Rensing av Tetratec ex 1200 og andre utvendige pumper...

Lurer på deres rutiner ang. rensing av utvendige filtere.
Har selv en tetratec ex1200 og en ferplast bluextreme 1100.

I bruksanvisningen (tetratec ex1200) står det at jeg skal vaske bioballene og rørene, men jeg trodde ikke man skulle røre disse jeg. Det står også at filter skal byttes ut innimellom og det er jo greit, men hvor ofte gjør dere det ??

Ferplast filteret har rør på topp og jeg har aldri rørt disse fordi jeg fikk vite at det var der bakteriene lå.

Fint hvis dere kan dele deres rutiner ang. rensing av deres filter.

Så for oppsummering :

1. Hvor ofte renser dere filterene deres ?
2. Hva renser dere ? (bioballer, stein, rørmasse, filtermatter o.l )
3. Når bytter dere ???


Mvh Linka
Linka
I bruksanvisningen [I](tetratec ex1200)[/I] står det at jeg skal vaske bioballene og rørene, men jeg trodde ikke man skulle røre disse jeg.
Bioballene er det eneste i dette filteret med originalt oppsett som har noe bakterieoverflate. Rørene bør renses grundig, for å sørge for god flow av vann. Svampene har så lite effekt, at de etter min mening er uegenet.
Jeg ville rett å slett endret oppsettet i filteret slik:
Byttet ut kjeramikkrørene med Ehfimech. Kurven toppes med en av svampene som følger med
Bioballene beholdes slik de er tiltenkt.
De to øverste kurvene fylles med ehfisubstrat pro. Den øverste toppes med filtervatt.

Dette øker den biologiske kapasiteten i filteret med ca 90 ganger så mye kapasitet...

Linka
Det står også at filter skal byttes ut innimellom og det er jo greit, men hvor ofte gjør dere det ??
Aldri. Det er kun filtervatt jeg bytter, når denne er så tett at den hindrer mye av vanngjennomstrømmingen.

Linka
Hvor ofte renser dere filterene deres ?
Det er ingen faste intervaller. Filtrene renses ved behov, dvs når gjennomstrømmingen er merkbart redusert. Før jeg renser, forsøker jeg alltid å rense slangene, og det er oftere problemet er her enn i filteret.
Jeg kjøper alltid filtre som er såpass store, at rens ikke bør måtte foretas mer enn en gang i året, helst skjeldnere.
Linka
Hva renser dere ? (bioballer, stein, rørmasse, filtermatter o.l )
Kjeramikkrørnene jeg bruker (ehfimech) har ingen biologisk effekt, og disse spyles derfor grundig. All skitt og smuss skal vekk, for å opprettholde misjonen til rørene. Ikke alle rør har samme funksjon, det finnes rør som har grov flate for bakterier, bare for å ha nevnt det.
Svamp mellom ehfimech og ehfisubstrat renses også til den er helt ren.
Ehfisubstrat; Renser skjelden mer enn 30% av denne. Litt varierende etter hvor mange kurver som er fyllt. Den filtermassen som ikke er renset, plasseres før den som er renset når filteret monteres.

Linka
Når bytter dere ???
Besvart


Tips: TetraTec Ex1200 er samme filter som 700, med tanke på volum.
Det Tetra ikke har tatt høyde for, er at de tynne slangene ikke er velegnet til å transportere så mye vann. Rens derfor slangene minst annen hver måned, for å hindre tap i gjennomstrømming.
Borr gjerne opp hullene i utblåserrøret, disse er for små til å la vannet passere i de mengder pumpen kan sirkulere.
Dette øker levetiden på impeller og aksling en del, da det blir en lettere flow av vann i systemet
Takker for svar frank.
Har byttet ut det du annbefalte. Håper på det beste.

Mvh Linka
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap