Et tips når du har støy i Eheim pumpe

Idag hørte jeg en kjent lyd i min Ehiem 2217, skiftet impeller og aksling for ca. 1 år siden pga. støy, men nå var den tilbake.
Sist jeg skiftet så akslingen så sleten at den knakk når jeg skulle ta den ut. Klok av skade ville jeg undersøke akslingen tidlig.

Når jeg åpna pumpehuset så jeg tydelig slitasje (hvis 0,1mm er tydelig da
Siden jeg selvfølgelig ikke har reservedeler hjemme, snudde jeg akslingen rundt, og dermed er den good to go i en uke til, til jeg får nye deler... å støyen borte.

Noen som vet om man bør skifte impeller hver gang man skifter aksling? Synes 1 års levetid ikke var så veldig mye å skryte over.
Eheim har vel tre års garanti på sine pumper, så da er det vel regnet som feilproduksjon det du har da? Jeg har fortsatt emballasjen til min Eheim compact som jeg kjøpte i vår. Der står det 3 års garanti på...
Tereriks
...Noen som vet om man bør skifte impeller hver gang man skifter aksling? Synes 1 års levetid ikke var så veldig mye å skryte over.
Et års levetid var meget lite. Selv byttet jeg aksling og impeller første gang i alle fall etter 6-7 års bruk. Dette var på en EHEIM 2211. Er lurt å skifte begge deler samtidig fordi at et utvidet hull i en gammel impeller vil føre til mer vibrasjon og slitasje på en ny aksling enn en ny impeller som vil gå stødigere på grunn av trangere hull.

Høres ut som det kan være produksjonsfeil du har, men det kan også være unormal slitasje på grunn av at noe har kommet inn i pumpa. Det kan være f.eks. snegler eller finere sand hvis du har det. Har funnet rester av snegler på magneten på impelleren i egne pumper, de kommer seg inn over alt:/ Vis slitasjen der du kjøpte delene og klag. Som Aggi sier, det er garanti og reklamasjonsrett. Vet ikke om garantien på enkeltdeler er så mye som 3 år, men det er lov å prøve seg
Jeg ville nok si at dette er en reklamasjonssak. Pumpen er konstruert for å drives hele tiden, og da bør den kunne gjøre dette uten at komponenter slites ut innen reklamasjonstiden.

Siden det ikke fremkommer noe sted at impeller\ aksling har en stipulert levetid på x antall timer, skal hele enheten vurderes under ett, slik en del domsavsigelser har påpekt (ikke om akvariepumper, men masser av annet teknisk utstyr)
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Breimo
Reklame for plussmedlemskap