mellom 200 og 1000 liter, og som durer sånn at den høres ut som et antikk kjøleskap... Eller er det ikke dur du mener? Skrangler den?

hehe
Der har du lyden ja!

Visste jeg ville bli spurt om hva det er, men det er ikke eheim. Tror det er maxi jet, eller noe :S

Har satt filtermasse på, så den fungerer også som filter.
Den er i l- 144 karet mitt, og der trenger jeg endel sirkulasjon så jeg har faktisk to sirkulasjonspumper i det karet.

Fikk du dine stille, eller er det bare å kjøpe nytt?
Jeg har også vært plaget med en pumpe. Den skulle festes til karet med sugkopper. Jeg løste det ved å la den henge fritt i karet. Når den ikke kommer borti noe annet er den stille

Nja, jeg har prøvd å flytte på den. Kanskje jeg skulle prøvd det, la den henge fritt?
Men siden jeg har festet filtermasse på den vil den nok lene seg mot en vegg uansett.
Kanskje hvis jeg legger den etter bunnen..? *tenke*
Man da vil kanskje filteret tettes med sand.. Ikke lett dette!

Reiser bort mandag, og ei venninne skal bo her. Må nesten få ordnet det før den tid ellers flytter hun vel ut etter en dag med bråk *ler*
Har selv ett større antall Maxi-jet pumper. Disse bråker kun når;
a) kabelen får ligge å riste mot noe. Litt blåsvamp er der det er kontakt med omverden stanser dette.
b) filtermassen er for tett, og pumpa blir stående å spinne på samme vannet mer enn det skal.

Jeg ville forsøkt å tatt av filtersvampen når den er i bråkemodus, for å se om den da blir stille

Dette svaret likte jeg ikke, kjære Fjank.
Trekk det tilbake

Vel, jeg har jo filter på begge to så jeg kan kanskje leve uten det på begge. Er vel viktigst når/ hvis jeg får yngel på dette paret.

Skal prøve div råd senere i dag, skal bytte vann og stelle med fiskene før ferien.
Og hvis ingenting funker har jeg jo mulighet til å kjøpe en ny i morgen.

Forresten er lyden ikke konstant.
Den øker plutselig i intensitet, før den synker litt til jevnt surr (men fremdeles for høyt og ikke helt sunn).
Ujevn gange på pumpa, ville jeg definert dette som, MC. Det er slett ikke normalt, og det kan være at du har fått en av de pumpene som ble produsert en tidlig mandag morgen
Om begge pumpene dine er identiske; har du forsøkt å flytte impeller mellom pumpene, for å se om da støyen hiver seg over på den andre pumpa?
Jeg har også en ujevn gange på pumpa, men har egentlig ikke prøvd å gjøre så veldig mye, ennå.. Trodde den støyet fordi den var kraftig... Min heter Eheim compact 1000. Har ikke montert svampen direkte på, men bak en vegg med svamp... Utblåsningen er koblet til en slange som stikker ut på andre siden av svampen. Det er derfor god plass til både pumpe og vann bak svampen... Pumpen er bare brukt i et par måneder.

Nei, de er ikke like.
Hadde en fra før, og kjøpte en ekstra.

Hmm.. får forske litt. Tror den som bråker er den nyeste, kan jo stikke innom butikken å høre med de også
Frank Angell
Har selv ett større antall Maxi-jet pumper. Disse bråker kun når; a) kabelen får ligge å riste mot noe. Litt blåsvamp er der det er kontakt med omverden stanser dette. b) filtermassen er for tett, og pumpa blir stående å spinne på samme vannet mer enn det skal. Jeg ville forsøkt å tatt av filtersvampen når den er i bråkemodus, for å se om den da blir stille :)


Problemet ble løst, det er filtermassen som går tett.

Synes den gjør dette ganske fort, jeg må klemme filtermassen ren ca hver 14.dag. Er det for sterk sirkulasjon i forhold til filtermassen?
Eller er det normalt at man må tømme de såpass ofte?
Det er vel en kombinasjon av for lite filtermasse på sirkulasjon, og for mye belastning på filtermasse.
Opplever det samme i noen kar, enten jeg bruker pumper på 600 eller 2500L\T. Altså samme svamp, samme kar, samme grad av tetting. Men det er klart, at en motorsterk pumpe på 2500L\t lengre holder det gående, rett å slett siden den er i stand til å i større grad tvinge vann gjennom det meste

Av en eller annen grunn, tetter proflow svampene seg etter en tids drift for ever og alltid. I de hardest belastede karene, bytter jeg derfor denne svampen ca hver 8. måned. I ubelasta kar, som det ene karet som står der med hele 2 reker og en snegl, vil svampen være evigvarende. Men så er det verken rester av fôr eller noe annet i det karet, har fôra en gang på 9 uker :p
Jeg har samme problemet i den nye 180 literen. Der er det plassert en powehead bak bakgrunnen, og masse blåsvampbiter.
Den duringen gjør meg sprø! Jeg har byttet ut pumpen en gang allerede, med en annen av et annet merke, men duringen fortsetter...

Nå sitter jeg her med pumpe nummer tre, og skal bytte ut for å se om duringen gir seg....
MC Darup
Eller er det normalt at man må tømme de såpass ofte?

I mitt overbelastede cory-kar må jeg rense pumpa en gang i uka! Jeg tror det kommer av fôret man gir til coryer og sugemaller (var det ikke L-144 i karet der du hadde pumpene?). Jeg opplever ihvertfall at filtrene jeg har hos coryer og L-maller går tett hele tiden. Mens i kar der jeg har kulefisk, som griser veldig når de spiser, har jeg ikke problemer i det hele tatt!
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap