Watt og lux

Ser at mine Hagen lysrør på 15w har 50 lux. 30w røra-har ca 200 lux, altså fire ganger så mye som et 15w rør. Vil det si at et 30w rør tilsvarer fire 15w i lysstyrke?

Noen som vet hvordan Hagen måler luxen sin? Lucens pr m2 ved hvilken høyde? Er 1m standard?

Mens watt er lysstyrke ved lysrørets overflate, er lux lysstyrken der hvor lyset treffer. Dette bør jo være minst like interessant som watt og kelvin?
Aner ikke hvordan Hagen måler dette, men det er stor forskjell fra rør til rør i den oppgitte lux-styrken. Ett 30W Power-glo har en helt annen lux enn sun-glo osv.
Lumenstyrken trenger heller ikke å samsvare, og kan heller ikke direkte sees opp mot lux.

Vet ikke hvorfor det er to ting som fatter interessen i størstedelen av markedet: RA\CRI og Kelvin. Det er som du er inne på annet som også er av betydning, og her er faktisk Hagen det merket som oppgir mest vedrørende sine rør.
Har nå fire Haagen-rør liggende i 15w, og luxen er oppgitt til følgede på disse røra:

Aquaglo 35 lux
Powerglo 55 lux
Sunglo 80 lux
Lifeglo 90 lux

Dette stemmer jo også med det man kan se, Aqua-gloen gir skitdårlig lys i karet. Plantene vokser bedre med Sunglo og Lifeglo enn Arcadia Tropical og Aqua-glo, som er planterør.

En lux tilsvarer en lumen per kvadratmeter, så det må jo faktisk bety at LifeGlo faktisk gir tre ganger så mye lys som Aquaglo? Et Lifeglo lyser i alle fall like mye opp i karet som tre Aquaglo.
Har ikke rukket å forske mer på dette selv.
Men ser tendensen på to av de få pakkene jeg har tatt vare på.
LG på 39W (T5) har 314 i lux, mens PG i samme W har "bare" 181 lux.
Det rare er, at PG etter min mening, gir ett mye "sterkere" lys. Har helt klart en del med Kelvin å gjøre

Det skulle vært meget interessant å vite hvor lang avstand fra rørene Lux er målt, om det er med vann eller ikke, og med hvilke reflektore.
Ennå en ting på ønskelista nå, en lysmåler... Men det blir ikke i år at jeg spanderer 2 høvdinger eller mer på noe slikt
Her er svaret på hvorfor lux ikke brukes, men likevel kan være relevant:

A watt is actually related to a lux. One lux is equal to 1.46 milliwatts (0.00146 watts) of energy of one specific frequency (555 nm) hitting a surface area of one square meter. However, since bulbs used in aquarium lighting systems emit light of many frequencies (not just 555nm), no exact formula can be used when determining the number of lux produced by a bulb of a specific wattage.

555 nm er akkurat mellom det grønne og det gule i spekteret, altså det lyset som er mest synlig for oss. Dess høyere lux i dette området dess mer synlig lys vil røret avgi. For planter teller nok riktig kelvin mer, men vil man ha et akvarium med behagelig lys og bruke lyset som effekt er antall lux definitivt interessant. Jo høyere lux, jo lysere vil akvariumet virke.

Ser man på forskjellen i spekteret mellom for eksempel LifeGlo og SunGlo forstår man at det kan være vanskelig å lese av hvor synlig lyset er ut fra frekvens, her er lux en god kilde til informasjon. Grunnen til at PowerGloen gir så intense farger er nok at den har toppene i de rene fargene i spekteret og er så distinkt i toppene. Det er min teori.
Teorien din høres usannsynlig riktig ut

Fant faktisk en oversikt over Lux & Lumens på alle Hagen-rørene i går (unntatt T5).
Vil bli publisert sammen med en grundig omtale av alle rørene innen forhåpentligvis kort tid
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap